Hva er DINE utfordringer?

Ja, nå er det DEG vi skal snakke om.
I det minste så skal vi diskutere ALLES innspill!

For vi kan prate, eller rettere sagt skrive, om trening, om kosthold, om vektreduksjon, vektøkning, om sunn livsstil osv i all evighet, men til syvende og sist så er det DERE som bestemmer hvordan deres forhold til dette er.

Altså -nå er det deres tur, jenter og gutter.
Det er deres tur til å dele med oss andre.

Det jeg vil vi skal diskutere nå er rett og slett utfordringer.

  • Utfordringer med å leve sunt.
  • Utfordringer med trening.
  • Utfordringer med kosthold.
  • Utfordringer med tid (eller mangel på det?)
  • Utfordringer med fristelser.
  • Utfordringer med planlegging av sunn livsstil.
  • Utfordringer med viljestyrke.



Hva er dine utfordringer?
HAR du utfordringer?

Jo flere innspill, jo mer å diskutere og JO FLERE MULIGE LØSNINGER!
Løsninger som kan være til hjelp for å takle disse utfordringene...som INGEN er alene om å oppleve.

It´s up to YOU :)

16 kommentarer

KarianneNilsen

26.01.2011 kl.23:29

jeg har ingen utfordringer.

sluttet på fotball for en måned siden ca.. å er usikker på hva jeg kan gjøre. har tenkt å begynne på elixia senere i året, men ville gjort noe i mellomtiden.

Noen tips?:)

Camilla

27.01.2011 kl.00:04

Jeg er 15 år, og har et ganske stort ønske om et bedre kosthold. Men en utfordring med det er at folk tror jeg slanker meg. Hvis jeg sier at jeg ikke spiser godteri og drikker brus mer enn en gang i uka, er jeg stemplet som en slanker. Ganske kjipt..

Utfordringer med fristelser. Vel, sunn mat er ofte dyrere enn usunn mat (i alle fall her hvor jeg bor:)..) så da frister det litt mer å kjøpe usunn mat siden det ikke er like dyrt.

Utfordringer med tid. Jeg tror nok man alltids kan klare å presse inn litt trening :) Og om det ikke er en beinhard økt, så kan man jo gå seg en tur på kvelden/morgenen for å få seg litt mosjon? :)

Kaja

27.01.2011 kl.06:56

Jeg har noen av de samme utfordringene som Camilla. Jeg fyller 17 år i år, og har siden desember 2009 gått ned 21 kg. Problemet er at andre rundt meg begynner å "klage". Klage på at jeg ikke spiser godteri, potetgull,drikker brus og lignende. Dette er "mat og drikke" jeg ikke vil at skal være en del av min livsstil! Jeg trener i gjennomsnitt 5-6 ganger i uken, og vil si jeg har et relativt godt kosthold. Hadde jeg ikke hatt det, ville jeg heller aldri orket å trene så mye som jeg gjøre.

kvinnetrening

27.01.2011 kl.09:44

KarianneNilsen:

Hei, hva liker du å gjøre? Dersom du liker å bevege deg ute, synes jeg du skal sette av 2-3 dager i uka, der du tar på deg langrennskia, joggeskoene eller marsj-skoene :)

Ta deg en god tur på 30-60 min avhengig av intensitet og din nåværende form.

Kanskje kan du ha en ekstra dag, eller legge inn dette på en av de 3 andre treningedagene; styrketrening hjemme. La deg gjerne inspirere av Kines blogginnlegg om hjemmetrening :)

Viktigst er å gjøre dette regelmessig hver uke, og ikke sporadisk gjennom måneden, for at du skal merke effekt!

kvinnetrening

27.01.2011 kl.09:51

Camilla:

Da synes jeg du skal slå tilbake med motargumenter!

Hva er slanking? Er det å kutte ut "tomme kcal" som brus og godterier og heller fylle magen med mat rik på vitaminer og mineraler, eller er det å spise mindre enn man forbruker (for de fleste - litt mindre mat hver dag!). Selvfølgelig sistnevnte! Du SLANKER deg ikke, når du velger å spise mat som har en oppgave i kroppen; å tilføre byggestener for en kropp i utvikling (for både organer, muskler og skjelett), å gi næringsstoffer som styrker immunforsvaret og helsa generelt. De vaner man tillegger seg tidlig i livet, vil man oftest bære med seg senere i livet. Drikker man brus daglig, vil det være en stor utfordring å slutte med det i voksen alder (-når man i større grad merker det på helse og vekt!). Vis at du spiser regelmessig, og nok mat i hvert måltid, og still spørsmål om hva dette har med slanking å gjøre!

Enig i at sunn mat ofte er dyrere, men med stadige ulike tilbud, samt gode alternativer til de dyreste råvarene, lærer man seg raskt å leve sunt OG billig. Det er feks rimeligere å kjøpe en stor pose fullkornsris eller tørre bønner, som man kan dele opp i mange porsjoner over mange dager, enn feks en stk ferdig pizza ala Grandiosa. Det samme gjelder kjøtt; rimeligere å kjøpe en pose frosne kyllingfileter fra feks Kiwi, enn å kjøpe seg en pakke frosne hamburgere med brød!

Lykke til - håper du finner inspirasjon og flere tips her hos oss! Kanskje har noen andre her også ytterligere kommentarer, støtte eller tilsvarende å bidra med?

kvinnetrening

27.01.2011 kl.09:55

Kaja: Jeg håper du ser noen gode argumenter i svaret som er gitt Camilla. Dog skiller du deg fra henne, med at du har fått til (og ønsket) å gå ned i vekt. Gratulerer; en fantastisk jobb du har gjort. At de andre klager, har kanskje mer med misunnelse å gjøre. Misunnelse over din viljestyrke, og misunnelse over dine resultater. Vis de at det betyr mer for deg å ha en sunn livsstil med sunn mat og trening, og dermed god helse og vekt, enn å oppnå 5 min nytelse ved å putte i seg en sjokolade eller brus daglig. Og vis at du tør kose deg en gang i blant (feks lørdag) med noe av den maten de anser som "kult", og som du kanskje noen ganger har lyst på. Det er lov å unne seg dette en gang i blant, så lenge hverdagskosten gir deg det kroppen og helsa trenger :)

Stå på!

Ingunn Eidså

27.01.2011 kl.10:27

Jeg vil si at mine utfordringer ligger i å spise sundt, da jeg går på internatskole og kan ikke velge hva jeg kan spise, men tror selv at jeg klarer å velge det sunneste av alternativene! Og jeg vil si jeg spiser så sunt som jeg kan, men er vel stort sett middagene som er problemet, da det fort blir "billige" løsninger med fete sauser, usunne matretter... Men, min største utfordring er vel å stå imot desserter og kaker og slikt, er veeeldig svakt for det... Godterstopp har jeg nå fra nyttår frem til jul, innen godteri eller brus, og akkurat det går veldig fint! Men det er vel helst kake og slikt, men prøver i det minste å holde meg nede på det! :)

Trening går veldig greit, trener vel rundt 6-7 økter i uka, og det går veldig av seg selv, rett og slett fordi det har blitt en vane :)

Natalie

27.01.2011 kl.16:28

Utfordringen min er vel å få familien min til og spise sunnere. Jeg er selv bare 15 år, og kan ikke akkurat lage min "egen" mat hver dag. Jeg prøver å inkludere en del grønnsaker i middagen min, og spise mindre poteter, pasta og ris. Etter at jeg begynte å trene aktivt for ca.2 år siden, har livet mitt blitt mye bedre, jeg er veldig bevisst og målrettet, men noen ganger er det ikke like lett når jeg har en familie som heller vil ta den "usunne" veien. Så problemet mitt er vel at jeg synest det er vanskelig å variere med sunn mat som hele familien kan spise. Setter stor pris på forslag! :-)

Kaja

27.01.2011 kl.19:17

Ja, jeg er veldig fornøyd med resultatene jeg har oppnådd! Er enda ikke på linje med idealvekten, men har blitt litt hjernevasket med tanke på vekt osv. Hvor mye kan man regne med å miste i uken? Og hva er egentlig en sunn vekt? Jeg har gått ned fra 70,3 kg til 64,5 siden 1.november. Jeg er 168 cm, så jeg har en BMI som sies å være normalvektig. Selv prøver jeg å ikke bli for opphengt i BMI, med tanke på muskelmasse vs. fett. Men føler meg allikevel ganske så lubben, så har du noen tips til hvordan jeg kan få enda mer ut av treningen? :)

kvinnetrening

27.01.2011 kl.22:15

Kaja:

Hei, det er viktig at du har et mål du jobber mot (så du unngår å bare tenke på å slanke deg mer og mer, og bli besatt av denne tanken og resultatene du får), som også er i tråde med en god helse. At du tar utgangspunkt i BMI er bra; og pr i dag er du altså i en perfekt vekt innenfor denne definisjon.

En vektreduksjon på 0,5kg pr uke, maks 1 kg pr uke om man er godt overvektig, er å anbefale. Da kan man i større grad sikre seg at det er fettmassen som reduseres, og ikke væskenivå i kroppen, musklatur og benmasse.

Jeg synes du skal prøve å stabilisere vekten nå, og heller jobbe med å bedre kroppssammensetningen. Kanskje fokus på mer styrketrening, slik at du stimulerer til muskeloppbygning. Dette vil virke oppstrammende og øker dessuten forbrenningen din! :)

Kristina

27.01.2011 kl.22:15

Jeg er ei jente på 19 år som sliter litt med motivasjon. Har trent en god del i hele høst og følte at jeg hadde en fin balanse mellom kosthold og trening. Jeg pleide å løpe mye, men har blitt mindre av det nå når vinteren kom. Har du noen gode tips til hva jeg kan gjøre når det er dårlige forhold for løping ute? Blir ofte at jeg ikke trener fordi det er for glatt eller slikt ute.

kvinnetrening

27.01.2011 kl.22:22

Natalie:

Skjønner godt at du føler frustrasjon i en slik situasjon; men ser at du har funnet en del gode løsninger. Ta en samtale med din mor, og spør om hun kan kjøpe inn litt ekstra frosne, grønnsaker og ferske grønnsaker + frukt. Spør etter konkrete pålegg du foretrekker, frokostblandinger/havregryn, og om det kan være tilgjengelig litt tunfisk, frossen kylling eller fisk, slik at du selv kan ha mulighet til å lage den maten du foretrekker. dersom familien ikke ønsker å gjøre endringer i kostholdet, kan du i alle fall belaste de minst mulig, ved å ta ansvar for egen matlaging. det er viktig at du viser at du faktisk ønsker å spise, og da også sunn mat, og ikke gir signaler om at du har "spisenekt" eller lignende fanatisk forhold til mat og trening. Det skaper ofte bare bekymringer og til dels frustrasjon/irritasjon hos dine nærmeste.

Er det noen andre her med samme erfaring, og som kan gi noen gode tips da?

kvinnetrening

27.01.2011 kl.22:25

Kristina:

Dersom du ikke ønsker, eller har mulighet til, å bli med i en idrettsforening eller treningssenter, hvor du kan trene innendørs, kan du jo gjøre litt innetrening selv. Det finnes mange gode trenings-DVD'er, og også noen som er tilgjengelig på nettet (vi på Kvinnetrening.no har jo treningsøvelser og videoer som er perfekt for slike situasjoner; hjemmetrening!). Hent gjerne noen tips fra vår blogg her også; Kine har nylig blogget om hjemmetrening!

Kjøp en rockering, et hoppetau - enkle mider; god effekt :)

kvinnetrening

27.01.2011 kl.22:32

Ingunn Eidså:

Jeg, Therese, kjenner meg godt igjen i dette, etter at jeg hadde et halvt års opphold på internat under mine studier i England. Tre måltider pr dag, men heldigvis med et lite utvalg å velge mellom til hvert måltid. Jeg skjønner meget godt hva du mener med fristelser, for der var det også minst 5 ulike desserter å velge mellom til middag!

Du må bestemme deg for hvor mye du ønsker tillate deg (gjerne utfra hvor mye du trener), og hva som faktisk teller mest for deg: 5 min nytelse, eller flott helse og form etter flere ukers godt arbeide i kost og trening!?!

Velg feks å "overse" det usunne tilbudet - det er ikke ment for deg! Det er ikke noe som kropp eller helse trenger; du ser etter byggestener - altså sunn mat, til kroppen din! Men fullstendig benektelse er hverken sunt eller mentalt bra; så gi deg selv en belønning ca en gang i uka :)

Dersom dere ikke får forsyne dere selv, be om å få sauser/dressinger på siden, eller å ikke få noe (om det ser veldig usunt ut).

Lykke til :) OG - lurer på om noen andre her har erfart dette, og som har noen gode svar eller tips?

Kaja

28.01.2011 kl.06:58

Takk for gode råd! Er kanskje litt for flink til å nedprioritere styrketreningen. Blir ofte mye utholdenhet i form av løping og spinning :)

tjukkebollefeita

28.01.2011 kl.10:54

Mine utfordringer ligger først og fremst på kostholdet. Jeg prøver å spise sunt og variert, men kunne blitt enda flinkere på det. Dessuten har jeg en kjempestor utfordring i å spise mindre porsjoner til middag. Da har jeg lett for å spise for mye. De andre måltidene går stort sett fint.

Når det gjelder trening er jeg på trening 5 ganger i uka så det synes jeg er greit. Men nå vil jeg prøve å få til litt mer løping, så jeg har en utfordring å presse meg selv litt der. Har startet forsiktig med noen intervaller i dag, der jeg løp i 30 sekunder, tok pause i 30 sekunder, løp i 30 sekunder osv.

Den siste og den aller største utfordringen er at jeg må ned minst 45 kg til i vekt, for å få en sunn kropp. Bør egentlig ned 50 kg, men minst 45. Har gått ned 20 kg siden september, men mye av jobben ble nok gjort under graviditeten, da jeg begynte med kostholdsendring da. (slanket med ikke som gravid altså) La på meg 2 kg under graviditeten bare, og raste ned i vekt etter graviditeten. Eneste jeg gjorde de første ukene etter fødsel var å spise ofte og sunt og gå en liten tur hver dag.

Skriv en ny kommentar

kvinnetrening

kvinnetrening

33, Fredrikstad

Kvinnetrening.no er DIN hjelp til et bedre og lenger liv! Vi gir deg alle verktøy du trenger for å leve litt sunnere; tilrettelagt treningsprogram, kostholdsprogram, følger deg opp OG du har tilgang til et team av lege, ernærngsfysiolog, personlig trener, sexolog og motivator :) På denne bloggen vil vi dele litt av vår hverdag, både fra gründeren bak kvinnetrening, Kine, og fra ernæringsfysiologen Therese.

bloglovin

Kategorier

Arkiv

hits