Får du kramper?

Har du lett for å få kramper; spesielt når du trener? Svaret kan være så "enkelt" som salt-ubalanse!

Kramper kommer gjerne når du begynner å bli sliten på treningsøkta..

Jeg hører mange som tyr til magnesiumtilskudd fra helsekost når de plages med kramper, men i grunn skyldes kramper (-i sær de som oppstår når du trener!) mangel på natrium - folkelig sagt; SALT! Når man trener vil man tape en del væske gjennom svetteproduksjon; i denne væsken skilles det ut noen salter fra kroppen. Spesielt er dette natrium. Du kan kjenne det dersom du smaker på huden din (!), feks slikker deg rundt munnen, etter at svetten har tørket på huden din....det smaker salt! Noen svetter mer enn andre, og noen skiller også ut mer salt enn andre; ergo er de mer utsatt for saltmangel. Nesten litt ironisk når vi samtidig vet at befolkningen generelt får for mye salt i kosten sin! (de som trener mye er dog ikke representative for denne befolkningen; de har jo da et økt tap av salter, og må erstatte dette tapet!)

Det eneste som akutt hjelper mot kramper, er å strekke ut! Massasje gjør vondt værre!

Jeg har også opplevd at kunder som kommer til kostholdsveiledning blir kvitt sine krampetendenser når de får orden på matinntaket sitt. For lite mat og for mye trening kan i seg selv være en årsak til væske- og saltUBALANSE i kroppen! Det er altså viktig å få i seg nok næring også!

Dersom du plages mye med kramper, bør du først og fremst sørge for å salte maten litt ekstra, men også være særdeles god til å drikke tilstrekkelig. Kanskje kan en sportsdrikk være en god løsning på treningen i en periode, ettersom disse har elektrolytter (salter!) som direkte erstatter salttapet under treningen. Dette er en smart løsning i økter der du forventer stort væsketap!

  • Øk daglig væskeinntak!
  • Salt evnt maten ekstra i en periode!
  • Sørg for at du spiser tilstrekkelig i forhold til treningsnivået ditt!

 

Mvh Therese :)

5 kommentarer

Silje Helen

19.01.2011 kl.11:56

hm, mye jeg ikke viste her :)

Elise - Trening og hverdag!

19.01.2011 kl.15:08

Vet du om dette gjelder om det skjer når man ikke trener? Jeg har problemer på fotbladet mitt, der kan jeg plutselig få krampe når jeg sitter helt i ro, eller når jeg sover for den saks skyld.. Men har aldri vært noe problem når jeg har trent. Og er bare under fotbladet jeg får krame :p vet du om noe som evt kan forebygge slik om det ikke er pga for lite salt?

maritza gil

19.01.2011 kl.18:23

Hei og interessant å lese,

Er gravid i 5 mnd.og har lest at jeg bør helst ikke ha noe salt i maten min.Får faktisk mye kramper nå,mer enn før.Har trent en del før,og fikk aldri kramper..men nå er det jevnt og tett.:( mangler jeg salt da i kroppen?

kvinnetrening

20.01.2011 kl.14:59

maritza gil: Ja, som jeg prøvde å påpeke, inntar vi nordmenn allerede alt for mye salt i kosten. Når du i tillegg er gravid, har du et økt væskevolum og økt trykk, så saltinntaket bør ikke overdrives. Salt er mer egnet for de som trener og svetter mye. Jeg linker her til en artikkel som omtaler litt om kramper relatert til svangerskap (og som du ser; ikke veldig mye nyttig å hente utfra dette!): http://www.babyverden.no/Gravid/Helse-og-velvare/Fottene-i-endring/

MVH Therese

kvinnetrening

20.01.2011 kl.15:03

Elise: Kommer krampene ETTER treningsøkter da? Da kan det være en sammenheng som beskrevet ovenfor. Utover dette, har jeg kanskje mer tro på at det er den totale kosten/næringsinntaket og væskebalansen som kan være utslagsgivende hos deg. Holder du bevisst igjen på matinntaket, eller spiser du tilstrekkelig? Trener du svært mye? Har du en variert, sunn kost, eller blir det lett enkle løsninger (kan si noe om næringstettheten i kosten din)? Det er vanskelig å gi deg et godt svar uten å gjøre en nærmere oppfølging av deg. Kanskje finner du en ernæringsfysiolog i nær omkrets som kan gjøre en analyse av kost og gi deg oppfølging?

Kanskje kan det være verdt å få hjelp av fysioterapeut også, i tilfelle krampene er relatert til feilstillinger/feilbelastning, spenninger i musklatur etc?!

Lykke til!

MVH Therese

Skriv en ny kommentar

kvinnetrening

kvinnetrening

33, Fredrikstad

Kvinnetrening.no er DIN hjelp til et bedre og lenger liv! Vi gir deg alle verktøy du trenger for å leve litt sunnere; tilrettelagt treningsprogram, kostholdsprogram, følger deg opp OG du har tilgang til et team av lege, ernærngsfysiolog, personlig trener, sexolog og motivator :) På denne bloggen vil vi dele litt av vår hverdag, både fra gründeren bak kvinnetrening, Kine, og fra ernæringsfysiologen Therese.

bloglovin

Kategorier

Arkiv

hits