Trening av magemusklene

For få dager tilbake satt vi ut påstanden "Magen kan jeg trene hver dag!"

Vi har fått inn gode svar!

hver dag, magen er reisverkmuskel som er i bevegelse omtrent hele tiden så den er annerledes enn andre muskler!

Man burde la kroppen restervere seg med en dag i mellom , hvertfall hvis det er hard og tung trening. Men noen mageøvelser om dagen burde man gjøre! :)

Galt! Magemuskler er vel som andre muskler -de trenger hvile ;)

Hva mener du?

Vi gir følgende veiledende svar:

Magemuskelen er, som påpekt, involvert i mye stabiliserende arbeide gjennom dagen. Likevel sliter mange i dag med ryggproblemer nettopp pga svak buk og korsettmusklatur (korsrygg/buk). Vi er ikke så bevisst vår kroppsholdning og stabilisering, og mange har en lett lutende/hengende holdning. Styrking av både buk og rygg, slik at det blir en balanse mellom styrken foran og bak, er like viktig som å jobbe aktivt med å bedre holdningen (bevisstgjøring!). Slike stabiliseringøvelser kan man bla gjøre med div varianter av planken:



Her trener man flere deler av mage- og bukmusklatur, samt rygg. Man kan gjerne gjøre små, korte økter av disse hver dag, men vi anbefaler mer intensive økter på 2-3 stk pr uke: fokuser på kvalitet i denne treningen framfor kvantitet!

 

Når det gjelder trening av den ENE magemuskelen som strekker seg fra fronten av bekkenet (fra skambenet!) og opp til brystbenspissen, rectus abdominis, bør man moderere treningen til færre og mer effektive økter pr uke (-framfor daglige økter med "hundrevis av situps").

Den rette magemuskelen gir de "sagsnomsuste" magerutene

 

På lik linje med andre muskler på kroppen, vil denne øke sin tykkelse og styrke ved å utfordres med stadig tøffere belastning. Slik vil muskelen etterhvert øke i sin tykkelse og "presse" seg gjennom huden i sitt særegne rutemønster. I stedet for å gjøre 50 sit ups, bør du altså legge til en ekstra ytre belastning og holde deg til feks 10-20 reps (og gjerne gjenta totalt 3 runder). Kjører du en tøff magetreningsøkt, med feks 3 utvalgte øvelser som hver gjøres med 3 serier, bør du kjenne det godt i magemusklatur i dagene i etterkant (stølhet..). Magemuskelen har, som andre muskler, behov for å restituere seg og bygge seg opp fra hver av de tøffe øktene, og bør således ikke trenes hver dag. Gjør magetreningen 2-3 ganger pr uke med hviledager mellom!

 

MEN magerutene vil ikke synes før du også klarer å "fjerne" underhudsfettet. Dette fettlaget ligger som et isolerende lag rett under huden, og rett over musklene (altså midt i mellom). Underhudsfettet lar seg ikke "fjerne" med masse mageøvelser (det er altså bare musklene under fettet som derigjennom styrkes og gjøres kraftigere). Underhudsfettet vil gradvis fjernes dersom du får fart i forbrenningen din (gode treningsrutiner, deriblant en del kondisjonsrettet/forbrenningstrening) og har et strukturert kosthold.

Bildet viser hudoverflaten (oransje) øverst, et mellomlag av fett (gult) og det underliggende lag av muskler (rødt)...som mange gjerne ønsker å få frem i form av mageruter!

4 kommentarer

lovelyliller: trening mm.

15.11.2010 kl.17:14

takk for utfyllende svar :) må si jeg er klokere

martine borthen

15.11.2010 kl.23:06

Tusentakk for svar!
takk for tipset :)

myownstep

15.11.2010 kl.23:27

Vil og si meg enig som i at magemusklene trenger like mye pause som andre muskler.

'

Pausen og kalt restitusjon, er der for at musklene skal få tid på seg.

Når man trener, som for eks magemusklene. Så ødelegger man muskelvev i kroppen, som trenger tid på seg til å bygge seg opp igjen. Så ja, de trenger hvile.

Har hørt om at viss man ikke gir dem tid nok, for eks trene samme muskel hver dag, så vil de ta lengre tid før de klarer å bygge seg opp igjen og faktisk ble resultat ut av det. Og det er egentlig litt logisk og da så :P

Hvile er viktig!

Skriv en ny kommentar

kvinnetrening

kvinnetrening

33, Fredrikstad

Kvinnetrening.no er DIN hjelp til et bedre og lenger liv! Vi gir deg alle verktøy du trenger for å leve litt sunnere; tilrettelagt treningsprogram, kostholdsprogram, følger deg opp OG du har tilgang til et team av lege, ernærngsfysiolog, personlig trener, sexolog og motivator :) På denne bloggen vil vi dele litt av vår hverdag, både fra gründeren bak kvinnetrening, Kine, og fra ernæringsfysiologen Therese.

bloglovin

Kategorier

Arkiv

hits