Slik tar du knekken på omgangssyken!

Gjennom vinteren er det mange som sliter med runder av omgangssyken. Diaré og oppkast som varer mer enn én dag bør følges opp med målrettede tiltak for å gjenopprette væskebalanse i kroppen, og ikke minst øke energinivået. Derfor får du her de beste tipsene for å gjenvinne balanse i kroppen igjen :)



Sportsdrikk er bedre enn både vann og cola, ettersom dens unike sammensetning gir tre effekter som forsterker hverandre og gjenoppretter energi- og væskebalansen: væske, salter og sukker.

  • Væsketapet er innlysende i en slik sykdom; og det er ofte vanskelig å få i seg nok væske, fordi magen slår krøll på seg ved et hvert forsøk på å innta noe flytende (eller fast-) føde. Drikk derfor kun små mengder/munnfuller om gangen og kjenn at kroppen "tar i mot", før du følger på med jevne, hyppige og små inntak.
  • Saltene i sportsdrikken bidrar til at væsken trekker raskt inn i kroppen og også forblir der (-og ikke dirigeres ut til urinproduksjon!). Saltene er også med på å dekke tapet av salter du har hatt i det store væsketapet ditt med gjentatte episoder av dobesøk og oppkast!
  • Sukkeret i drikken bidrar til å gi kroppen lettomsettelig energi, hvilket er sårt tiltrengt for en kropp som er tømt for næring og energi!

Etterhvert som du merker at tilstanden roer seg noe, og magen klarer å holde på næring som tilføres, bør du prøve deg fram med små mengder biola. Denne melkedrikken inneholder nemlig "vennlige" bakterier (LGG) som er unike for kun biola (evnt Idoform tabletter fra apotek), og som tar knekken på de ondsinnede bakteriene som har plaget deg under sykdommen.


Fortsett deretter med daglig inntak av biola eller idoform, slik at du i større grad unngår flere omgangssyke-episoder i framtiden ;)

 

MVH Therese

2 kommentarer

Takk for tips :D

Ingrid Elisabeth

21.03.2011 kl.18:00

Takk for tips. Det går visst i bhg for tida, så greit å være litt føre var :)

Skriv en ny kommentar

kvinnetrening

kvinnetrening

33, Fredrikstad

Kvinnetrening.no er DIN hjelp til et bedre og lenger liv! Vi gir deg alle verktøy du trenger for å leve litt sunnere; tilrettelagt treningsprogram, kostholdsprogram, følger deg opp OG du har tilgang til et team av lege, ernærngsfysiolog, personlig trener, sexolog og motivator :) På denne bloggen vil vi dele litt av vår hverdag, både fra gründeren bak kvinnetrening, Kine, og fra ernæringsfysiologen Therese.

bloglovin

Kategorier

Arkiv

hits