La KONTRASTENE motivere deg!!

 

Har du noen gang tenkt på at kontrastene, eller ytterpunktene - mellom hva du liker og hva du ikke liker, kan være en stor motivasjonskilde i hverdagen - til å mestre feks livsstils omlegging?! I stedet for å la ytterpunktene være unnskyldninger til å ikke mestre livsstilsomlegging, eller barrierer til å ikke få det til, skal man bruke de til å KJENNE på hvordan det føles. Hvordan det føles å glede seg til noe, og i mellomtiden finne anledninger til å fikse utfordringene likevel!

Ok- jeg må eksemplifisere hva jeg mener!

  • TRENING: Jeg elsker å trene - jeg er kommet dit at treningen gir meg velbehag; både mens det pågår, og ikke minst i etterkant. Derfor var det litt nedtur for meg i dag å kjenne at kroppen faktisk ikke "ville" trene i dag. IKKE minst når været er så fantastisk som i dag! Men medbåde løpsøkt og tung bentreningsøkt på mandag, spinning på tirsdag, "total step og styrke" på onsdag, løpsøkt og styrke på torsdag, og corebar på fredag - ja, da var lørdagen litt "tom". Kroppen er stinn av trening og skriker etter et pusterom. MEN JEG VIL JO UT I  DET FINE VÆRET!  Tenke seg til; noen dager er man såå lei av trening, og skulle helst slippe. Ja, det kan til og med vare i flere dager. Motivasjonen er på bunn! Og så andre dager; da har man bare lyst å trene, men burde gi seg selv litt fri også! Dét er ytterpunkter det! Godt å kjenne på begge følelse, for man føler seg uansett så god etter en treningsøkt - og vet man dét; ja, da er det LITT lettere å komme seg på trening når motviasjonen likevel er på bunn ....Løsningen i dag ble for min del en "aktiv hviledag"; en gåtur med minsten i vogna ;)

  • MAT: Jeg er et kakemonster; jeg ELSKER sjokolade og kaker (gjerne i kombinasjon!). Men jeg vet også at dette ikke er forenlig med hverken sunt kosthold, god helse eller god vektregulering. Derfor spiser jeg ikke slikt i hverdagen. Men jeg har ofte lyst på det. Ofte!! Det er faktisk litt godt det også; å kjenne på den lysten, og dermed ha noe å GLEDE seg til. For i dag skal jeg kose meg med hjemmelaget sjokoladekake (vi får besøk!). Det har jeg gledet meg til hele uka. Jeg har hatt noe å se fram til, og da smaker det også sååå mye bedre - når man ENDELIG får lov til å gi litt etter for lysten! I dagens samfunn tror jeg mange har glemt å skille på hverdagskost og helgekos; man koser seg gjennom hele uka! Hva har man da å se fram til, til helgen??? Samtidig gir en dag med mye snacks og kaker en dårlig følelse i etterkant. En dårlig følelse av samvittighet, en stinn følelse og en lett kvalmende følelse pga alt sukkeret (og fettet). Man blir litt slapp også. Og dermed "gleder" man seg til at ny uke starter, og hverdagskosten er tilbake. Man føler seg lettere i kroppen igjen; mer overskudd og energi, og lettere til sinns! Deilig å kjenne på slike ytterpunkter mellom sunn og usunn kost; da gleder man seg mer over disse ytterpunkters positive (og negative-) sider!


Tropisk Aroma - en av mine barndomsfavoritter, med gode minner fra bestemors tid!


  • ÅRSTIDER: Jeg er i grunn et sommermenneske. Jeg elsker varmen, sola og klimaet om sommeren. Ikke minst å slippe alle jakkene, vottene, luene og tunge sko... Is, glatte veier, snø, slaps, kulde (!!!!)....grøss! Jeg kunne i grunn godt tenke meg å bo i sydligere strøk; sommer hele året! Men samtidig; ikke! Nei, for jeg tror at kontrastene mellom sommer og vinter gjør at man i mye større grad setter pris på sommeren når den kommer. Jeg finner meg til rette i vinterværet også, men alt er så mye enklere om sommeren. Bare det å løpe seg en tur feks (se feks treningsvideoen fra løpsturen på mandag!!). Så nå om dagen går jeg med en brusende følelse inne i meg; det går mot varmere tider! I dag oppdaget jeg bare partier på fortauet på min tur; såååå deilig å ha skikkelig fotfeste under seg! Ah- jeg gleder meg til sommeren!


Se - det går mot vår!!

Skjønner du? Det er når man opplever ytterpuntkene, at man i større grad finner glede i sin hverdag! Bruk de til å motivere deg for trening, kosthold, røykekutt eller andre livsstilsforbedrende tiltak! Og her skal du få et tips på vegen:

Her er nemlig min absolutte FAVORITT om dagen; den er utrolig god å ha på øret når man tar seg en joggetur i sola feks ;)

 

5 kommentarer

ida

12.03.2011 kl.16:07

Du er jo helt gal! (Det er et komplemang!)

Virkelig inspirerende!Etter hvert skal jeg også klare å trene fem dager på rad ;-))

kvinnetrening

12.03.2011 kl.16:20

ida: Det hører i grunn til unntakene, og jeg både foretrekker selv, og anbefaler, at man har noen hviledager mellom. Jeg trener som regel to dager, og har en dag fri! :)

guro

12.03.2011 kl.16:26

Ønsker deg en superfin lørdag! :-)

Natalie

12.03.2011 kl.17:28

Hører at du liker å ta deg en joggetur, og spesielt når varmen kommer :-)

På våren og om sommeren, liker du da å gå turer i terreng?

Jeg liker i vertfall å kombinere jogging med slike turer, siden jeg bor i ei lita bygd stappfull med utrolig flott natur der det er mange flotte turplasser! :-)

kvinnetrening

12.03.2011 kl.23:26

Natalie: Heisan! JAAA - jeg er kjempe glad i turer, og bruker både skogen rundt oss her i Østfold, samt fjellterrenget rundt hytta i Hemsedal på sommerstid! Spesielt om morgenen liker jeg å gå tur før frokost på sommeren - mye heller enn å jogge (for kroppen fungerer ikke sååå bra så tidlig). Men Kine, vår bedre halvdel her i kvinnetrening, er oppe og springer omtrent hver morgen ;)

MVH therese

Skriv en ny kommentar

kvinnetrening

kvinnetrening

33, Fredrikstad

Kvinnetrening.no er DIN hjelp til et bedre og lenger liv! Vi gir deg alle verktøy du trenger for å leve litt sunnere; tilrettelagt treningsprogram, kostholdsprogram, følger deg opp OG du har tilgang til et team av lege, ernærngsfysiolog, personlig trener, sexolog og motivator :) På denne bloggen vil vi dele litt av vår hverdag, både fra gründeren bak kvinnetrening, Kine, og fra ernæringsfysiologen Therese.

bloglovin

Kategorier

Arkiv

hits