Er du den du vil være?

Som nevnt her om dagen; sommerferien er over for mange av oss.
Hverdagen kaller igjen.  Rutinene kaller igjen.
Hvordan var hverdagen din før ferien? Var den slik du ønsket eller var den ikke?
Klarte du å gjennomføre alle treningsøktene du hadde mål og ønske om?
Klarte du å spise hver 3-4 time, spise riktig mat, stort sett holde deg unna godteriet?

Har du det klart for deg hvilke rutiner du faktisk ønsker deg i hverdagen?

Har du tenkt over hvordan du ønsker at de fleste dagene i året skal være?

For å svare på det må du nok spole litt tilbake og finne ut hva du egentlig ønsker av livet.
Det høres litt klisje ut, jeg er klar over det, men jeg tenker da mest på hva du ønsker av hverdagen.
Vi vet at det er slik at x antall timer i løpet av dagen går til arbeid eller skole.
Vi vet at x antall timer går til (i hvert fall så burde det det!) søvn. Timene som er igjen etter det, det er disse jeg tenker på!

Dersom ønsket ditt er å bli bedre på matematikk, hva hadde du gjort da?

Jeg regner med at du hadde funnet en lærer eller undervisningsgruppe du kunne deltatt på for å lære, i tillegg regner jeg med at du bruker mye tid på regnestykker?

For det ER faktisk slik at øvelse gjør mester:)

Jeg kan dele med dere mine mål eller ønsker for hverdagen;

  • Overskudd og energi til datteren min og alle rundt meg, til å gjøre jobben min og til å føle at jeg gjør det med et stort smil. 

Jeg vet også at for å gjøre dette så må jeg skape dette overskuddet selv, det kommer ikke til meg på sølvfat eller i en flaske. Så for meg handler det om å gjøre det som skal til for at jeg skal føle meg vel og ha overskudd, rett og slett finne det giret som jeg går best på! For hvem vil kjøre i 70 km/t på 2.giret? DET hverken høres eller føles godt for bilen, ikke sant? Så hva er det som gir meg mulighet til å kjøre på rett gir?



Det er riktig kosthold og trening. SÅ ENKELT ER DET! Kombinasjonen av disse to gir meg mulighet til å være den beste Kine jeg kan, og hvem ønsker ikke det?

Så jeg bryter dette ned og ser på hva jeg anser som riktig kosthold og trening og finner med det hvordan dette flettes inn i hverdagen. Og det er HER mange bommer? Fordi, det er faktisk ikke sånn at vi skal "prøve" å få kosthold og trening integrert i hverdagen vår. Om det er slik du tenker kan jeg her og nå si at det ikke kommer til å gå.

Men om du sier; "hvordan kan jeg flette hverdagen min rundt kosthold og trening?", ja, da snakker vi andre boller!

Det er rett og slett din innstilling til hvordan de ulike elementene i din hverdag skal kombineres, hva som skal prioriteres og hvordan, som gjelder.

Igjen så handler det om, som vi tidligere har snakket MYE om, hvor viktig det er for deg å leve sunt. HVOR mye betyr det for deg?

 Så, hva om det da er sunnere livsstil som er målet ditt? Hva om det er slik at du ikke ønsker at den nåværende situasjonen er bra nok for deg? Hva om du gråter innvendig når du tenker på at det om et år kan være slik at situasjonen er akkurat den samme og du ikke har kommet noen vei med endringen du sårt ønsker?

SÅ BRA! Da er det bare å sette i gang da jo? Eller?

Hva skal du gjøre for å etablere sunnere rutiner i livet ditt?

Hva mer enn et sterkt nok ønske trenger du?

I min verden så er det ikke så vanskelig?

 Du trenger faglig gode råd for å sikre deg best mulig resultat og ikke minst RIKTIG resultat.

Det er flere grunner til dette.

  • For det første så er det en jungel av informasjon der ute. Jeg har enda til gode å åpne et magasin, en avis eller nettsted som ikke har en mening om hvilken diett du burde følge, hvilke matvarer som er best og verst (som for øvrig forandrer seg hver eneste dag..!), hvilken type trening du burde gjøre, når du burde trene osv osv?!

Tenker du på å finne din egen vei og høre på de daglige oppdateringene på hva som er best osv så er sjansen stor for at du mislykkes. Ikke fordi alt du leser er feil eller fordi du ikke klarer å bruke informasjonen, men nettopp fordi det er SÅ MYE AV DET og det lar seg vanskelig gjøre å følge et av rådene om du først da er en person som følger slike råd (been there, done that).

  • For det andre så vil det å få faglig hjelp gi deg en MYE lettere og enklere og ikke minst sikrere vei til målet ditt, som du også har MYE større sjanse for å nå, siden dette er fagpersoner som kan det de driver med? Som nevnt ovenfor, du går vel til en mattelærer for å få hjelp til å bli bedre i matte? Om du ønsker å leve sunnere så finner du en eller flere fagpersoner som kan hjelpe deg med det! Da slipper du å "prøve" så mange ganger, og faktisk når målet ditt på første forsøk.

Slike fagpersoner finner du flere steder.

Vi på kvinnetrening.no kan hjelpe deg med både trening og kosthold, vår ernæringsfysiolog og personlig trener sørger for å gi deg de verktøyene du trenger for å lykkes. Å kjøpe tjenestene til en personlig trener er også en mulighet. PT´er finner du på treningssenter, men om du ikke er medlem på et senter nå så kan du finne en PT som kommer hjem til deg via kvinnetrening.no som har en base av PT´er over hele landet.





Du kan også kjøpe tjenester av ulike fagpersoner på helsesenter, jeg tipper at du finner lokale varianter av dette der du bor også.

Så her er det altså, gode råd på hvordan du kan etablere gode rutiner etter ferien, eller når som helst? Disse rådene betyr ingenting om du ikke er klar for å bruke de, om du ikke har funnet den virkelige årsaken til hvorfor du ønsker å endre deg..

Så før du gjør NOE SOM HELST så setter du deg ned i ro og fred og tenker over hva som er viktig for deg, hvilke endring som skal til og hvor mye det betyr for deg å IKKE KLARE det. For om det betyr mye for deg å ikke klare det, om det er ordentlig vondt å ikke få det til, JA SÅ FÅR DU DET JO TIL!!!

Jeg heier på deg, som alltid, hele veien til mål:)

Kine

2 kommentarer

Linda

09.08.2011 kl.16:49

for et utrolig fint og inspirerende innlegg! Jeg sliter maks med å finne motivasjon og energi og ikke minst tid til å trå til med trening igjen.. Har ikke lest så mye på denne bloggen før.. har du andre motiverende innlegg du kan anbefale også? mvh Linda

kvinnetrening

09.08.2011 kl.17:30

Linda: hei Linda! Så gøy at du fant oss nyttige! Klikk på fanekortet "motivasjon" til høyre i margen vår; så finner du flere tilsvarende innlegg :)

Skriv en ny kommentar

kvinnetrening

kvinnetrening

33, Fredrikstad

Kvinnetrening.no er DIN hjelp til et bedre og lenger liv! Vi gir deg alle verktøy du trenger for å leve litt sunnere; tilrettelagt treningsprogram, kostholdsprogram, følger deg opp OG du har tilgang til et team av lege, ernærngsfysiolog, personlig trener, sexolog og motivator :) På denne bloggen vil vi dele litt av vår hverdag, både fra gründeren bak kvinnetrening, Kine, og fra ernæringsfysiologen Therese.

bloglovin

Kategorier

Arkiv

hits