Utfordring 2: Fristelser

Det er mange som snakker om at det er vanskelig å takle utfordringer med fristelser, da mest mtp kosthold.

Igjen, -dette tror jeg de aller fleste av oss opplever!

Hva som frister er jo forskjellig fra person til person. Det som frister meg frister nødvendigvis ikke deg.
Felles for oss alle er vel det at slike fristelser dukker opp rett som det er. Mange opplever kanskje at de dukker opp oftere etter hvert som fokuset på å motså de er der... Hvorfor er det slik?

Utfordringen ligger jo rett og slett i å ikke gi inn for fristelsene, er det ikke sånn?

For å se nærmere på hva vi kan gjøre for lettere å motstå disse fristelsene så er det viktig å se på hvorfor vi ønsker å unngå de.




For å ta et ekspempel;

Jeg har en venninne som har hatt et ønske å gå ned i vekt.
For å gjøre dette på en sikker måte fikk hun tilrettelagt kostholdsprogram fra en ernæringsfysiolog (ja, fra vår super-flinkeste Therese:)).
Hun hadde da altså fått fasiten på hvordan hun skulle gå frem for å nå målet sitt.

Bare å gjøre det da?

Ikke fult så enkelt som det...kanskje?

Venninnen min begynte på programmet og følte at det gikk kjempe bra de første dagene.
Så begynte fristelsene å dukke opp.
Dette var i all hovedsak kaker og godteri, oftest relatert til jobb. På arbeidsplassen hennes er det ofte konfektesker fra leverandører, kaker og wienerbrød til møter osv.
Dette er forsåvidt noe jeg hører fra flere, at det kan være vanskelig å være "flink" med kostholdet når kolleger ikke er det. Ikke bare fordi alt er tilgjengelig men også fordi det ikke er så gøy å være den som alltid sier nei.

Så hva gjorde venninnen min?

Hun sa rett og slett i fra at hun prøvde å følge et kostholdsprogram for å gå ned i vekt, for å bli litt sunnere og for å få bedre helse. Hun spurte pent om de kunne ta hensyn til henne og ikke tilby så mye kaker og lignende på møter og spurte om forståelse for at hun takket nei til slikt.
Alle synes selvfølgelig at dette var helt ok og backet henne på dette!

Siden hun faktisk hadde fortalt dette til de på jobben ble hun også litt forpliktet til å "være flink" og det bidro til å gi henne et lite ekstra "push".

Så, hva kan du bruke ut av denne lille historien?

Vel -det å be om forståelse fra de rundt deg når det kommer til fristelser -det kan være med på å hjelpe!
Det å fortelle til de rundt deg at du prøver å være bevist på kostholdet an være med på å gi deg litt ekstra push til å komme i mål!

Nå tok jeg bare for meg dette med fristelser som er tilgjengelig.

Hva så med alle fristelsene du møter sånn ellers?
Hva med det å stå i mot sjokoladen i butikkhylla?
Eller den gode sausen til maten?
Eller den ekstra porsjonen?
Hva med smågodteriet?
Potetgullet?
OG ALLE DE ANDRE TINGENE SOM FRISTER OSS???

Dette handler om hva du bestemmer deg for.
Og igjen handler dette om HVOR MYE DU ØNSKER Å NÅ MÅLET DITT!

Jeg vet at jeg repeterer meg selv gang på gang -men dette kan ikke bli sagt ofte nok.
Det å gå i dybden, finne DINE grunner til hvorfor du ønsker å oppnå målet du har satt deg,
det er kjempe viktig!

For jo sterkere du ønsker noe, jo lettere er det å komme dit.

Så er målet vektreduksjon, så sett det et klart mål på det.
Vit hvorfor du ønsker å gå ned i vekt. Vit HVA det vil bety for deg å klare det!
Bruke gjerne bilder eller konkrete antrekk o.l. for å illustrere målet ditt.

Se på disse innleggene som vi tidligere har skrevet.

Therese har skrevet om hvor mye bedre god samvittighet smaker enn det du har lyst til å spise

Se hva jeg har skrevet om det å gå i dybden av målet ditt og se seg selv lykkes

Vi fyller kontinuerlig på med informasjon, råd og tips slik at du skal få mest mulig kunnskap til dine valg i hverdagen.
Men det er DINE valg -det er DU som bestemmer om DU skal nå DINE mål.
Som sagt -jo sterkere du ønsker å nå målet -jo lettere blir veien dit :)

JEG VET AT DU KLARER DET DU VIL KLARE -og det vet du også;

Én kommentar

lovelyliller:)

30.01.2011 kl.11:22

:)

Skriv en ny kommentar

kvinnetrening

kvinnetrening

33, Fredrikstad

Kvinnetrening.no er DIN hjelp til et bedre og lenger liv! Vi gir deg alle verktøy du trenger for å leve litt sunnere; tilrettelagt treningsprogram, kostholdsprogram, følger deg opp OG du har tilgang til et team av lege, ernærngsfysiolog, personlig trener, sexolog og motivator :) På denne bloggen vil vi dele litt av vår hverdag, både fra gründeren bak kvinnetrening, Kine, og fra ernæringsfysiologen Therese.

bloglovin

Kategorier

Arkiv

hits