Snart er julen her -er du "klar"?

JA, er du det?

Klar for julen?

Vi i kvinnetrening.no har laget en del artiklersom går på hvordan du kan gjøre julen litt "lettere".
Jule eller ikke jul -regelen gjelder uannsett; inntak VS uttak.
Altså -du må bruke like mye eller mer (",) enn du spiser.
Og vi vet jo at det kan bli mer inntak i julen, eller hva?
Så da gjelder det å være litt konsekvent på hva man spiser, hvor mye og hvor ofte.Og ikke minst -øke aktiviteten!

Her er utdrag fra en av artiklene på kvinnetrening.no.
Lyst til å lese mer? Gå inn her og bli Basic medlem -gratis! Da får du tilgang til mange av våre artikler og nyhetsbrev!

 

Juletips fra kvinnetrening.no



ENDRE TILBUDET
Slik jeg selv husker jul i barneårene, handlet det mye om store, saftige appelsiner, dadler og fiken, samt nøtteskåler med tilhørende nøtteknekkere. Småkakene og godteriene kom ikke på bordet før selve juledagene. I dag ser det ut til å handle mer om sjokolader, småkaker, og ferdigsaltede nøtteblandinger. Hva med å ta familien litt tilbake til gode, gamle juletradisjoner?! Få fram de store fruktfatene, og for å stimulere til økt inntak av disse type matvarer: servere de oppskjært på fruktfat. Ved å velge nøtter med skall, begrenser man inntaket (-det er lettere å ta både en og to fulle never med salte nøtter dersom man kjøper snacks-blandingene uten skall. Det blir fort mye kcal av dette...).

Småkaker smaker godt og har sprø konsistens nettopp pga sine (usunne) ingredienser; hardt smør og sukker. Erstatter man disse sentrale ingredienser, går det unektelig utover konsistens, holdbarhet og smak. Men er du villig til å ofre noen av disse egenskapene, kan du gjøre julebaksten både sunnere og mindre energirik. Det finnes mange alternative sukkererstatninger som egner seg til baking (se link til sukkererstatning-artikkel), og det harde fettet kan erstattes med mykere plantemargariner. Fullkornsmel framfor vanlig hvitt mel gjør også baksten noe mer mettende og næringsrikt (vitaminer, mineraler) pga fiberet. Det finnes også mindre energirike melerstatninger, så som fiberhusk, Hi-Maize og mandelmel. Kvinnetrening gir deg tips til hvordan pepperkaker kan lages på et sunnere og mindre kcal-rikt vis: se link til oppskrift.

Marsipan hører unektelig julen til. Og julemarsipanen dukker opp i butikkene alt i oktober... Men titter du på ingredienselisten, skal du ofte lete lenger etter selve mandlene (som marsipan faktisk er laget av). Mandler er, som nøtter, meget sunt pga en god andel fiber, proteiner og sunt fett. Derfor er marsipan i utgangspunktet en sunn form for godterier, men ikke når du kjøper ferdig-marsipan med nesten utelukkende sukker og smak av mandelessens. Lag marsipanen selv (se gjerne vedlagte oppskrift), og test gjerne ut ulike ingredienser og mengder for å gjøre din marsipan enda sunnere. Feks mandelmel framfor malte mandler (fettredusert), og sukrinmelis framfor ordinær melis (sukkerfritt). Frem med konditorfarge og skap ?engelsk konfekt?, fargerike marispankuler, rosa griser m.m.

KONTROLL OVER INNTAKET
Dersom man holder igjen på måltidene sine for å styre energiinntaket når man vet man skal spise litt ekstra godteri, gjør man seg selv en bjørnetjenste. Blodsukkerfall og sultfølelsen gjør da sitt til at man inntar unødvendig mye snacks som attpåtil er meget energirikt i forhold til ordinær mat (lite volum, metter lite, men full av kcal). Hold deg til den anbefalte måltidshyppighet. Spis regelmessig, hold kontroll på sultfølelse og blodsukkerregulering og ikke minst; dekke næringsstoffbehovet ditt (jern, magnesium, folat....mm!). Da er det også lettere å styre det totale inntaket av ekstra snacks.

Av de ulike tradisjonelle julerettene følger det mye energirike innslag. Til jul skulle man jo ikke spare på noe; det var familiens festtid og bare det beste var bra nok. Og slik er det enda.....selv om vi nå nærmest har slik festtid året rundt. Vit din porsjonsstr av de ulike innslagene på middagstallerkenen, og bruk gjerne tallerkenmodellen som en guide. Jobber du med vektreduksjon og samtidig ikke trener svært mye og intensivt, trenger du ikke så mye energi. Velg derfor å ?dekke? ½ av tallerkenen din med grønnsaker (kokte grønnsaker, frisk salat, kål av ulike varianter etc), ta ett par poteter og velg de magreste partiene av kjøttet. Det er ofte i skjyen, sausen og tilbehøret at det store kcal-innholdet finnes. Medisterpølser, bacon og pinnekjøttets skjy bør m.a.o. begrenses/styres unna.

INNTAK MÅ TILSVARE UTTAK
Det er nå slik at julehøytiden fører med seg økt inntak, som nevnt ovenfor.
Formelen inntak mot uttak gjelder uansett årstid :)
Så for å "kompansere" for det økte inntaket må vi øke uttaket!
Dette kan gjøres på mange måter, se vår artikkel på forslag til aktiviteter i julen.

4 kommentarer

lovelyliller: trening mm.

19.12.2010 kl.20:05

klar ja. jul er koooos

Kristine

19.12.2010 kl.20:19

Jeg tror det er viktig å finne en mellomting. Å kunne kose seg med god samvittighet i julen, men samtidig ikke stappe i seg alt en kommer over. God jul :)

m0922

19.12.2010 kl.20:33

Hahaha :-D jeg er sååå langt ifra klar som det går ann å få det trur jeg, men 24 desember kommer uansett :-D

I år satser vi høyt, uten juletre,julepynt og alt som måtte være:-p Det ligger en nissekalender(fra i fjor) i stua, under noe saker.. Som jentungen titter på iblandt og drasser med seg.. men ho er to år, og skjønenr vel ikke sååå mye av pyntinga og juletre greia.. ikke skal ho være hjemme denne jula heller, og neste år er det TO barn her :-D Så da skal det bli skikkelig JUL!

Torhild

19.12.2010 kl.22:46

Må man være mer enn basic medlem for å kunne få tilgang til kvinnetrenings hjemmelagde marsipan oppskrift?:(

Skriv en ny kommentar

kvinnetrening

kvinnetrening

33, Fredrikstad

Kvinnetrening.no er DIN hjelp til et bedre og lenger liv! Vi gir deg alle verktøy du trenger for å leve litt sunnere; tilrettelagt treningsprogram, kostholdsprogram, følger deg opp OG du har tilgang til et team av lege, ernærngsfysiolog, personlig trener, sexolog og motivator :) På denne bloggen vil vi dele litt av vår hverdag, både fra gründeren bak kvinnetrening, Kine, og fra ernæringsfysiologen Therese.

bloglovin

Kategorier

Arkiv

hits