Rehydrer - men ikke på brus!

Visste du at både prestasjonsevne og treningseffekten blir kraftig redusert dersom du er dehydrert?

En person som trener med en dehydrert kropp, vil ikke klare å prestere opp mot sitt optimale. Det er innlysende at dette har dårlig effekt i en konkurransesituasjon, men også for deg som "bare" trener, vil det ha dårlig effekt. Dersom du ikke klarer å yte opp mot ditt optimale på høyintensive økter, vil du heller ikke oppnå den forventede formforbedring!

Også under styrketrening gjelder dette; og studier ser ut til å antyde at å trene styrke med en dehydrert kropp gjør at muskeloppbygningen og styrkeøkningen uteblir!

Men å hydrere seg på brus, slik mange ser ut ut til å gjøre, er ikke løsningen. Til tross for stort fokus på negative effekter av sukker i media, drikker vi stadig mer brus. Nå er vi 3.best i verden på brusdrikking!!!

Vi drikker stadig mer brus; tallene for 2010 viser at vi inntar 511 liter brus, hvilket er en økning på 7% i forhold til 2009.

 

Inntak av både sukret og kunstig søtet brus øker, og ingen av alternativene er særlig gode alternativer i hverdagen. Syrligheten i slik drikke bidrar til både dårligere tannehelse og økt risiko for benskjørhet. Begge bidrar også til økt søtbehov i hverdagen.

Figuren viser utvikling av bruskonsum; søtet drikke øverst, kunstig søtet drikke nederst, gjennom siste 18mnd.

Det er viktig å drikke, men du bør passe på hva du har i deg!

  • Melk til kornmåltider
  • Inntil 1 glass juice pr dag
  • Inntil 3-5 kopper kaffe pr dag
  • Totalt 2-3 liter vann (inkluderer væske i mat vi inntar også) - behovet øker ved daglige treningsøkter!

(tallene er hentet fra drikkeglede.no; http://www.drikkeglede.no/tall_og_fakta/?PT_Radnr=3&mnd=12&aar=2010)

2 kommentarer

Alexandra Jacobsen Lorentzen

24.01.2011 kl.16:18

nei det viste jeg ikke :D

Løvinnen

24.01.2011 kl.19:21

Tror Pepsi Max har mye av skylden...! Jobber selv med 3-4 stk som drikker Pepsi Max daglig, jevnt gjennom dagen.. Jeg drikker nesten aldri brus, bare brus når det er jul;)

Skriv en ny kommentar

kvinnetrening

kvinnetrening

33, Fredrikstad

Kvinnetrening.no er DIN hjelp til et bedre og lenger liv! Vi gir deg alle verktøy du trenger for å leve litt sunnere; tilrettelagt treningsprogram, kostholdsprogram, følger deg opp OG du har tilgang til et team av lege, ernærngsfysiolog, personlig trener, sexolog og motivator :) På denne bloggen vil vi dele litt av vår hverdag, både fra gründeren bak kvinnetrening, Kine, og fra ernæringsfysiologen Therese.

bloglovin

Kategorier

Arkiv

hits