Mat, trening, vekt - overdriver du??

Vi lever i et samfunn med økt fokus på kropp og helse, og "man skal" både spise sunt, se slank, definert og sunn ut, og trene mye. Mange blogger om sin livsstil, og i flere tilfeller ser man at fokuset på vektregulering, mye trening og lite mat dominerer. Lesere sitter igjen med et inntrykk av at dette er normalt og bra, og at dette faktisk er vegen til et perfekt ytre og god helse.


"Den kvinnelige utøvertriaden" (female athlete triade) er et begrep som har fått økt fokus i idretten de siste årene. Problemstillingen ble kanskje best kjent i media under tiden da Jorun Sundgot Borgen frontet utfordringen innen norsk idrett, og til slutt valgte å trekke seg fra sin faglige stilling ved Olympiatoppen (-og har nå opprettet egen klinikk med idrett og spiseforstyrrelser som hovedfokus).

Den kvinnelige utovertriaden illustrerer det avhengige forholdet mellom energiubalanse (forholdet mellom energiinntak og energiforbruk/trening), menstruasjonsforstyrrelser (hormonell ubalanse) og skjeletthelse!


Den kvinnelige utøvertriaden er altså et begrep for et gjensidig avhengig forhold mellom energibalanse i kroppen, hvorvidt man har normalt hormonbilde i kroppen og dermed menstruerer normalt, og hvordan disse begge har direkte effekt på skjelettet. I ett hvert tilfelle hvor man går ned i vekt, vil energibalansen være forstyrret; forbruket er høyere enn inntaket. Dersom dette får pågå over tid, og differansen mellom forbruk og inntak blir for stort, vil dette medføre endringer i hormonbildet. Østrogennivået i kroppen faller, og med det vil menstruasjonsforstyrrelser inntre (feks at menstruasjonssyklusen blir uregelmessig, kortere blødningstid enn normalt mm). Går det langt nok, vil menstruasjon bortfalle (når fettprosenten til en jente faller under ca 10% øker risikoen for at menstruasjon faller bort).

Vektreduksjon vil i seg selv (for lavt kcal-inntak til å opprettholde vektbalanse) vil virke negativt på oppbygningen av skjelettet. Når vektubalansen går så langt at hormonbildet i kroppen endres, har det enda sterkere effekt. Østrogen er med å styrke skjelettet, og uten normal østrogenkonsentrasjon, er skjelettet mer utsatt for nedbrytende effekter.

Benskjøre knokler knekker lettere; til venstre en "normal" knokkel med tykt ytre skall, sterkt porøst benvev med tykke vegger innenfor, og et lite hulerom for margvæske. Til høyre en benskjør knokkel der ytterskallets tykkelse er redusert, det porøse vevet innenfor er demineralisert og tynnere, og hulerommet innerst har ekspandert.


I alderen fram til 25 år kan vi sørge for at skjelettet bygges sterkest mulig, ved å holde en god vektbalanse og spise tilstrekkelig kalsium og vitamin-D. I voksen alder består arbeidet i å begrense frafallet i skjelettmassen, ved å fortsette med samme fokus. Man kan derimot ikke lenger styrke skjelettet/øke skjelettmassen slik som i ung alder!

 

Tanken med dette innlegger er å gjøre dere oppmerksom på at veien til god helse ikke går gjennom overdreven trening og lite matinntak. Det som skjer inne i kroppen er ikke positivt, og kan ha en rekke, kroniske bieffekter utover hva som er nevnt her. Jeg vil få avslutte med å tipse dere om en særdeles åpen og god blogg, der dette temaet belyses med personlig vinkling. Les og forstå! Her er det forørig mange gode tips til sunne matoppskrifter å hente :)

Springerinnens blogg!

 

MVH Therese

2 kommentarer

kjempe bra innlegg. det er viktig å få frem at helse er viktigere enn en superskinny kropp!

kvinnetrening

15.11.2010 kl.11:11

Hei lovelylillers nye trening og k:) Så flott at du også tenker sånn! Klem Kine

Skriv en ny kommentar

kvinnetrening

kvinnetrening

33, Fredrikstad

Kvinnetrening.no er DIN hjelp til et bedre og lenger liv! Vi gir deg alle verktøy du trenger for å leve litt sunnere; tilrettelagt treningsprogram, kostholdsprogram, følger deg opp OG du har tilgang til et team av lege, ernærngsfysiolog, personlig trener, sexolog og motivator :) På denne bloggen vil vi dele litt av vår hverdag, både fra gründeren bak kvinnetrening, Kine, og fra ernæringsfysiologen Therese.

bloglovin

Kategorier

Arkiv

hits