DU kan ta kontrollen! Om matvare forståelse...

Fortvilet over at det kan være vanskelig å vite om man spiser sunt nok, om matvarene du spiser er bra eller ikke, eller om du feks får i deg for mye sukker, salt eller fett (slik befolkningen i gjennomsnitt gjør)?

Svært mye av maten vi kjøper og bruker ihverdagen er emballert matvare. Her kan du hente mye bra informasjon, bare du vet hvordan du skal bruke informasjonen på emballasjen korrekt!

 

GIR ULIKE MERKEORDNINGER TRYGGHET?

Nøkkelhullet sier noe om produktet er innenfor definerte krav for spesielt sukker, fiber, fett og salt som er definert for ulike matvaregrupper (altså ulike kriterier for frokostblandigner som for feks melkeprodukter!). Selv om matvare tilfredsstiller enkelte krav, kan det være at den likevel ikke er så utrolig sunn (-eller at det finnes alternativer som er mye bedre!).


Grovhetsskalaen på brødemballasjer sier noe om hvor stor andel av melblandingen som er basert på sammalt mel og hele korn, ettersom det bare er dette som kan bidra med fiber og mineraler. Siktet mel gir særdeles lite av dette. Men det kan være at brødet utover dette gir mye sukker, salt (brød er en av hovedårsakene til at vi i Norge inntar dobbelt så mye salt som anbefalt!) og fett; for dette forteller ikke symbolet noe om!

 

INNHOLDSFORTEGNELSEN ANTYDER

For å få bedre innsikt i hva maten du kjøper består av , bør du titte på innholdsfortegnelsen. Den er oppført med ingrediensene kronologisk i fallende orden; det det finnes mest av, står først på listen. Noen begreper er ukjente, men med litt nyskjerrighet googler du dette i etterkant og lærer av erfaring :) Et tips er å konsentrere seg om hovedingrediensene, og la konserveringsmidler/E-stoffer være (disse kommer også typisk sist på listen, fordi det er særdeles lite av dette som brukes i forhold til hovedingrediensene). Det krever stor interesse og arbeide i å lære seg om detaljer relatert til disse, sistnevnte stoffer.

 

NÆRINGSINNHOLDET ER LETT Å FORSTÅ

Okei, jeg skjønner at det er lett å gå seg vill i alle tallene på næringsinnholdet, og det er feks ikke bare kcal som avgjør kvaliteten på produktet, eller mengden sukker alene. Det må være summen av alle. Før du gjør en sammenligning av to produkter, kontroller at du for det første leser pr 100g vare (så du sammenlinger pr lik vektenhet) og at du leser enten kcal eller kJ for energiinnholdet. Og hvordan du skal vurdere mengden fett eller karbohydrater feks, kommer an på produktet. Vurderer man makrell i tomat og andre fete fiskeprodukter, må man jo godta mye fett. Det er jo en fettkilde i kosten, og i dette tilfellet også en sunn fettkilde som man faktisk fint kan godta!

At det er mye proteiner i en matvare er bare positivt; proteiner skal vi ha! Når det kommer til karbohydrater er det to ting du skal konsentrere deg om:

  • Er dette en naturlig karbohydratkilde (altså SKAL den inneholde karbohydrater)? Typisk karbohydratkilder er kornvarer (feks brød, frokostblandinger), frukt og grønt.
  • Hvilken kvalitet har karbohydratene; vurder undergruppene "tilsatt sukker" (evnt begrepet "herav enkle sukkerarter") og "kostfiber".


Kellogs K oppfattes av mange som en god start på dagen; den markedsføres på tv med ned-i-vekt-garanti... Mye sukker og stivelse, og lite fiber, fra hvete og ris gir i større grad kortvarig metthetsfølelse og trigger søtsuget!

 

ANTALL SUKKERBITER

Dersom du ønsker å visualisere mengden sukker i et produkt, kan du dele verdien som er oppgitt under "tilsatt sukker" evnt "enkle sukkerarter" på 2 (vekten av en sukkerbit). Da får du resultatet som antall sukkerbiter!


Wasa 4 crisp mix er et av de bedre cerealie-alternativene.Sjekk forskjellen på sukkerarter og fiberinnhold i denne kontra feks Kellogs K!

2 kommentarer

lovelyliller: trening mm.

04.12.2010 kl.19:49

jeg synes egentlig at nøkkelhullmerket bare er tull.. jeg mener.. nøkkehullmerke grandis? brødskalaen synes jeg derimot er mye mere nyttig :)

Susanne

04.12.2010 kl.19:53

Følger alltid tipsene til denne bloggen:)

Skriv en ny kommentar

kvinnetrening

kvinnetrening

33, Fredrikstad

Kvinnetrening.no er DIN hjelp til et bedre og lenger liv! Vi gir deg alle verktøy du trenger for å leve litt sunnere; tilrettelagt treningsprogram, kostholdsprogram, følger deg opp OG du har tilgang til et team av lege, ernærngsfysiolog, personlig trener, sexolog og motivator :) På denne bloggen vil vi dele litt av vår hverdag, både fra gründeren bak kvinnetrening, Kine, og fra ernæringsfysiologen Therese.

bloglovin

Kategorier

Arkiv

hits