Kokosfett - for et nytt og bedre liv?

Stadig flere helsekostprodukter som fremmes i dag, er fettilskudd av ulike typer. Til tross for at befolkningen vår i dag inntar mer fett enn anbefalt, mer mettet/hardt fett enn anbefalt, anbefales vi altså av helsekostbransjen å bruke fett også som kosttilskudd. Noen av tilskuddene fremmes med en korrekt oppbygning av fettsyrer for helsa vår, og innehar også et visst innhold av de umettede og essensielle (livsviktige!) fettsyrene omega-3 og omega-6. Andre tilskudd består av utelukkende mettet/hardt fett, noe kroppen i grunn har god evne til å produsere selv...


Ett av de tilskuddene som har vært mest fremmet i disse juletider, er kokosfett, fordi det består av mettet/hardt fett som egner seg til julebaksten. Men skal vi tro markedsføringen av dette produktet, skal vi bruke det daglig i en dose mellom 1-3 spiseskjeer daglig for å bedre helsa:

  • bedre fettforbrenning
  • bedre immunforsvar
  • bedre energinivå og overskudd
  • bedre hud og hår

Påstandene om helseeffekter er basert på den spesielle typen av mettet fett som produktet består av (korte og mellomlange fettsyrer), og ikke minst at nesten halvparten av fettet er fra én bestemt fettsyre; Laurinsyre. Laurinsyre har vist seg å være meget effektiv i bakteriebekjemping, og bla vist en god effekt for ulike hudbetennelser, som redusert forekomst av akner/kviser, samt sopp og betennelser som skyldes en tørr og dårlig fungerende hud. Utfordringen med bruk av denne fettsyren i hudpreperater, er at den må forekomme i en oppløsning som har små nok partikler til at det kan trenge gjennom huden. Dette er kosmetikk og legemiddelbransjens utfordringer, og løses ved ulike type tilberedninger av fettet.

Korte og mellomlange mettede fettsyrer har vist seg å gå til energiomsetning (forbrenning!) i større grad enn lange fettsyrer. Normalt vil nemlig fett dirigeres direkte til innlagring i fettvev. Men uansett vil kroppen prioritere å forbrenne karbohydrater om dette forekommer i kosten din, og et inntak av fett vil også raskt bidra med flere kcal og således kunne påvirke vektbalansen (inntak av kcal kontra forbruk av kcal).

Kokosfettet skal bedre energinivået ved å stabilisere blodsukkeret i hverdagen. Dette oppnås vel så gjerne med ekstra proteiner i kosten eller annet, sunnere fett. En annen måte å stabilisere blodsukkeret på er å unngå raffinerte karbohydrater (enkle sukkerarter som i brus/saft, mye frukt, hvitt/lyst brød og godterier). Kokosfettet er i så måte altså ikke noe unikt i å gi økt overskudd i hverdagen!

Forskningen som foreligger på kokosfett er sparsom, og forskningen bak de konkrete produkt som finnes i handel tilsynelatende totalt fraværende. De markedsføres på påstander som relateres til enkeltbestanddeler av produktet, og er tatt ut av sammenheng (din totale kost!).  En del av påstandene er interessante (spesielt de som gjelder antibakteriell effekt), men her trengs det mer forskning for å se i hvilken konsentrasjon og ikke minst i hvilken kjemisk sammensetning de bør inntas for å gi effekt.

Laurinsyre er utover dette, én av tre fettsyrer som har vist meget sterk kolesteroløkende effekt. Denne effekten er mer fremtredende i et kosthold som ligner det typisk norske, der man har et visst inntak av karbohydrater (spesielt brukes det enda mye raffinerte karbohydrater i kosten!).

På Kvinnetrening.no finner du en artikkel om dette type kosttilskudd, og med henvisning til kilder!

 

Kvinnetrening anbefaler ikke slikt type fettilskudd i kosten, men rådgir heller om hvordan kosten kan optimaliseres gjennom en endring av matvaner. Slik kan man både få spenst og glød i huden, bedre overskudd, bedre kroppssammensetning og vektregulering og styrket helse og immunforsvar!

7 kommentarer

lovelyliller:)

26.12.2010 kl.15:23

jeg er ikke noen fan av kokkosfett og tror det er for det meste en trend

Elise <33

26.12.2010 kl.21:25

Fint tips! Fin blogg! Kommentere tilbake?

Nathalie Dahl Naalsund

26.12.2010 kl.21:40

oj, kanskje jeg skal starte med noe slikt?:)

kvinnetrening

29.12.2010 kl.12:08

Hei Nathalie Dahl Naalsund:) Da har du ihvertfall inoformasjon til vurdering:) klem Kine

kvinnetrening

29.12.2010 kl.12:09

Hei Elise 3:) Så hyggelig, takk!! klem Kine

kvinnetrening

29.12.2010 kl.12:12

Hei lovelyliller:) Det er jo en vurderingssak, -nå har du i hvert fall litt informasjon som kan være til hjelp dersom man vurderer :) klem Kine

Mia

17.05.2011 kl.12:35

Forvirrende med dette kokosfettet, har satt og søkt litt på nettet og blir ikke noe klokere.. Noen hevder jo det er rene mirakelprodukt, mens jeg er litt skeptisk til det.. Er jo hardt i likhet med smør, dyrefett og annet fett man hele tiden har fått hørt at IKKE er sunt!

Skriv en ny kommentar

kvinnetrening

kvinnetrening

33, Fredrikstad

Kvinnetrening.no er DIN hjelp til et bedre og lenger liv! Vi gir deg alle verktøy du trenger for å leve litt sunnere; tilrettelagt treningsprogram, kostholdsprogram, følger deg opp OG du har tilgang til et team av lege, ernærngsfysiolog, personlig trener, sexolog og motivator :) På denne bloggen vil vi dele litt av vår hverdag, både fra gründeren bak kvinnetrening, Kine, og fra ernæringsfysiologen Therese.

bloglovin

Kategorier

Arkiv

hits