Svar på gårsdagens rett eller galt!

Påstanden i går var;

"Nå som vi har trent så sent på dagen, lønner det seg ikke å spise når vi er ferdige, fordi man ikke bør spise etter kl 18."

Svarene som kom lød;

Heeelt galt!! Selvfølgelig må man spise etter trening! Gjerne noe med noen raske karbohydrater i slik at man får litt energi igjen etter å ha brukt mye energi på treningen. Det sies at man har en halvtime på seg etter treningen på å få i seg noe mat for å starte restitusjonsprosessen slik at kroppen får hentet seg inn igjen.

Galt. Kroppen har ekstra behov for kalorier etter trening- for å fylle opp igjen lagrene. Pluss at forbrenningen er høy og da bør man spise for å utnytte det! Og ikke minst for å vedlikeholde forbrenningen.

Tror jeg da, jeg er jo ikke ekspert! hehe :) Men det virker hvertfall galt å IKKE spise etter trening. Man bør jo helst spise innen 30 min etter trening.

Rett svar er:

GALT!
Man bør jobbe for å ha et jevnt matinntak gjennom hele dagen, går man lengre perioder uten ordentlige målitder, øker risikoen betraktelig for at man går og småspiser i stedet. Denne småspisingen bidrar med overraskende mange kcal, og gjerne av den gale typen (mye fett og sukker).
Sett av faste tider hvor man "samler opp matinntaket" i avgrensede måltider. Har man ikke trent, kan det være enklere måltider ala suppe, salat, wokrett (grønt og kjøtt/fisk), omelett og råkost el.l.; altså ikke det største kcal-inntaket så sent på dagen.
Har man trent sent, er det viktig å restituere kroppen - bygge opp energilagre og bygge opp ødelagt muskelvev. derfor skal man spise noe mer energirikt måltid av hovedsakelig proteiner og karobohydrater. dEtte kan feks være kornblanding/grøt med melk/yoghurt/cottage cheese go evnt frukt/tørket frukt, 2-3 skiver grovbrød med ost/kjøtt/fisk/egg, eller middagsrester (pasta/ris, salat/grønt og kjøtt/fisk).




Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

kvinnetrening

kvinnetrening

33, Fredrikstad

Kvinnetrening.no er DIN hjelp til et bedre og lenger liv! Vi gir deg alle verktøy du trenger for å leve litt sunnere; tilrettelagt treningsprogram, kostholdsprogram, følger deg opp OG du har tilgang til et team av lege, ernærngsfysiolog, personlig trener, sexolog og motivator :) På denne bloggen vil vi dele litt av vår hverdag, både fra gründeren bak kvinnetrening, Kine, og fra ernæringsfysiologen Therese.

bloglovin

Kategorier

Arkiv

hits