Den perfekte kveldsmat?!

Myten om at man ikke skal spise sent, er forhåpentligvis snart avlivet en gang for alle. Man bør spise regelmessig gjennom dagen, også etter middagstid og utover kvelden - og SPESIELT om man trener sent! Se gjerne vårt tidligere blogginnlegg om dette; Etter trening...så er...viktig!

Slutter man å spise etter middagstid, vil man som relgel fremdeles ha 4-8 timer framfor seg før man stuper til køys. Skal man ikke spise flere måltider da, vil man garantert gå og småspise på ulike ting etterhvert som blodsukkeret faller og magesekken er tom. Denne småspisingen gir svært ofte FLERE KCAL (og gale typer kcal) enn om man hadde avsatt et ekstra kveldsmåltid senere på kvelden.

Men hva er best å spise på kvelden, egentlig? Er det noe som gjør forbrenningen bedre eller dårligere, eller er det noe kroppen trenger spesielt på kvelden?

På kvelden går de fleste etterhvert til ro i sofa eller godstol, og kroppen trenger således ikke så mye høyoktan-drivstoff. For å opprettholde en god fettforbrenning utover de sene kveldstimer, kan man derfor være litt måteholden med karbohydratrik mat som brødmat, frokostblandinger, mye ris og pasta. Kroppen trenger alltid rikt av vitaminer, mineraler og antioksidanter, og litt ekstra fiber og proteiner virker dessuten bare bra på fordøyelse og forbrenning.

Derfor kan salater med fisk/kylling, lapskaus, supper, wokretter, smoothies eller tilsvarende næringsrik mat være gode alternativer. Inntak av varm mat er dessuten for mange beroligende før man går til sengs, og gjør at man sovner lettere. Prøv å få det siste måltidet 1-2 timer før leggetid, ettersom å legge seg rett etter et måltid kan gjøre det vanskelig å finne ro og behagelighet!



Det er verdt å merke seg EN TING;

Dersom du har trent sent, og har hatt høy puls og intensitet på treningen; da BØR du absolutt innta karbohydrater også i disse sene måltider. Derfor bør du altså ha noe korn, ris eller pasta i siste måltidet også. Dette for å fremme en god restitusjon av kroppen, og slik tilrettelegge for neste treningsøkt!

4 kommentarer

16.12.2010 kl.15:37

jeg har veldig lyst å trene: )

kan dere gi trenigs tipser til å bli tynn? :)

lovelyliller: trening mm.

16.12.2010 kl.20:22

jeg spiser bare det jeg har lyst på jeg :p

KRISTIN

17.12.2010 kl.07:44

Er så herlig å lese om normal, fornuftig tankegang når det gjelder mat. Det skulle preget alle ukeblads forsider i januar! Dream on...

Benedicte Bendiksen

17.12.2010 kl.11:25

Savner den hyppige bloggingen deres, men dere har vel litt av hvert å styre på med kan jeg tenke meg! :)

Ville fortelle dere at jeg har nådd målet mitt, som var å klare å springe i 60 min med en hastighet på 9.5. I går var dagen hvor jeg skulle prøve det- og det gikk som det suste! Nådde målet, og vel så det. Sprang 10.8 på en time og er storfornøyd :) Har skrevet et innlegg om det hvis dere er interessert i å lese :)

Ha en flott dag videre!

Skriv en ny kommentar

kvinnetrening

kvinnetrening

33, Fredrikstad

Kvinnetrening.no er DIN hjelp til et bedre og lenger liv! Vi gir deg alle verktøy du trenger for å leve litt sunnere; tilrettelagt treningsprogram, kostholdsprogram, følger deg opp OG du har tilgang til et team av lege, ernærngsfysiolog, personlig trener, sexolog og motivator :) På denne bloggen vil vi dele litt av vår hverdag, både fra gründeren bak kvinnetrening, Kine, og fra ernæringsfysiologen Therese.

bloglovin

Kategorier

Arkiv

hits