Får du nok folat?

Har du hørt om folat før? Folat, eller folsyre, som det kalles i den syntetiske formen, er et B-vitamin. Det er sentralt i vevsutvikling og vevsvekst (celledelinger!), og er ikke bare viktig for din egen kropp, men også under fosterutviklingen. Kvinner som ønsker/kan bli gravide (strengt tatt alle fertile kvinner som er seksuelt aktive!) har et høyere behov for folat enn andre (henholdsvis 400mcg/dag i forhold til 300mcg/dag). Kvinner som planlegger å bli gravid anbeales å innta folat via kosttilskudd for å sikre seg en tilstrekkelig tilførsel, men bare 1 av 3 norske kvinner tar folattilskudd!

Folat rike matvarer er mørkegrønne bladgrønnsaker (brokkoli, spinat), bønner/linser, korn, sitrusfrukter og leverpostei

Mangel på folat kan oppstå når folatinntaket i kosten er lavt (og man evnt ikke bruker tilskudd), og dette er også en av de få næringsstoffer som den norske befolkningen viser at de har utfordring i å dekke behovet for. Har du cøliaki har du økt risiko for lav folatstatus i kroppen. Mangel på folat kan utarte seg med symptomer som man har ved jernmangel; slapphet, tretthet og redusert utholdenhetsevne. Faren ved lav folatstatus dersom man planlegger graviditet, er misdannelser under fosterutviklingen ( ryggmargsbrokk, nevralrørsdefekter) Det er spesielt i de tre første ukene av svangerskapsutviklingen at tilstrekkelig folattilgang er nødvendig!

Ettersom mange unge kvinner blir gravide uten å ha planlagt det, og det ofte er passert 3 uker ut i svangerskapet før man også er klar over det, bør folatinntak være et fokus for alle fertile kvinner! Bedre føre var, enn etter snar!

 

Så kan bonusen være at folatrike matvarer også er rike på jern; altså to næringsstoffer kvinner har stort behov for. Sats på grove kornprodukter, grønne bladgrønnsaker, bønner/linser, sitrusfrukter og leverpostei!

7 kommentarer

Mrs L.A - Frisør og mamma.

07.12.2010 kl.21:07

Folat er også VELDIG bra for de som sparer til langt hår!!

ida

07.12.2010 kl.21:26

oi sä bra. Jeg spiser minst 1 sitron hver dag, 120 g spinat og en del salat hver eneste dag. jeg mangler vel ikke folat? gär det an ä ha for höy folat? isäfall - er dette farlig? forresten, har levd som veganer i 2 uker nä og forrigärs spiste jeg kjött igjen. etter jeg spiste kjött har jeg värt ekstremt trött og huden min har blitt blass og törre öyne. tror du det har en sammenheng?

pä forhänd takk for svar.

Klem fra ida

kvinnetrening

07.12.2010 kl.21:41

ida: Med de kostkilder du nevner konkret, er du på snaue 100mcg folat, så du er et stykke under det du faktiskt trenger. Men jeg regner med at du bruker en del bønner, linser og korn som også vil bidra?!

At du ble trett etter kjøttinntaket, er nok at du merker at kjøtt er tyngre fordøyelig. Mange reagerer med tretthet når kroppen fordøyer tyngre mat. Det er nok mer tilfeldig dette som du nevner med hud og øyne. Men på sikt kan slike ting skyldes kostholdsmangler. Se til at du får i deg nok B12 (mål status hos legen), jern/folat og omega-3! Bruk kostholdsberegningsprogram til å se om dine matvarer bidrar med nok (feks matvaretabellen eller mat-på-data hos matportalen.no) eller bruk evnt tilskudd!

Når du har tatt valget om å leve som en veganer, hviler et større ansvar mht opparbeiding av kostholdskunnskap og -praksis. Du har større utfordringer ernæringsmessig, og bør ta dine forbehold i forhold til dette! Lykke til!

ida

07.12.2010 kl.21:52

Tusen takk for svar :) jeg skal ikke leve som veganer for alltid. bare tester det ut. skal ta rädene til meg! Igjen takk. :)

lovelyliller: trening mm.

07.12.2010 kl.22:12

regner med jeg har nok i kroppen :)

kvinnetrening

07.12.2010 kl.22:22

lovelyliller: trening mm.:

Tja - det er ett av svært få næringsstoffer som nordmenn oftest sliter med (jern, folat, vit-D, Vit-E). Mange av studentene jeg underviser, blir overrasket over sine lave inntak når de gjør kostholdsundersøkelse på seg selv!

Gjør gjerne en liten test på deg selv med de tidligere nevnte kostholdsberegningsprogrammer, evnt andre egnede verktøy!

Se uansett til å bruke daglig av de nevnte matvarer; lykke til og stå på! :)

Heidi

08.12.2010 kl.20:30

Hei og takk for inspirerende og lærerik blogg!

Jeg vet ikke om dere trenger tips til ting å skrive om, men jeg kommer med et likevel, jeg:) Ser at dere ofte trener spinning intervall, så det er tydeligvis en god time. Hva med å ha en "Kvinnetrening tester"- spalte der dere tester og vurderer ulike saltimer på senteret dere er medlem av? Det er jo så mye forskjellig å velge mellom.... Uansett; ha en fortsatt fin uke. Jeg følger dere videre:)

Onsdagshilsen fra Heidi

Skriv en ny kommentar

kvinnetrening

kvinnetrening

33, Fredrikstad

Kvinnetrening.no er DIN hjelp til et bedre og lenger liv! Vi gir deg alle verktøy du trenger for å leve litt sunnere; tilrettelagt treningsprogram, kostholdsprogram, følger deg opp OG du har tilgang til et team av lege, ernærngsfysiolog, personlig trener, sexolog og motivator :) På denne bloggen vil vi dele litt av vår hverdag, både fra gründeren bak kvinnetrening, Kine, og fra ernæringsfysiologen Therese.

bloglovin

Kategorier

Arkiv

hits