Bra tips til påfyll etter trening!

Trener man hardt og mye ukentlig, bør man absolutt fokusere på restitusjonsinntak etter trening - altså et inntak av næring som starter oppbygningen av kroppen raskt. Dette har vi skrevet om på kvinnetrening i artikkelen "Mat etter trening - restitusjonsinntak". I slike situasjoner bør man ha i seg en god del karbohydrater, gjerne i form av enkle sukkerarter, og mindre viktig, men greit å supplere litt i restitusjonsinntaket, også litt proteiner.

Dersom man trener mindre enn 4 ganger pr uke, og kanskje heller ikke tar seg heeelt ut på øktene, trenger man ikke fokusere på slikt restitusjonsinntak. Du vil ikke få noe bedre resultater av slik "timing" av måltider, så lenge du passer dagskosten din mht energiinntak og nok av de ulike næringsstoffer. Snarer tvert i mot; inntar du energitette energibarer, Yt-produkter eller andre sportsprodukter (som alle er fulle av kcal), kan det være at du opplever at formen (vekten i dette tilfellet) ikke endrer seg til det positive!

Vi har funnet vår favoritt; ikke bare smaker det godt - det er bra næringsmessig også!

Men dersom du har en lang veg hjem etter trening, eller har spist dårlig og er svært sliten etter økten, kan det være fint å ha noe å øke starte restitueringen med, inntil du er hjemme og får laget deg et skikkelig måltid. Her er et tips for nettopp slike anledninger; altså for deg som trener mer for å holde formen, og ikke er på et nivå der du klarer å tyne kroppen fullstendig for krefter:

Multipower Fitness Shake (finnes i vaniljesmak [undertegnedes favoritt!], sjokoladesmak og jordbærsmak [Kines favoritt!] ). For hele 330 ml får du en god dose proteiner (bra for forbrenning, muskelbygging, metthet) en svært liten dose karbohydrater og fett, og derfor også begrenset med kcal:

Pr flaske:

  • 165 kcal
  • 25 g proteiner
  • 13 g karbohydrater
  • 0,9 g fett

 

Et perfekt mellommåltid er det også!!

12 kommentarer

takk for tipset

Helene

11.03.2011 kl.18:46

jeg pleier å drikke en liten smoothie etter trening jeg:)

så spiser jeg litt mat når jeg kommer hjem, gjerne skiver.

kvinnetrening

11.03.2011 kl.18:48

Helene:Høres veldig bra ut! Dette er kjempe bra!
Det tipset skal jeg ta til meg ;) Bra det kommer noen som skriver ordentlig innlegg :p

kvinnetrening

11.03.2011 kl.19:00

andreahauk, kommenterer tilbak: Bare hyggelig :)

kvinnetrening

11.03.2011 kl.19:01

Malle twolegs Velkommen mine S: Så flott å høre at du liker hva vi skriver om! God trening ;)

birthe skingen

11.03.2011 kl.19:14

hvor seller de de drikkene :)?

Merethe

11.03.2011 kl.19:15

Takk for tips! :)

kvinnetrening

11.03.2011 kl.19:41

birthe skingen: De finner du på nettbutikker, helsekost og treningssentré. Det kan også være at du finner de i større matbutikker ala Coop obs, Smart club, Ultra etc!

Ingrid Elisabeth

12.03.2011 kl.00:10

Jeg bruker å drikke sjokomelk rett etter trening. Til å begynne med kjøpte jeg YT sjokomelk, men innså at de pengene kunne jeg heller bruke på noe annet. Nå blander jeg ferdig oboy hjemme, eller kjøper en eller annen variant av litago. Det går for en time/halvannen før jeg er hjemme etter trening, og da er det greit å få noe med en gang etterpå :)

Marte

12.03.2011 kl.09:11

Helt enig at Multipower fitness shaken er god.. Jordbær er min favoritt. Unner meg en sånn en gang iblant.. eller når jeg syntes jeg har fortjent det etter en super god trenig :)

Ha en super fin helg!

katrine

23.04.2011 kl.10:45

Hei. Flott blogg.. Jeg trener ca 3 ganger i uken, veldig forsiktig med hva jeg spiser. Hva en spiser lavkarbo hva bør en spise etter trening da og hva bør en spsise etter trening om en spiser som grete roede? Trenger hjelp...

Skriv en ny kommentar

kvinnetrening

kvinnetrening

33, Fredrikstad

Kvinnetrening.no er DIN hjelp til et bedre og lenger liv! Vi gir deg alle verktøy du trenger for å leve litt sunnere; tilrettelagt treningsprogram, kostholdsprogram, følger deg opp OG du har tilgang til et team av lege, ernærngsfysiolog, personlig trener, sexolog og motivator :) På denne bloggen vil vi dele litt av vår hverdag, både fra gründeren bak kvinnetrening, Kine, og fra ernæringsfysiologen Therese.

bloglovin

Kategorier

Arkiv

hits