Banan - sunt eller ikke?

Jeg har hørt mye "rart" om banan som næringskilde; noen mener man skal unngå denne fordi den har fett i seg, andre fordi den har for mye kcal, og atter andre fordi den får blodsukkeret til å svinge mye (-og dermed skape mer søtsug og sult, samt forhindre optimal fettforbrenning på trening!).

Hva er egentlig sant? Er banan bra, eller ikke?


Banan etter trening gir et raskt påfyll av karbohydrater til tømte energilagré!

NÆRINGSSTOFFER
Bananen er en super kilde til kalium; anitsalt som kan bidra til reduksjon av blodtrykk og mindre væskeansamling i kroppen. Den har dessuten et ok bidrag av B-vitaminer; som feks folat, som vi kvinner bør ha mer av! Videre har den en del av aminosyren tryptofan, som kan omsettes til serotonin og bidra til bedre nattesøvn og forebygge depresjoner!

Mange tror at bananen har fett i seg, kanskje pga den kremete konsistensen, men dette stemmer ikke. Frukt generelt, derav også banan, gir hovedsakelig karbohydrater, minimalt med proteiner og nær sagt NULL fett.

 

SUKKER OG Gi

Bananen produserer en gass, ethylen, under modning, som vil bidra til dannelsen av et enzym, amylase. Dette enzymet spalter stivelse i bananen, slik at konsentrasjonen av enkle sukkerarter øker. En banan som er umoden (grønn i skallet, hard i tyggekonsistens) har mer stivelse, mindre sukker og derfor lavere Gi (ca 30), mens en moden banan (gul-brun i skallet, myk tyggekonsistens, søtere smak) har mindre stivelse, mer sukker og derfor noe høyere Gi (ca 50).



Vi i Kvinnetrening anbefaler oftest i våre kostholdsprogram frukt som epler, pærer og sitrusfrukter framfor banan. Dette skyldes hovedsakelig at de fleste av våre medlemmer jobber med vektreduksjon og blodsukkerregulering. Vi velger derfor å anbefale frukt med litt mindre kcal og litt mer fiber, slik at man også føler seg litt mer mett. Frukten bør uansett inntas med noe fett eller proteiner for å stabilisere blodsukker ytterligere og unngå mer søtsug eller sult (feks nøtter eller et meieriprodukt).

 

Banan kan med andre ord nytes som frukt det også, men egner seg aller best rett etter trening, da kroppen nyttiggjør seg raske karbohydrater på en god måte, med restituering av energilagré etter trening. Et eple er et bedre alternativ som en del av et mellommåltid midt på dagen; da har du også halvert energiinntaket, sett i forhold til en gjennomsnittlig banan!

4 kommentarer

ChasingTheStars

30.07.2011 kl.09:37

enig med dere,banan rett etter trening er tingen :)

lovelyliller.com

30.07.2011 kl.17:57

enig

30.07.2011 kl.21:59

Druer er en enda 'farligere'' fruktfelle- mye sukker og flere kalorier enn mange andre frukter, i tillegg selges de ofte i 500g pakker som gir oppmot 400 kalorier! Melon er du veldig bra alternativ som netter veldig bra uten å gi mye kalorier :)

it's training

30.07.2011 kl.23:33

Flotte fakta :)

Er selv veldig glad i banan, både av smak og innhold. Mitt område er jo ikke vektreduksjon, så kcal er ikke farlig, og som du sier: veldig bra etter trening.

Skriv en ny kommentar

kvinnetrening

kvinnetrening

33, Fredrikstad

Kvinnetrening.no er DIN hjelp til et bedre og lenger liv! Vi gir deg alle verktøy du trenger for å leve litt sunnere; tilrettelagt treningsprogram, kostholdsprogram, følger deg opp OG du har tilgang til et team av lege, ernærngsfysiolog, personlig trener, sexolog og motivator :) På denne bloggen vil vi dele litt av vår hverdag, både fra gründeren bak kvinnetrening, Kine, og fra ernæringsfysiologen Therese.

bloglovin

Kategorier

Arkiv

hits