Sulten, men ikke matlyst...hva spiser man?

Har du også opplevd det; sulten "hyler" i magen, men matlysten er forsvunnet og tiltakslysten for matlaging er totalt manglende. Hva gjør du? Hva spiser du? Sulten er man jo!

Jeg er inne i en slik periode nå. Og jeg vet egentlig årsaken.. Etter flere uker med mye overtidsarbeide, har tiden til trening blitt betraktelig mindre. Nå som muligheten for mer trening er der, er overskuddet fraværende og en "etter-reaksjon" på travel periode er merkbar. Matlysten forsvinner når treningshyppigheten er redusert og tiltakslysten for å komme igang med treningsrutinene er laaaaaaave.

Nå er jeg imidlertid i gang med treningen - er ikke tiltakslysten der, får man påtvinge seg litt tiltakslyst. Så vet jeg den kommer når stresset slipper taket i kroppen :)

 

Det er lett å ty til småspising når man dropper måltider (feks pga dårlig matlyst). Det kan bli godterier, bakevarer, snacks eller annet unyttig for helsa. Det skyldes jo at sulten er der, og søtsuget (-når blodsukkeret blir for lavt). Så kan man velge søtt, uten at det er rent unyttig?

Uten at jeg vil påstå at dette er måltider og mat du skal bruke regelmessig gjennom lange perioder, kan dette kanskje være noen tips å ta med seg når man har store utfordringer med matlyst i kortere perioder:

  • Kroppen trenger fortsatt proteiner
  • Kroppen trenger fortsatt fiber
  • Kroppen trenger fortsatt vitaminer/mineraler/antioksidanter
  • Kroppen trenger fortsatt sunt fett (umettet fett)

 

Så her er mine deilige, sunne fristelser:

Skyr bringebær mikset med mager cottage cheese (sverige!)Smaker nesten som riskrem - men her med massevis av proteiner, og forsvinnende lite sukker eller fett!

 

En annen variant jeg liker godt er:

Proteinsmoothie med havregryn og valnøtter

Proteinsmoothiesen lager jeg av 1 scoop proteinpulver, 1-2 never frosne bær (blåbær og bringebær), ekstra lettmelk og en dæsj flytende søtningsmiddel - blander det i en blender/foodprocessor/stavmikser.

Med litt tranpiller har jeg også dekket nødvendig inntak av omega-3 og vitamin-D!

 

MVH Therese ;)

2 kommentarer

Susanne

25.11.2010 kl.14:36

Bra skrevet:)

axisklinikken

25.11.2010 kl.19:29

Eller Supermat. Genialt når men har lite matlyst. Da får du i deg næringsstofene du trenger på en enkel måte. En smoothie med banan, soyamelk, valgri frossen frukt, Omega 3 og Purely Green fra Pure Planet og Spirulina. Voila! En drikk full av vitaminer, næring, proteiner og essensielle fettsyrer. :)

Skriv en ny kommentar

kvinnetrening

kvinnetrening

33, Fredrikstad

Kvinnetrening.no er DIN hjelp til et bedre og lenger liv! Vi gir deg alle verktøy du trenger for å leve litt sunnere; tilrettelagt treningsprogram, kostholdsprogram, følger deg opp OG du har tilgang til et team av lege, ernærngsfysiolog, personlig trener, sexolog og motivator :) På denne bloggen vil vi dele litt av vår hverdag, både fra gründeren bak kvinnetrening, Kine, og fra ernæringsfysiologen Therese.

bloglovin

Kategorier

Arkiv

hits