Punktforbrenning - noe for deg?

Vi spurte dere; "Tar jeg nok situps, forsvinner magefettet! Rett eller galt?" og fikk mange flotte svar - dette har dere jo peil på, og det gleder oss at den gamle "myten" om punktforbrenning er på god veg ut.

Vi var jo innom temaet da vi tidligere hadde en spørsmålsrunde relatert til magetrening, og der prøvde vi å vise til hvordan vi anatomisk er oppbygd. Altså at magemusklene ligger underst/innerst, deretter kamufleres de av et lag fett og ytterst ligger altså huden:

Magemusklene skjules godt av fettlaget som ligger over, dersom man ikke gjør noe for å redusere dette fettlaget da..

Mange tror at det fungerer slik at det området av kroppen man jobber med, der vil også en lokal slankende eller oppstrammende effekt tiltre. Dette er da også årsaken til at mange gjør "hundrevis" av situps for å stramme magen, eller tilsvarende med andre øvelser, feks innoverfører for å stramme opp innsiden av lårene:

Får man slanke lår av innoverfører-øvelsen?

I de ulike lokale øvelser trener man selvfølgelig muskelen; den blir både sterkere og kraftigere/større. Men dette gjør hverken at magerutene kommer fram, at mageskinnet trekker seg inn eller at låromkretsen blir mindre. Fettet som ligger over muskelen vil stadig skjule muskelen og sammen med en økt muskelstørrelse kunne bidra til enda større lår (som var nevnt i dette tilfellet!!).

Skal man redusere mageskinn, låromkrets eller redusere fettmengde andre steder på kroppen er det hovedsakelig to ting som teller; hvor  mye du inntar av kcal hver dag, og hvor mye du bruker av kcal hver dag. Om du kan stramme inn på kostholdsrutinene og fjerne energitette matvarer som brus, salami/fårepølser, ferdigretter (pizza, hamburgere, ferdigretter-til-oppvarming), bakevarer, godterier, kaffe-latte m.m., og være mer aktiv i din hverdag, vil fettmengden som lagres på kroppen over tid reduseres. Den kanskje mest effektive måten å omsette og fjerne fettet på kroppen er kondisjonsrettet trening (både høytintensiv og lavintensiv, langvarig).

Styrketreningen er selvfølgelig like sentral; den øker også energiomsetningen pr dag, samt at økt muskelmasse også bidrar til høyere hvilestoffskifte. En sterkere og større muskel vil dessuten fylle ut huden bedre, slik at evnt hud som har vanskelig for å stramme seg inn (feks "grevinneslengen" eller mer korrekt; triceps) fylles ut og på dén måten strammes opp!

Så - oppsummert; punktforbrenning (altså å trene et lokalt område av kroppen for å slanke seg der) FUNGERER IKKE! Og i dét vi fastslår dette, vil vi benytte anledningen til å bruke begrepet punktforbrenning på en ny måte:

Følgende PUNKTER er sentrale dersom du ønsker en god FORBRENNING og bedre kroppssammensetning:

  • Vær aktiv hver dag; finn anledninger til å bruke kroppen fysisk; det være seg trappegåing, en ekstra gåtur eller å bevege seg til/fra jobb/skole
  • Tren minst 3 ganger pr uke
  • Spis en sunn og variert kost - unngå å droppe ut måltider, men unngå også småspising på snacks og andre dårlige impulsvalg!
  • Proteinrik kost, mye fiber og en del sunt, umettet fett vil videre bidra til bedre kroppssammensetning. Hos Kvinnetrening.no kan du lese mer om hvilke matvarer dette innebærer!

7 kommentarer

24.11.2010 kl.21:08

Godt å få en så detaljert forklaring! Tusen takk :)

rebecca heldal

24.11.2010 kl.21:26

Hei jeg er med i finalen på en konkurranse Chess arrangerer. Konkurransen avsluttes på søndag og jeg trenger masse stemmer for å klare dette. Jeg har prøvd å sanke inn stemmer ved å sende denne linken rundt på mange blogger, dette er noe jeg vanligvis ikke gjør, siden jeg ikke liker å reklamere på den måten. Men nå føler jeg at det er den eneste utveien for å ha en sjanse til å vinne.

Så mitt spørsmål til deg er om du kan stemme på meg og om du har tid kanskje informere om konkurransen i et innlegg på din blogg. Dette kan hjelpe meg mye videre i konkurransen.

Her er linken: http://bloggover.chess.no/blogger/rebecca-heldal/

Beklager for at jeg spammer bloggen din, men jeg trenger hjelp.

Tusen takk <3

hilsen rebecca heldal

Thediaryoflife

24.11.2010 kl.21:26

FIIN BLOGG :')

Les om guttelivet mitt på bloggen. :)

Solinn Strand

24.11.2010 kl.21:36

god forklaring.

Marte :)

24.11.2010 kl.23:55

Utolig gøy blogg å lese!!

Kommer svar og forklaringer på en god måte! :) Kjempe nyttig! :)

Tommel opp for dette!!!!! :D

Sissel

25.11.2010 kl.11:52

MEN jeg lurer på, er det ikke vits i å trene disse øvelsene da? sit ups og den lårmaskinen? Jeg har fått et styrkeprog. på treningssenteret der begge disse er oppført som del i et større program. Skjønner jo at det må mer til osv, men burde man kutte ut disse??

kvinnetrening

25.11.2010 kl.12:44

Sissel:

Heisan! Selvfølgelig er det et godt poeng i å gjøre disse øvelsene, men dersom du gjør de med den intensjon eller tro at du blir slankere på de gitte områder, blir det ikke rette argumenter for å gjøre de. Du skal trene disse områder av kroppen (Evnt aktuelle øvelser) som en del av et større program, fordi det vil være med å gi en balansert styrking av kroppen. Du øker muskelvolumet og styrke for de aktuelle muskler, hvilket bedrer holdning, forebygger belastningsskader og gir en helhetlig bedre fysikk (kropp).

Men dersom du også ønsker å miste underhudsfett på ulike definerte steder på kroppen, må det mer tålmodighet til. Da må de gitte punkter i artikkelen tas i bruk, og etterhvert vil din kropp også forbedre seg på de ønskede måtene. VI kan gjøre fint lite for å styre hvor kroppen reduserer fettmassen først, og noen opplever at magen forsvinner først, mens andre opplever at rumpa forsvinner først.. Holder man på lenge nok (i framtid!) vil kroppen også endre seg på dine mest utfordrende områder ;)

Stå på - masse lykke til!

Skriv en ny kommentar

kvinnetrening

kvinnetrening

33, Fredrikstad

Kvinnetrening.no er DIN hjelp til et bedre og lenger liv! Vi gir deg alle verktøy du trenger for å leve litt sunnere; tilrettelagt treningsprogram, kostholdsprogram, følger deg opp OG du har tilgang til et team av lege, ernærngsfysiolog, personlig trener, sexolog og motivator :) På denne bloggen vil vi dele litt av vår hverdag, både fra gründeren bak kvinnetrening, Kine, og fra ernæringsfysiologen Therese.

bloglovin

Kategorier

Arkiv

hits