Slik omsetter du kcal på trening!

Hvor mange kcal bør man anse som et BRA resultat etter en treningsøkt? Hvordan vet man egentlig hvor mange kcal man har omsatt på en treningsøkt? Vel, man kan ta utgangspunkt i hva kondisjonsapparatene viser når man bruker de. Det vil være et litt unøyaktig anslag, men du kan gjøre det bedre dersom du i det minste legger inn informasjon som evnt kjønn, alder og vekt (i de tilfeller du har mulighet til å gjøre dette!). Dersom du har en pulsklokke vil du i større grad få et mer nøyaktig anslag på slik energiomsetning i en treningsøkt!

Som antydet i teksten over, er energiomsetningen din avhengig av noen grunnleggende faktorer; kjønn, alder, vekt og kroppssammensening. De neste faktorene som avgjør kcal-forbruket ditt, er hvilken aktivitet du driver (yoga gir lavere kcal-omsetning enn feks en intervalløkt!), hvor lenge du holder på og hvor hardt du trener!

Satser du på å forbrenne mange kcal på trening, bør du velge en treningsøkt og en intensitet som;

  • holder moderat - høy intensitet
  • varer lenge nok (!)

Man kan forbrenne mange kcal på å jogge seg en rolig og svært lang tur, men tilsvarende kcal kan man også forbrenne på en kort økt med svært høy intensitet. Best vil selvfølgelig være å velge noe midt i mellom (-for med høy intensitet er det begrenset hvor lenge man holder ut!) - velg moderat høy intensitet og hold på 40-90 minutter! Vi har skrevet om et nærliggende tema på våre nettsider; Dette gir maks fettforbrenning!

 

HVOR MANGE KCAL ER EN BRA OMSETNING?

Det er vanskelig å antyde hvor mange kcal som er en bra omsetning på en gitt treningstime (feks en løpeøkt på 60 min, en spinningøkt på 55 min eller tilsvarende!). Dette skyldes i stor grad at kcalomsetningen din avhenger i stor grad av din kroppsvekt. Jo mer du veier, jo flere kcal bruker du på akkurat samme økt sett i forhold et individ som veier mindre. En person som veier 85 kg kan feks omsette 600 kcal på akkurat samme økt som en som veier 65 kg og som har omsatt 450 kcal - og de kan ha jobbet like bra! Vi har prøvd å antyde dette i vår artikkel Energiforbruk i ulik aktivitet! der vi har satt opp ulike typer treningsøkter mot kroppsvekt for å antyde kcal-omsetningen til hver enkelt!

Myndighetene anbefaler oss å drive fysisk aktivitet hver dag som tilsvarer et kcal forbruk på 300 kcal. Dette vil for en person på ca 60-70 kg tilsvare en relativt rolig joggetur på 30 minutter. Dette for å ivareta god helse. Men skal man jobbe for å holde vekten stabil etter å ha gått ned i vekt, eller man fortsatt jobber med vektreduksjon, da bør du ha en energiomsetning på opp mot 500 kcal pr dag. Feks bruker undertegnede (veier 66 kg) rundt 450 kcal på en TØFF spinningøkt á 55 minutter.....

Dersom man klarer å påføre sin kropp en ubalanse i energiregnskapet (kcal inntatt Vs kcal forbrukt) på 500 kcal/dag, vil man kunne forvente å gå ned 1/2 kg pr uke! Disse kcal kan man altså velge å enten redusere i kostholdet (altså spise 500 kcal mindre enn normalt når man er vektstabil!), å bruke opp 500 kcal i aktivitet hver dag, eller feks spise litt mindre og trene litt mer (50-50 fordeling).

 



MVH Therese

9 kommentarer

lovelyliller :)

03.03.2011 kl.21:38

:))

slankerinna

03.03.2011 kl.22:03

Veldig bra informasjon:)

iiiversa

03.03.2011 kl.22:09

Nyttig innlegg! :)

kvinnetrening

03.03.2011 kl.22:12

iiiversa: Takk for dét!

kvinnetrening

03.03.2011 kl.22:12

slankerinna: Så fint å høre at du kunne få noe nyttig ut av artikkelen!

Liana

03.03.2011 kl.22:26

Dette var nyttig lesing! Særlig for meg som er opptatt av kosthold og trening :-)

chris

03.03.2011 kl.22:29

Hei!

Gjelder regelen i "energiforbruk i ulike aktiviteter" uavhengig om det er muskler eller fett som veier mest i kroppen? :)

kvinnetrening

03.03.2011 kl.22:38

chris: hehe, ja Chris! En tung person må bruke mye krefter (energi!) på å forflytte kroppen sin; uavhengig om dette er fettmasse eller muskelmasse. Men utover dette vil det jo være såpass belastende å forflytte en stor kropp dersom man ikke har mye muskler, at man ikke holder ut svært lenge. Så sånn sett vil det være lettere å omsette mange kcal om man veier mye og dette er mest muskler; man klarer å holde på lengre! :)

kvinnetrening

03.03.2011 kl.22:38

Liana: Flott! Som medlem hos kvinnetrening får du tilgang til mange tilsvarende artikler innen kosthold og trening! God kveld!

Skriv en ny kommentar

kvinnetrening

kvinnetrening

33, Fredrikstad

Kvinnetrening.no er DIN hjelp til et bedre og lenger liv! Vi gir deg alle verktøy du trenger for å leve litt sunnere; tilrettelagt treningsprogram, kostholdsprogram, følger deg opp OG du har tilgang til et team av lege, ernærngsfysiolog, personlig trener, sexolog og motivator :) På denne bloggen vil vi dele litt av vår hverdag, både fra gründeren bak kvinnetrening, Kine, og fra ernæringsfysiologen Therese.

bloglovin

Kategorier

Arkiv

hits