Proteinbarer og sportsprodukter - noe for deg?

Kvinnetrening serverer "hard core facts" om proteinbarer, energitilskudd og sportsprodukter:

  • Sportsprodukter er hovedsakelig drikker, energibarer og shaker bestående av proteiner og/eller karbohydrater, samt evnt elektrolytter (salter som feks natrium, magnesium, kalium). Disse produktene er utviklet med en "perfekt" sammensetning av næringsstoffer som kroppen trenger under/etter tøff og evnentuelt langvarig aktivitet, spesielt for toppidrettsutøvere med store treningsmengder.
  • Normalt vil man i et sunt kosthold fraråde inntak av sukker; under intensiv trening bør kroppen få tilført sukker for å få energien raskt ut i kroppen. Derfor består samtlige sportsprodukter av slike enkle sukkerarter!
  • Toppidrettsutøvere, og i noen tilfeller instruktører ved treningssentere, har ofte flere treningsøkter pr dag, som gjør at restitusjonsperioden mellom øktene er meget knapp. Bruk av sportsprodukter kan bidra til at disse restituerer seg raskere og klarer store treningsmengder over lengre tid.
  • Mange har et inntrykk av at sportsprodukter er sunne produkter, fordi det er utviklet til bruk i idrett (som jo er sunt!). Derfor brukes slike produkter av selv de med mindre treningsmendger, i den tro at de skal restituere seg bedre og oppnå bedre resultater. Mange bruker det også som mat i hverdagen, ettersom disse produkter anses som sunne.

Yt er en produktserie utvilket i samarbeid mellom Tine Meierier og Olympiatoppen, og er egnet for inntak før/under/etter trening for de som trener mye!

  • YT er et eksempel på lett tilgjengelige sportsprodukter som mange har "misforstått" som sunne hverdagsprodukter. De er utviklet for å gi energi til en kropp med stort energibehov i en treningsøkt. De fleste som tenker sunt kosthold, er opptatt av å unngå sukker i hverdagen. I YT produktene inngår sukker (evnt malt og honning) og juice som hovedingredienser, hvilket man raskt vil se om man leser på innholdsfortegnelsen.
  • For personer som ikke trener, eller som trener inntil 3 ganger i uka, vil slike sportsprodukter ofte gi unødvendig sukkerinntak og mye kcal. De fleste sportsprodukter er nemlig veldig energitette; ettersom de er ment å restituere og bygge opp energilagrene til toppidrettsutøvere raskt og effektivt!

 

Tips til deg som trener mindre enn 3-4 økter pr uke;

  • Sørg for å spise jevnt gjennom dagen og inntil en time før trening (ideelt 2 timer før økten) for å sikre nok energi til å gjøre en bra treningsøkt
  • Bruk vann som tørstedrikk når du trener
  • Restituer deg etter økten med et normalt måltid innen 60-90 minutter. Feks kornblanding med melk/yoghurt, eller en smoothie (med noe melk/yoghurt også), evnt en lettere middagsrett, eller en omelett med en grovbrødskive,  eller feks ett par grovbrødskiver med egg/skinke/fisk/ost eller lignende!

Skulle du ha veldig lyst på en sjokolade i hverdagen, vil en proteinbar eller måltidserstatter (feks Nutrilettbar) være å anbefale framfor ren snacks/godteri. Vanlig godteri består utelukkende av mettet (dårlig!) fett og mye sukker. En proteinbar el.l. bidrar derimot med proteiner og i noen tilfeller også vitaminer/mineraler!

 

Visste du at Litago sjokolademelk består av en nær sagt perfekt sammensetning av proteiner og sukker til å restituere seg når man i perioder trener mye og hardt? Sannsynlig mye rimeligere enn andre sportsprodukter, men altså med samme effekt! Her inntas en 1/2 liter av Ingvill M Bovin, blogger og frontperson for Sunn jenteidrett!




2 kommentarer

Ingunn Eidså

02.12.2010 kl.08:42

Bør jeg som trener 5-6 ganger i uka (middels harde økter) innta noe spesielle energiprodukter, eller holder et vanlig kosthold? Jeg passer på å spise etter hver økt, og prøver å få i meg ellers sunn kost med nok energi, bør jeg innta andre sportprodukter da?

kvinnetrening

02.12.2010 kl.09:10

Ingunn Eidså:

Heisan! Ingen behøver i grunn å bruke slike produkter for å nå sitt beste potensiale, men de kan fungere som kjekke og raske ALTERNATIVER til vanlig mat. Feks vil en person som stadig er på farten, eller som har hatt en knallhard økt og derfor er kvalm og har liten apetitt, ha en fordel av å kunne ty til slike produkter. Dersom du har lyst på noe snacks i hverdagen, kan som sagt et slikt produkt gi deg litt mer fornuftig næring enn annen snacks og godteri.

Men dersom du utelukkende er ute etter å vite om du går glipp av noe ved å bruke vanlig mat og ikke slike produkter, er svaret NEI. Du kan fint restituere deg 100% og nå maksimale resultater med vanlig mat også!

Stå på videre ;)

Skriv en ny kommentar

kvinnetrening

kvinnetrening

33, Fredrikstad

Kvinnetrening.no er DIN hjelp til et bedre og lenger liv! Vi gir deg alle verktøy du trenger for å leve litt sunnere; tilrettelagt treningsprogram, kostholdsprogram, følger deg opp OG du har tilgang til et team av lege, ernærngsfysiolog, personlig trener, sexolog og motivator :) På denne bloggen vil vi dele litt av vår hverdag, både fra gründeren bak kvinnetrening, Kine, og fra ernæringsfysiologen Therese.

bloglovin

Kategorier

Arkiv

hits