Gravid - hva kan jeg trene?

Det er nok flere enn undertegnede som har blitt møtt med store øyne da hun under graviditet gjorde relativt tunge løft på styrketreningen, deriblant knebøy. Men det er ikke farlig å trene eller være fysisk aktiv mens man er gravid; man er hverken unormal eller syk når man bærer fram et barn. Hva tror du de feks gjorde "før i tiden", da alle bodde på gård og jobbet selv for å få mat på bordet? Gravide kvinner tok ikke akkurat fri...

Knebøy i 5.måned; magen får plass mellom bena ;)

Graviditet er ingen hinder for å trene; snarer tvert i mot. Kvinner som trener får ofte et mer problemfritt svangerskap og ikke minst fødsel. De kommer seg også potensielt raskere etter fødselen! Trening har god effekt på selvfølelse og depresjonstendens; det gjelder også under graviditet. Normale plager under graviditet, som forstoppelse og overvekt, forebygges også med regelmessig aktivitet.

Treningen kan godt være intensiv, men det anbefales ikke å gjøre de tøffeste øktene under graviditeten, som gir ?blodsmak? i munnen. En god regel for trening uansett tilstand, er at den skal foregå inntil smertegrense. Men med det mener man at det ikke skal være unormale smerter eller ubehag, men smerter forbundet med at muskelen jobber hardt (antstrengthet, utmattelse og evnt litt melkesyre) er "normal" treningssmerte. Dette kan være litt vanskelig for en utrent kvinne å bedømme; en trent kvinne har derfor en fordel i treningssituasjon etterhvert som graviditeten skrider fram. Men la det ikke være en grunn til ikke å starte å trene ved graviditet.

Forskning avliver myter;

  • Det blir ikke tøffere fødsler av å trene; snarer tvert i mot. Undersøkelser på aktive og eliteutøvere viser at fødselen tar omkring 4-9 timer, hvilket er normalt
  • Trening øker ikke risiko for tidlig fødsel
  • Hopp-øvelser øker ikke risiko for abbort
  • Tunge løft øker ikke risiko for abbort

 

HUSK:

  • Godt skotøy og en støttende BH egnet for fysisk aktivitet; økt vekt og endret kroppsholdning kan medføre ubehag og evnt belastningskader.
  • Ikke bli overopphetet; kle deg lettere og drikk mye vann
  • Ikke gjør tøff strething for å øke bevegelighet; hormoner har alt gjort ledd mer bevegelige, og leddene bør ikke belastes med tøff stretching
  • Aktivitet med raske retningsendringer frarådes; mer bevegelige ledd, en tyngre kropp og endret tyngepunkt er ikke en god kombinasjon i slik aktivitet
  • Kontaktsport, ballsport og andre idretter som innebærer risiko for direkte traume mot mage frarådes

Styrketrening i 6.mnd

STYRKETRENING ER OGSÅ BRA!

Styrketrening kan man fint trene gjennom svangerskapet, men ideelt bør man bruke belastninger som tilsvarer 10-15 repitisjoner. Noen øvelser begrenser seg etterhvert mht magen, men det finnes flere alternative måter å trene den aktuelle muskelen på. Magetrening er helt ok, selv om mange har hørt at man ikke skal trene magen. En fin øvelse for magetrening ved graviditet, der magen ikke kommer i veien, er; planken (bilde)



Planken er en fin mageøvelse når magen vokser..

Utover dette, vil mange ha problemer med å ligge på ryggen, spesielt utover 3.trimester. Kjenner du kvalme, svimling eller ubehag ved ryggliggende, bør du raskt snu deg om til siden (ubehaget skyldes avklemning av en sentral blodåre). Har man tendens til bekkenløsning og relaterte bekkensmerter, bør man sørge for at bevegelser med ben skjer paralellt; altså ikke side-utfall eller tilsvarende, men heller knebøy og benpress der begge ben jobber i samme retning.

 

Hos Kvinnetrening kan du få hjelp til å lage personlig treningsprogram tilrettelagt deg og dine evnt utfordringer under graviditeten og barseltiden. Snart kommer også en mer utfyllende artikkel om trening ved graviditet, og tips til øvelser, hos kvinnetrening.no! Du finner også mange andre gode tips om trening og kosthold hos oss; ta en titt da vel?!

GRATIS BASIC MEDLEMSKAP

MVH Therese :)

6 kommentarer

Ida

27.01.2011 kl.11:32

Fantastisk innlegg :) Takk, Therese :)

Carina Chanel

27.01.2011 kl.12:15

syntes det er flott at det er fokus på trening når man er gravid. mange er redde for å trene og tror det har dårlige innvirkninger på fødsel og lignende. fint at dere får sannheten frem og kanksje åpner øynene til de som var uvitende :)

Iselin - mommy, fashion.

27.01.2011 kl.12:29

Dette er noe du skulle lagt ut for 3 år siden :p hehe..

Det ble ikke mye trening på meg, da jeg var gravid!

Ida

27.01.2011 kl.15:22

Jeg er gravid nå i uke 9 og jeg er kjempe glad for at dere laget et innlegg om dette! Det ga meg ekstra god samvittighet for å bruke kroppen da jeg var på SATS idag :)

kvinnetrening

27.01.2011 kl.15:57

Ida:

Så supert å høre! Det gleder oss å høre at bloggingen gir praktiske og brukbare råd :)

kvinnetrening

27.01.2011 kl.15:58

Carina Chanel:

Takk Carina. Ja, det er mange misforståelser og meninger rundt dette, men da er det også viktig å bruke sunn fornuft. Det handler i grunn om å stole på sin egen kropp - den sier fra om noe er "galt" :)

Skriv en ny kommentar

kvinnetrening

kvinnetrening

33, Fredrikstad

Kvinnetrening.no er DIN hjelp til et bedre og lenger liv! Vi gir deg alle verktøy du trenger for å leve litt sunnere; tilrettelagt treningsprogram, kostholdsprogram, følger deg opp OG du har tilgang til et team av lege, ernærngsfysiolog, personlig trener, sexolog og motivator :) På denne bloggen vil vi dele litt av vår hverdag, både fra gründeren bak kvinnetrening, Kine, og fra ernæringsfysiologen Therese.

bloglovin

Kategorier

Arkiv

hits