Selvfølgelig skal du spise!

 

Vi er glade for å se at så mange ble engasjert i innlegget vårt om matinntak; kan man virkelig slanke seg mest effektivt ved å kutte ut noen måltider i løpet av dagen....a la holdningen; "jo færre kcal jeg inntar, jo bedre er det for vekta.." Og ikke minst ble vi glade for å se at det var så mange som reagerte negativt på et slikt utsagn!

Ikke lenger enn tilbake til i sensommer var feks frokost tema i media; kan man med fordel droppe frokosten dersom man vil ned i vekt? Blant annet Birger Svihus mente å ha en god forklaring i at frokosten var unødvendig, og å droppe den bare gav en god anledning til å fortsette forbrenning av fettlagre etter nattens faste.

Her er noen gode argumenter for aldri å regelmessig droppe sine måltider:

  • Jevnt matinntak gjennom dagen stabiliserer blodsukkeret og forebygger søtsug og småspising*
  • Langvarig faste bryter ikke bare ned på fettlagrene, men også musklaturen. Tap av musklatur innebærer tap av den kroppsmasse som har størst forbrenningsøkende effekt!
  • Stadige og impulsive svingninger i kroppsvekten øker risikoen betraktelig for benskjørhet!
  • Uten tilstrekkelig energiinntak og god blodsukkerkontroll går overskuddet i hverdagen ned; motivasjonen for trening reduseres betraktelig!

*Forutsetter at det jevne matinntaket bygger på fiberrike karbohydrater, en god andel proteiner og sunt fett!

 


I arbeide med en del overvektige erfarer jeg ofte at de rapporterer et måltidsmønster preget av uregelessighet, impulsivitet og dårlige valg. Man står opp og starter dagen uten frokost. Dagens forpliktelser, arbeid/studier og annet stress overkjører kroppens matbehov og sult, og man klarer seg lenge uten å innta normale måltider. Når man da endelig nærmer seg middagstid, slipper stresset taket i kroppen, og sult får endelig mulighet for å komme til uttrykk. Resultatet er en stor middagsporsjon og en middag ofte bestående av energitett mat (enkle karbohydrater a ala mye hvit pasta, potetstappe eller pølsebrød/hamburgerbrød, og fet mat a la pølser, kjøttboller, hamburger etc). Ikke lenge etterpå, utover kvelden kommer også suget etter mer mat, gjerne som søtsug, som et direkte resultat av energiunderskudd gjennom første del av dagen og dårlig blodsukkerregulering. Det kan bli mye småspising utover kvelden pga dette suget, og valget er ofte energirik snacks - og i en periode hvor kroppen nå faller til ro (i sofaen..) og ikke har behov for mye energi, er dette svært uheldig.

Et annet eksempel er de som "ikke skal spise etter middag" (altså ikke senere enn 16-18 på ettermiddagen). Sitter man da oppe til kl 22-23 så er det klart at det for de fleste vil oppstå et sug/sult etter mer å spise. Men siden man ikke skal ha flere måltider, blir det bare "litt munnfyll nå og da". Kjenner du deg igjen? Snoking i kjøleskap og kjøkkenskap.. en smak fra nøtteposen, en bit fra middagsrestene, ett par kjeks...og ett par til...noen druer, ett glass brus.. Total kan det bli svært mange kcal av svært lite mat (men altså mat som er rik på kcal).

 

Vi på Kvinnetrening anbefaler at du holder måltidsrytmen jevn gjennom dagen. Start dagen med frokost; øk blodsukkeret med næringsrik mat, og unngå "cravings" utover formiddagen. Spis deretter hver 3.-4.time, hvilket også betyr at kveldsmat hører med i dagskosten. Spesielt viktig er det å spise sent, dersom man har trent!

 

6 kommentarer

Takk for at dere har denne bloggen !!

Fam Josefine

17.11.2010 kl.21:20

masse nyttig!

gjerne kommenter til bake :)

mo9q

17.11.2010 kl.21:25

Bra innlegg:D Aner ikke hvor mange ganger jeg har tvunget i andre som ikke spiser frokost, frokost. Det er ren fakta, alt som står, men det er vanskelig å velge sunn mat selv om man spiser regelmessig. Ved å spise så mye sukker og næringsfattig mat som jeg gjør, tror kroppen min at den trenger så mye sukker og "dritt", for å få nok av de næringsstoffene den trenger. En ond sirkel med andre ord.

Kamilla H

17.11.2010 kl.21:51

Åh, genial blogg! Skal absolutt begynne å lese den jevnlig :)

rooneyoon

17.11.2010 kl.21:52

bra innlegg! :D

lovelyliller: trening mm.

17.11.2010 kl.22:41

får hive megpå bølgen: bra :)

Skriv en ny kommentar

kvinnetrening

kvinnetrening

33, Fredrikstad

Kvinnetrening.no er DIN hjelp til et bedre og lenger liv! Vi gir deg alle verktøy du trenger for å leve litt sunnere; tilrettelagt treningsprogram, kostholdsprogram, følger deg opp OG du har tilgang til et team av lege, ernærngsfysiolog, personlig trener, sexolog og motivator :) På denne bloggen vil vi dele litt av vår hverdag, både fra gründeren bak kvinnetrening, Kine, og fra ernæringsfysiologen Therese.

bloglovin

Kategorier

Arkiv

hits