O´jul med din glede...

Yeah...!




Vi nærmer oss julen -MED STORMSKRITT! - og i beste "Tårnfid" stil (det gjelder meg, i hvert fall, som nettopp har laget julekort i express boksen på Japan Photo butikken, siden jeg var for sent ute med å bestille...) så er det lett å bare "la ting gå" fordi vi har det jule-travelt.


Jeg tenker at vi kan gjøre noe med nettopp dette.
At vi kan bidra med noen tips, med noen råd som kan hjelpe deg ta denne julen med et litt bedre utgangspunkt.

MEEEN, før jeg går inn på dette, så må jeg si følgende;

Julen er en tid hvor vi tradisjonelt koser oss, vi setter det "beste" på bordet, vi koser oss i hyggelige lag osv.
Vi har også fri fra jobb og studier, noe som gjør dagene litt ferie preget.
OG HUSK DETTE -det ER lov å kose seg! Det ER lov å ta litt fri! Det ER lov å "unne seg litt ekstra" !
Men igjen -ikke for en hver pris -eller heller; ikke hele tiden:)
Om det er sånn at du plages med dårlig samvittighet fordi du koser deg litt, så må du ta et valg NÅ.
Bestem deg for om du skal "få lov" til å kose deg i julen, eller om du ikke skal det.
For å gå gjennom julen med en samvittighet som plager deg gjennom hele denne tiden som egentlig skal være en "gledens høytid" -det funker dårlig... Det er verre for kroppen å plages med denne samvittigheten enn å faktisk gjøre små grep som kan hjelpe litt på dette.

Misforstå meg rett nå, jeg mener ikke at det er enten eller. Jeg spiser og koser meg i julen, og det håper jeg du også gjør:) 
Jeg gjør bare små grep som fører til at kroppen ikke skriker av ubehag etter at julefeiringen er over.

Se på denne tabellen som Therese (ernæringsfysiologen) har laget;

Det er satt opp en "vanlig" juledag og en litt mer "bevisst" juledag. 
Det er, som dere ser, ikke så mye som skal til for å gjøre disse dagene litt lettere mtp kalori inntak.
Therese har laget et par gode artikler om dette på kvinnetrening.no -du kan også få tilgang til disse om du registrerer deg som basic medlem -det er fremdeles gratis:) 

Et par råd skal du få her;

Hva om du;

  • Holder deg til "vanlig" kosthold frem til middagen på disse dagene?
  • Velger litt sunnere julesnacks (se Therese´s artikkel på dette)
  • Velger de magrere stykkene på kjøttet?
  • Holder deg unna farseprodukter som pølser, medisterkaker osv?
  • Velger mer grønt på tallerken, feks kål, kokte grønnsaker osv?
  • Begrenser mengden av saus og sky?

Og så er det dette med inntak mot uttak, vi vet at vi kan "kompensere" økt inntak med økt aktivitet ;)

Hva om du;

  • Gjør en aktivitet etter frokost? Dette kan være en tur i akebakken, en skitur, en gåtur i snøen.
  • Går til de du skal besøke?
  • Legger inn en gåtur før middag?
  • Planlegger aktiviteter med venner og familie?

Det er ikke så mye som skal til for å gjøre julen litt mer aktiv, men dette blir lettere dersom du faktisk planlegger litt!
Se på værmeldingen, avtale med venner og familie -det er mange muligheter for aktiviteter!
Og ikke minst -maten vi inntar kan også bidra til at magen går litt tregere enn normalt.
Aktivitet hjelper "maskineriet" vårt til å jobbe bedre!

En annen ting -nyttårsforsettene våre bærer ofte preg av romjulsutskeielser...
Vi har kanskje spist litt mer enn vi trengte, og beveget oss litt mindre enn vi burde -og tenker derfor at når det nye året begynner, DA skal vi virkelig ta igjen det "tapte" og hente oss inn igjen. Disse forsettene kan ofte bli litt "hårete" fordi den dårlige samvittigheten vår preger oss og tvinger oss til å ta grep -og dermed blir målene høye.
Og hva skjer ofte med for høye mål?
De blir vanskelige å nå, vi glipper fort og gir opp.
Og DET skal ikke skje med deg!
Å nei -det skal ikke være tilfelle dette året!
Dette året skal DU sette deg realistiske mål!
Du SKAL klare å nå målene dine!
Du SKAL gjøre dine mål for 2011 til gode vaner :)

Enig?

Dette med å sette seg mål kan vi snakke mer om - om du har lyst?
Lyst på litt hjelp på dette temaet?
I´m here:) og er klar for å hjelpe DEG nå din mål!

Da blir det neste innlegg fra meg:)

 

5 kommentarer

Julianne Victoria

22.12.2010 kl.23:42

Heihei:)

Jeg har antageligvis skrevet til dere før, men nå føler jeg at jeg virkelig trenger hjelp. Nå i jula har jeg tenkt til å kose meg skikkelig, og når 2011 er i gang så er det på tide for meg å starte et sunnere liv. Jeg er den typen som alltid har vært glad i sjokoade,brus og annet godteri. Brusen har jeg egentlig kuttet ut, men det blir nok litt av det i helgen som kommer nå. Min drøm når det kommer til kroppen er å være ganske stram. Jeg har ikke tenkt til å "slanke" meg, for det høres drastisk ut. Jeg er ikke en fet person, men jeg er ganske fyldig. Jeg selv tror ikke at jeg kan få en stram mage, og heller ikke stramme lår. Siden jeg er sånn i tvil selv, så kanskje jeg kan spørre dere? Dere har jo litt mer peiling på sånne ting enn det jeg har. Så spørsmålet mitt er : Kan jeg få en stram kropp? En flat mage? Strammere lår?

Når jeg ser på det nye bilde dere har på toppen av bloggen, så må jeg innrømme at jeg blir veldig misunnelig på deres form. Spesielt du som står med henda i bakken(husker ikke hvem som er hvem av dere. Beklager!). På toppen av det heler jeg utrolig kresen! Jeg spiser lite fisk, jeg spiser hvetemelsprodukter og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre for å endre meg. Det er som regel nugatti på brødskiva. Det positive er at jeg elsker frukt og grønnsaker!:) Håper dere kan hjelpe, selv om dette ble en lang og kjempe kjedelig kommentar!!

Stor julehilsen fra Julianne

fokus123

23.12.2010 kl.00:03

Haha, akkurat det jeg skulle skrive legger linken i mitt innlegg. ;)

Susanne

23.12.2010 kl.00:33

Fin header dere har fått:)

Ida K S

27.12.2010 kl.22:05

mulig jeg har spurt før, men har registrert meg på kvinnetrening basic medlem, men det ble noe feil da jeg skulle aktivere kontoen, så husker ikke passordet lengre, lurte på om hva jeg skal gjøre for å fixe det, viss du vet ? =) god jul <3

kvinnetrening

29.12.2010 kl.11:55

Hei Ida K S:) Ikke noe problem! Når du skal logge inn og du får "feil på passord" så se nedover på siden, litt på venstre side, der ligger det en link som heter "glemt passord?", trykk på den så får du aktivert igjen:) klem Kine

Skriv en ny kommentar

kvinnetrening

kvinnetrening

33, Fredrikstad

Kvinnetrening.no er DIN hjelp til et bedre og lenger liv! Vi gir deg alle verktøy du trenger for å leve litt sunnere; tilrettelagt treningsprogram, kostholdsprogram, følger deg opp OG du har tilgang til et team av lege, ernærngsfysiolog, personlig trener, sexolog og motivator :) På denne bloggen vil vi dele litt av vår hverdag, både fra gründeren bak kvinnetrening, Kine, og fra ernæringsfysiologen Therese.

bloglovin

Kategorier

Arkiv

hits