Om å nå et mål.

Vi snakker mye om å ikke gi opp..
Om å se for seg målet sitt og jobbe for å komme dit.

Vi opplever alle tøffe tider.
Målet virker laaangt unna, nesten håpløst å nå.
Det er kjipern å spise sunt...
Det er slitsomt å trene...
Det er kjedelig å gå fremfor å kjøre bil eller buss..

Jeg har ventet med å dele disse bildene, for jeg synes ikke de er særlig flotte å dele.
Men jeg opplever mange som sliter med å holde motivasjonen oppe og tenkte at jeg kunne dele min lille historie med dere!

Jeg gikk gravid for ca 3 år siden.
Da var det FEST for å si det sånn :) matfest!


(...dette var rett før jeg ble gravid)

Jeg spiste MYE under svangerskapet.
Ikke sånn at jeg følte på det, men alle andre la merke til det :)
Jeg tror jeg spiste et par kvikk lunsj om dagen, noen skåler med iskrem, sjokolade melk m.m.

FEEEST!
Tenkte jo ikke på at dette kom til å slå sånn tilbake på meg etter svangerskapet.
Det gjorde det...
Det slo tilbake på meg.



Jeg gikk opp 23 kg. En økning på 44%...
44%! Det er jo en del.

Det er mange andre som opplever en stor vektøkning i svangerskapet, mange opplever kanskje mye vann i kroppen også.
For min del var det vel ganske enkelt ikke så mye vann det handlet om..
Jeg gikk ned 3 kg på sykehuset.
Hadde gått ned 5 kg etter 2 mnd...

Det er ikke antall kilo det dreier seg om, men heller det faktum at jeg spiste for mye sukker og feil fett gjennom store deler av svangerskapet mitt. Ingenting jeg er stolt av, men sånn var det. Jeg tenkte ikke på konsekvensene det kunne ha.

Til jeg da plutselig var +20 kg, noe jeg ikke var komfortabel med, hverken pga en hel garderobe som ikke passet lenger og en kropp som ikke var særlig i den formen jeg kunne ønske at den var.


Jeg følte også ansvar for barnet mitt -hun har jo rett på en mamma som er i form og klar for å holde opp aktivitesnivået.


Så hva gjør man da?
Man bestemmer seg! Man bretter opp ermene! Man setter igang!


(Dette er 1 mnd etter fødsel.)

( 3 mnd etter fødsel)

Jeg startet med å gå turer.
Jeg gikk og gikk, økte tempoet sakte men sikkert, valgte stadig lenger ruter, ruter med bakker.
Begynte å ta tiden for å kunne være sikker på at jeg økte tempoet.



Etter 6 mnd begynte jeg å løpe igjen og satt meg et mål på å løpe sentrumsløpet i Oslo, det er 10 km langt.
Det føltes utrolig godt å ha et konkret mål å jobbe mot!

Jeg la også inn mer styrketrening.
Da begynte jeg å se at det skjedde noe, men det tok laaang tid...

Da jeg sluttet å amme ble jeg også mer konsekvent med kostholdet.
Jeg kuttet ned på en del av karbohydratene, kuttet helt ut godteri og pøste på med vann.

Jeg gjennomførte sentrumsløpet på dagen 9 mnd etter at jeg hadde født.
Tror dere at det var en god følelse eller?? FANTASTISK!



Det jeg vil frem til med å dele dette er;

JA, det kan være tøft å sette i gang mot et mål som virker laaangt unna og som virker vanskelig å nå.
Det er klart at jeg også var frustrert til tider for at det tok lang tid og at det var tungt å holde rutinene oppe.

JA, det er ikke alltid like lett å motivere seg selv til å holde seg til planan for å nå målet.
Det er da man skal være smart og kanskje trene til noe spesifikt (slik som jeg gjorde med sentrumsløpet) eller konkurrere mot en venninne, kanskje være med i en løpegruppe?

 

JA, det er tungt å "gi slipp på" godterier, snacs og andre ting man er glad i.
Derfor kan det være smart å ha en dag i uken hvor disse tingene er "lov" :)

JA, ting som tar tid er KJEDELIG!
Jeg visste veldig godt at dette kom til å ta lang tid og satte derfor opp delmål som jeg markerte underveis.
For min del var dette klesplagg som jeg så fram til å passe igjen :)


(Før svangerskapet -rett etter - og nå :))

Mitt mål for trening og kosthold er enkelt;

Jeg gjør dette for å leve lenger.
Jeg gjør dette for å ha en god helse og for å holde meg frisk.
Jeg gjør dette for å klare og være aktiv med datteren min.
Jeg gjør dette for å være komfortabel og trives med meg selv.


(Datteren min og jeg på turn :))

Dette er min historie.

Hvordan er det med deg?
Du leser denne bloggen av en grunn, kanskje for å få tips til trening og kosthold, som igjen betyr at du opptatt av dette.
Har du tenkt på hvorfor?
Har du tenkt på hva som ligger bak ditt ønske om en sunnere livsstil?

Du vil garantert få mer glede av innsatsen din på trening og kosthold om du har et klart forhold til årsakene bak.
Du vil lettere klare å "holde ut" på veien til målet ditt om du har en god grunn til det :)

Ingen er like, det finnes ingen fasit på hva hva den enkelte har som ønske og mål.
Men det finnes enkle verktøy som hjelper deg dit!

Jeg har delt mine nå og håper det kan være til hjelp :)

23 kommentarer

topp2fitness

09.02.2011 kl.19:54

Kjempe flott og inspirerende innlegg!! Jeg har nettop postet et innlegg i håp om å få inn noen gode historier, akkurat som denne! Håper det går greit at jeg linker til innlegget ditt en dag, dette vil jeg også at mine lesere skal få med seg :)

Jeg er også på nippet til å melde meg på et løp, men har aldri hatt den store løpegleden... Løper hver gang på trening nå, prøver "å løpe meg opp" og i dag var jeg godt fornøyd med 5 km på 30 min!:) He, he, jeg aner ikke engang hvor jeg ligger når det gjelder løpeform, men har bestemt meg at jeg innen februar skal få fingen ut å hive meg på, dersom dette fortsatt er like gøy 1 mars ;)

Stå på damer, dere gjør en kjempe jobb med kvinnetrening.no. Hipp hurra for dere!!

Madeleine D.

09.02.2011 kl.20:00

Jeg har fulgt bloggen deres en stund nå, og blir utrolig inspirert av dere!

..setter stor pris på at du også forteller din historie, Kine! Det viser bare at alt er mulig - hvis man bare går inn for det! Jeg er kjempeimponert over jobben du har gjort/gjør!

Bloggen er en stor motivasjonskilde - og jeg er tidt og ofte innom - spesielt på dager hvor motivasjonen er litt fraværende! Men etter å ha vært her, blir det hakket enklere å komme seg på trening!

Takk for en fin blogg!

kvinnetrening

09.02.2011 kl.20:04

Hei Madeleine D.:) Så hyggelig at du sier det, tusen takk! Det er utrolig motiverende for oss å få slike tilbakemeldinger :) Vi fortsetter! Klem Kine

kvinnetrening

09.02.2011 kl.20:05

Hei topp2fitness:) Tusen takk for så flotte ord! DET motiverer oss :) Du MÅ melde deg på -du kommer til å elske det -jeg lover :) klem Kine

ida

09.02.2011 kl.20:12

elsker denne bloggen:) utrolig motiverende! jeg skal klare målet mitt jeg også!! dere er så supre!

Anette-Marie Antonsen

09.02.2011 kl.20:12

DU ER DRITSEXY UANSETT JENTA MI <3

Marte

09.02.2011 kl.20:15

Kjempe fint innlegg. Tøft gjort å vise oss bilder fra før og etter du var gravid! Bra jobbet, du har trent deg tilbake i en veldig bra form :) Stå på videre og lykke til med dine nye mål :)

kvinnetrening

09.02.2011 kl.20:19

Hei Marte:) Tuuusen takk! Det er hyggelig å få slike tilbakemeldinger :) Klem Kine

kvinnetrening

09.02.2011 kl.20:19

Hei Anette:) Søteste jenta i hele verden er jo deg:) klem til deg!

kvinnetrening

09.02.2011 kl.20:20

Hei ida:) Så hyggelig! Det er super-motiverende for oss å få slike tilbakemeldinger:) TUSEN TAKK! klem Kine

♡ Simona

09.02.2011 kl.21:17

Kjempe kul blogg! ctrl + d

Marie

09.02.2011 kl.21:51

Lyst på gratis sminke/gavekort fra H&M? :D

http://www.gratismakeup.no/?r=54325

Trykk på linken, lag bruker og samle poeng så vil du på ett gavekort på H & M! Kjempefin måte å få litt penger på! Gavekortet er på enten 150 kr eller 250 kr, som du får portofritt i posten. Bra ikkesant? Så kom igjen og start nå ;)

stayinyourheart

09.02.2011 kl.21:53

Inspirerende !

Tusen takk <3

emil & oss <3

09.02.2011 kl.22:06

glad jeg fant denne bloggen! skal begynne å følge med her, trenger sårt motivasjon for å komme i gang!

Føler jeg har hundre kg å gå ned, og at det aaaldri skjer noe..

men,men stå på :)

mammaoglitttil

09.02.2011 kl.22:53

Sliter med "mammakiloer" jeg også, men bloggen deres har fått meg til å tenke litt annerledes. Har den sisten tiden blitt mer konsekvent på trening, går på ski to-tre ganger i uken og trener med vekter. Tenker mer sånn nå at - Ja, det krever innsats å bli kvitt disse kiloene (ønsker å ta av 10kg), men det hjelper så forbanna lite å sitte på rumpa og gafle i seg mat selv om man ikke er sulten.. ;) Så da, har jeg som mål å bli kvitt 10 kilo før sommeren. Det synes jeg er realistisk og oppnåelig mål. Enig? :)

sagflis

09.02.2011 kl.23:40

Syntes du var fin som stor også jeg. Men jeg har kanskje godt av å følge med på denne bloggen og få noen tips. Jeg er smellfeit og tungpusten. Stakkars-stakkars meg

karen

10.02.2011 kl.00:20

Jeg ramla over denne bloggen og er glad jeg gjorde det,kjempefint at du deler denne historien og bildan dine,jeg ble iallefall motivert! Jeg begynte å trene for en uke siden og det har gått bedre enn forventet,er iallefall mer motivert nå etter å ha lest dette:)

Hammelow-Berg

10.02.2011 kl.09:28

Utrolig inspirerende innlegg dette her! Tøft at du byr såpass mye på deg selv, tror du har motivert svært mange til å endre livsstilen sin med dette innlegget :-)

Jeg er innom bloggen deres hver dag, og blir veldig motivert :-)

Ha en fin dag!

10.02.2011 kl.15:22

Et veldig ærlig og inspirerende innlegg:)

Ida

12.02.2011 kl.17:47

Kjempe tusen takk for bra og motivrende innlegg!! Kanskje dere kan ha noen flere av denne typen? F.eks medlemmer på kvinnetrening?

kvinnetrening

12.02.2011 kl.21:30

Hei Ida:) Tusen takk for en så hyggelig tilbakemelding! Vi jobber stadig med å bli bedre og vi lover å ta tipset ditt med videre :) Ha en super helg videre! Klem Kine

Kristin89

23.05.2011 kl.19:01

Hei Kine=)

Ville bare si takk! For dette innlegget er favorittinnlegget mitt på bloggen deres. Jeg har lagret det som bokmerke på mac'en og har lest det uttallige ganger.

Hvorfor? Fordi jeg fikk en uvirkelig aha-følelse da jeg leste det i februar. Det at supersporty, tynne og flotte Kine hadde hatt flere kilo til overs, og brukt hverdagene til is og godteri var helt usannsynlig for meg. Plutselig veide ordene dine så mye mer, fordi du også har vært her sammen mange andre av oss. Og du har klart å gjøre det vi alle drømmer om!

Nå trykket jeg meg inn på innlegget fordi jeg sitter i sofaen etter en god middag og var veldig fristet til å bli værende her. Og som siste mulighet for motivasjon leste jeg dette innelgget, så nå skal jeg bort på treningssenteret for en deilig kveldsøkt!

Tuuuusen takk Kine for alt du gjør for meg uten å vite det =)=)

kvinnetrening

23.05.2011 kl.22:17

Hei Kristin89:) TUSEN TAKK for en så flott tilbakemelding! Det varmer virkelig hjertet mitt at jeg kan gjøre en forskjell! Det er nettopp slike tilbakemeldinger som holder MIN motivasjon oppe, så TUSEN TAKK!! OG ikke minst -MASSE LYKKE TIL MED TRENINGEN din!! Jeg heier på deg :) klem Kine

Skriv en ny kommentar

kvinnetrening

kvinnetrening

33, Fredrikstad

Kvinnetrening.no er DIN hjelp til et bedre og lenger liv! Vi gir deg alle verktøy du trenger for å leve litt sunnere; tilrettelagt treningsprogram, kostholdsprogram, følger deg opp OG du har tilgang til et team av lege, ernærngsfysiolog, personlig trener, sexolog og motivator :) På denne bloggen vil vi dele litt av vår hverdag, både fra gründeren bak kvinnetrening, Kine, og fra ernæringsfysiologen Therese.

bloglovin

Kategorier

Arkiv

hits