Neste gang du tenker på å gi opp for en periode...

Har vi ikke alle vært der at vi har hatt "gode" og "dårlige" perioder?
Perioder hvor du er kjempe flink, flink til å spise riktig type mat, rett mengde mat osv.
Dårlige tider hvor du skeier ut hver eneste dag, hvor du spiser færre men større måltider osv..
Også kalt "jojo-slanking".

Been there? Done that?

Vel, nå er det faktisk slik at materialet under vil gi deg en GOD grunn til å tenke deg om mer enn en gang før du gir opp for en lenger periode neste gang. 

 

"Adaptasjon til sult

Det som skjer ved ?adaptasjon til sult? er at kroppen tolker et minsket kaloriinntak som en nødsituasjon. Dermed settes alle livsfunksjonene på sparebluss. Kroppen vår kan faktisk minske all energi brukt på forbrenningen med utrolige 20 % ved behov. Dette betyr at vi bruker rundt 20 % mindre energi hver eneste dag helt uten at vi merker det, dette faktisk uten å regne med muskelsvinn.

Dette er også tilfelle med meget godt trente personer som forsøker å presse vekten sin ned, som for eksempel brytere og boksere. 20 % av kalorier forbrent er faktisk utrolig mye. Det utgjør faktisk mer enn all fysisk aktivitet som blir gjort hver eneste dag av en relativt bedagelig person. Fysisk aktivitet er beregnet til å utgjøre omtrent 15 % av vårt daglige kaloriforbruk.

Enda en gang så ser vi hvordan kroppen har tilpasset seg evolusjonen ved å beskytte seg mot tider hvor det er lite mat. ?Adaptasjon til sult? er jo en kjempefin evne som kroppen har og den har sikkert reddet menneskene mange ganger opp gjennom evolusjonen. Men nå, når 40-50 % av befolkningen i store deler av verden faktisk lider av fedme, er jo denne egenskapen veldig negativ og noe vi må prøve å unngå.

Nedenfor har vi beskrevet et par av de forsøkene det har blitt gjort som bevis på at adaptasjon til sult er et faktum.

Forskning

?Adaptasjon til sult? var allerede kjent av forskere etter forsøk gjort så tidlig som 1950. Etter dette har det blitt bevist om og om igjen.

I 1998, ble det gjort et forsøk på brytere i USA. De ble delt inn i to forskjellige grupper. En gruppe som alltid konkurrerte i sin vektklasse og en annen gruppe som måtte gå ned en vektklasse fremfor hver konkurranse. Alle disse var i samme gode form, og alle hadde lik fettprosent og vekt. Dette skulle egentlig bety at de ville ha lik hvileforbrenning.

Dette hadde de ikke. Gruppen som måtte tvinge seg ned i vekt foran hver konkurranse hadde så mye som 14 % mindre hvileforbrenning. Ved hvile ville de altså forbrenne 14 % mindre kalorier hver eneste dag, 365 dager i året. Dette forsøket beviser at selv om man er godt trent og har stor muskelmasse vil effekten av for lite mat være katastrofal for forbrenningen.

Et annet meget interessant forsøk ble gjort av Brownell i 1998. Han gjorde et forsøk på mus, der han først gjorde dem overvektige på en fettholdig diett. Deretter slanket han musene med en lav kalori diett. Da musene var slanket til sin opprinnelige vekt, ble de satt på samme diett som gjorde dem overvektig første gang.

Denne gangen tok det de bare 50 % av tiden å nå samme nivå av overvekt. Deretter ble de satt på lavkaloridiett igjen. Denne gangen tok det musene dobbelt så lang tid å slanke seg til opprinnelig vekt. Når de nådde sin opprinnelige vekt ble de satt nok en gang på samme kaloriholdige diett men denne gang tok det faktisk kun en tredjedel av tiden å gå opp i vekt. Deretter tok det tre ganger så lang tid å slanke musene til sin opprinnelige vekt.

Poenget med kostholdsendringene blir altså å maksimere den termogene evnen og unngå at kroppen adapterer til det alt for lave kaloriinntaket. Dette gjøres ved å spise tilstrekkelig, men se til at den større del av kaloriene kommer fra proteinrike kilder."

Dette er hentet fra AFPT sitt materiale om fettforbrenning, skrevet av Espen Arntzen.

Så, jenter og gutter... NESTE GANG DU SKEIER UT... hent deg inn igjen ved neste måltid eller neste dag, ikke la det gå for en lenger periode. La utskeielser være utskeielser... det skjer! Ikke tro at nå er all den gode innsatsen gått i vasken, for det har den ikke. Hent deg inn igjen, kom deg opp på hesten og fortsett med den gode innsatsen din,
FOR DU ER FLINK!!!



Jeg heier på deg, som alltid..:)
Kine 

5 kommentarer

drømmebiblioteket

27.07.2011 kl.23:18

et godt tips d :)

Stine Marie

27.07.2011 kl.23:20

Veldig bra skrevet :)

Celinn Jensen

27.07.2011 kl.23:31

fin blogg:)

Josefine

27.07.2011 kl.23:32

trodde du skulle skrive om selvmord men nei..

lovelyliller.com

27.07.2011 kl.23:49

Gode tips :)

Skriv en ny kommentar

kvinnetrening

kvinnetrening

33, Fredrikstad

Kvinnetrening.no er DIN hjelp til et bedre og lenger liv! Vi gir deg alle verktøy du trenger for å leve litt sunnere; tilrettelagt treningsprogram, kostholdsprogram, følger deg opp OG du har tilgang til et team av lege, ernærngsfysiolog, personlig trener, sexolog og motivator :) På denne bloggen vil vi dele litt av vår hverdag, både fra gründeren bak kvinnetrening, Kine, og fra ernæringsfysiologen Therese.

bloglovin

Kategorier

Arkiv

hits