Er du opptatt av vekten din?

Jeg gjorde to nye erfaringer i går; jeg tok for en sjelden gangs skyld turen til det lokale treningssenteret for å få litt motivasjon av å trene sammen andre treningsglade mennesker. Men til min skuffelse, var det svært få som i det hele tatt var for å trene der i går kveld, så motivasjonen uteble (-og jeg skjønner at jeg har større glede av å trene hjemme!). Mens jeg trente brukte jeg pasene til å hvile øynene på tv-skjermen i stedet, og da gjorde jeg erfaring nr 2:

Jeg observerer et sjekkeprogram på MTV, der en ung gutt uttaller;

"min drømmedame veier under 60 kg, er morsom og brunette"!


 I alle dager!! Hvor tett går det an å bli! Første "pri" er altså vekt. Og det er ikke det verste egentlig; HVORFOR går grensen på 60kg? Hvorfor i det hele tatt relatere en drømmejente til et definert siffer? Til en bestemt vekt?

Men jeg erfarer altså at OGSÅ noen gutter er opptatt av vekt altså; jeg har jo skjønt at mange jenter er opptatt av den eksakte vekten sin (altså; det aktuelle SIFFERET), men jeg har jo hååååpt da, at dette er en utadgående trend. At vi vet bedre nå!!

 

HVA ER EN IDEELL VEKT?

Det er lenge siden jeg selv sluttet å være opptatt av vekten; det er jo ikke dette sifferet som sier noe om helsa eller for så vidt utseendet. Det er mer aktuelt å se på hva vekten består av. Dette konfronterer jeg stadig kunder om også; i dét de alltid fokuserer på vekt, og i alle fall uttrykker ubehag dersom vekten begynner å øke "når de endelig har blitt så flinke med kosten og treningen". Bare for få dager siden hørte jeg fra en nær bekjent; "jeg har begynt å trene, og er bare såååå støl. Men vekten går jo OPP! Stønn!

Før jeg igjen fokuserer på at det ikke er vekten i seg selv som teller, men hva den består av, skal jeg påpeke at man har retningslinjer for hva som er en ideell vekt, utrykt i forhold til din høyde. Denne beregningen egner seg bare for voksne personer (altså ikke for barn), og vil bli feilaktig dersom du har en klinisk tilstand med mye vannretensjon, er gravid eller meget godt trent (har mye muskler): Du sjekke din vekt med BMI kalkulator!

Visste du at muskler veier mer enn fett? For å gi et bilde på dette: se for deg at du holder en håndfull fett i den ene hånda, og en håndfull muskler i den andre hånda (altså like stort volum); det vil være tyngre å holde muskelmassen, rett og slett fordi denne massen er tyngre enn fett!

Dette har en praktisk betydning: for når du starter å trene, uansett om du løper, sykler eller løfter vekter, vil kroppen din omforme seg innvendig og utvikle mer muskler (selvfølgelig mer muskler om du styrketrener enn om du feks løper da!). Det betyr atlså at du kan oppleve at vekten din øker når du starter å trene; det føles jo ulogisk, men du ser kanskje nå at det faktisk er logisk!?



Det er ikke vekten som teller; men hva kiloene dine utgjøres av!

På de fleste treningssentere i dag, kan du få måle kroppssammensetningen. Dette anbefaler jeg deg, dersom ditt fokus er slanking, vektøkning, oppstramming eller annet fokus på kropp, vekt og utseende. Da får du fanget opp hva som skjer INNE I KROPPEN DIN, og ikke bare hva badvekten viser av totalsummen (vekten din). For selv om vekten står stille, kan det hende at både fettmassen er redusert og muskelmassen økt; men altså at totalsummen er uforandret - eller kanskje til og med økt?! Det føles frustrerende, men kan endres til en seiersfølelse om man virkelig VISSTE :)

 

HVA ER EN BRA FETTPROSENT?

Dersom du måler din kroppssammensetning kan du få vite din fettprosent. Mange har også blitt mer opptatt av dette framfor vekt. Men vær obs på at det er lite poeng å sammenligne fettprosent med hverandre, så lenge man har en helt ulik total vekt da! Fettprosenten sier jo bare noe om hvor stor andel av din vekt som er fett (-og da også hva resterende del er, altså muskler). Så en meget tynn person kan oppleve å få målt en fettprosent på 30% - men vi kan alle se tydelig at denne ikke er spesielt kraftig/fet. Samtidig kan en større person oppleve å få målt sin fettprosent til 20%, men vi ser helt tydelig at denne personen er kraftigere/har mer fett en førstnevnte. Forklaringen ligger i at den førstnevnte tynne personen trolig har trent lite og har lite muskelmasse; dermed kan den lave vekten i stor grad utgjøre av fettmasse (og lite muskelmasse) - og derfor få ett høyere fettprosent-tall!

Fettprosenten sier noe om hvor stor andel av vekten din er fett, og da kan man også si noe om hvor stor andel av vekten din som er muskler. Fettprosenten kan endres på flere måter:

  • Dersom man trener bra og utvikler muskelmasse, vil fettprostenten falle - ikke fordi du har fått mindre fett på kroppen, men fordi en større andel av kroppen din nå utgjøres av muskler.
  • Dersom man slanker seg og mister fettmasse, vil fettprosenten også falle; fordi en mindre andel av vekten din nå utgjøres av fett (men muskel massen er den samme)
  • Dersom man legger på seg og blir fetere, vil fettprosenten naturlignok øke (en større andel av vekten din er nå fett)
  • Dersom man legger på seg både fett og muskler, kan fettprosenten være den helt samme, selv om man helt tydelig har gått opp i vekt. Andelen fett i forhold til muskler er uendret, og dermed er fettprosenten uendret.

Et eksempel: jeg veier 65 kg og har en fettprosent på 15%. Dersom jeg hadde en venninne som veide 50kg og også hadde målt en fettprosent på 15%, ville ikke vi kunne si å være like "fete", like "slanke" eller like "muskuløse" (avhengig av hvor vi legger fokuset). Fordi for meg, med mine 65kg, vil 15% fett tilsi en total mengde av fett på 9,7kg fett, mens min venninne på 50 kg, har en fettmengde på  7,5 kg.

 

OPPSUMMERT

For å avslutte dette og oppsummere:

  • Total vekten bør være relativt uinteressant; det er mer interessant å se på hva vekten består av. Man kan altså være fit, stram i kroppen og fremstå som slank selv med en høy totalvekt, så lenge vekten består av en del muskler og mindre fett!
  • Fettprosent-målinger er nyttigere enn vanlig veiing, fordi de sier noe om endringen inne i kroppen. Målet ved trening bør være at fettmassen reduseres noe og at muskelmassen øker!
  • Fettprosenter kan ikke uten videre sammenlignes mellom to personer, uten at man også tar hensyn til hva denne prosenten tar utgangspunkt i (-altså total vekten). Regne heller om til totalt antall kg fett og muskler!

 


Tar men en deilig kaffe og en styrkende Xocai Power sjokoladebit - som er meget bra for helsa ;) Du kan kjøpe den via Kvinnetrenings produktanbefaling

6 kommentarer

Merete Rygvold

10.08.2011 kl.10:32

fin blogg!!

hadde satt veldig stor pris på en kommentar tilbake ♥

lovelyliller.com

10.08.2011 kl.16:45

kastet ut vekta for mange år siden

carina

10.08.2011 kl.21:05

veldig bra innlegg (=

er så stor fokus på dette med vekt-ikke hva vekta består av nei,men selve vekt`tallet.. rekker selv opp hånden for at jeg har vært ekstremt opptatt av tallet.

skremmende at folk dømmer etter et tall

Lise

11.08.2011 kl.20:47

Interessant og bra innlegg! Er vel ganske opptatt av vekta.. Har gått på medisiner som har gjort at jeg har gått opp 20-25kg på 2-3årca.. VELDIG frustrerende! Men har sluttet på medisinene for 2år siden og blitt mer aktiv og obs på hva jeg spiser.. Har 2 spm:

1.Har en badevekt der man kan se fettprosent og muskelprosent.. Er den til å stole på? Like bra som på treningssenter?

2. Hvor stor fettprosent bør en på 90-95kg ha?

kvinnetrening

11.08.2011 kl.22:56

Lise: Jeg vil anbefale Tanita vektene som også selges til privatmarkedet; du får de hos XXL til en god pris! Uansett vil som regel vektene være gode nok til å holde øye med utvikling over tid. Det er ikke sikkert vekten din viser korrekt fettprosent, men så lenge den klarer å måle korrekt gjentatte ganger, vil den antyde hvilken retning utviklingen din går (altså om fettprosenten øker eller faller)- og det er jo det viktigste!

Fettprosent relateres ikke til vekten i så måte, slik du antyder, men mer til kjønn. En voksen kvinne bør normalt ligge mellom 20-30%, og kan som godt trent ligge ned mot 10-14%. Nedenfor dette anbefales ikke, da fertilitet vil frafalle, menstruasjon mistes pga hormonendringer - og da kan man pådra seg videre flere alvorlige bi-effekter og lidelser (feks benskjørhet!).

MVH Therese :)

Lise

12.08.2011 kl.13:20

Tusen takk for svar :) Da skal jeg bli flinkere til å følge med på fettprosenten! Gjorde det i starten, men har ikke gjort det på en stund.. For det er 2 funksjoner på vekta mi, den vanlige med bare vekt og den der du får opp fett, muskel, bein + vannprosent (tror jeg det er?).. Da legger du inn alder, kjønn og høyde.. En vanlig vekt kjøpt på Expert..

Skriv en ny kommentar

kvinnetrening

kvinnetrening

33, Fredrikstad

Kvinnetrening.no er DIN hjelp til et bedre og lenger liv! Vi gir deg alle verktøy du trenger for å leve litt sunnere; tilrettelagt treningsprogram, kostholdsprogram, følger deg opp OG du har tilgang til et team av lege, ernærngsfysiolog, personlig trener, sexolog og motivator :) På denne bloggen vil vi dele litt av vår hverdag, både fra gründeren bak kvinnetrening, Kine, og fra ernæringsfysiologen Therese.

bloglovin

Kategorier

Arkiv

hits