INDRE ELLER YTRE MOTIVASJON OG "SKULLE?.BURDE?..MÅ?"

Motivasjon kommer i mange former. Alt fra det som driver deg fra innsiden til det som driver deg fra utsiden. På fagspråket kalles det indre og ytre motivasjon.





Den typiske indre motivasjonen er den som driver deg til å utføre en handling, motstå en fristelse eller annet lignende uten noen annen premiering enn at du føler at du gjør noe bra.

Den ytre motivasjonen er noe som skapes fra utsiden. Ytre motivasjon kan være en kommentar fra en kjæreste, et klapp på skulderen eller noe som ikke kommer fra deg, men fra noe eller noen på utsiden.

Som mennesker så motiveres vi på ulike måter. Hva som skaper din motivasjon er det bare du som vet, men det kan være viktig å forstå hva som driver deg.

I alle sammenhenger, enten det er en jobbrelasjon, et kjærlighetsforhold eller annet så er det viktig for egen del å forstå hva som driver deg. Om du er drevet av en ytre motivasjon vil du, for å føle at du lykkes, være i behov av anerkjennelse fra utsiden. Om du på andre siden drives internt, holder det oftest med at du selv har lyst og er ikke like påvirkelig fra faktorer på utsiden.

Den typiske personen som er drevet av indre motivasjon er idrettsmannen. Den som til tross for hva andre mener, synes eller tror gjør det som skal til. Den som til tross for at andre er uenige fortsetter på presse grensene.


Den eksternt drevne er den vi alle kjenner som behøver bekreftelsen fra utsiden, den som behøver klappet på skulderen for å klare å gjøre det som skal til.

Mangel på motivasjon stammer ofte fra at man ikke selv vet hva som driver deg, hva som får deg til å gjøre det lille ekstra. Det som får deg til å skyve vekk kaken eller det som gjør at du faktisk går den lille turen ute i det dårlige været.

 



Begge typene av motivasjon er like sterke, de drives bare av ulike saker. Når du finner ut hva som driver dag er det lettere å finne måter å holde motivasjonen oppe på. Den indre motivasjonen finner man ved å spille opp fordelene og ulempene ved handlingsmønsteret man har i dag og på den måten skape sin egen drivkraft. Den ytre forsterker man ved å offentliggjøre sine mål og fortelle sine nærmeste hvor viktig det er med dette lille klappet på skulderen.

En av de aller viktigste faktorene for å lykkes tydeliggjøres ved studier som har sett på miljøet man er i. Det sosiale støtte apparatet er ekstremt viktig for at vi alle skal nå våre mål. Uten dette er de fleste kamper ensomme. Ved å våge å offentliggjøre hva man planlegger å få til vil man appellere til det sosiale nettverket om støtte, noe som gang på gang, i ulike studieviser seg å være avgjørende.

 For egen del, for å bedre forstå hva som driver deg er det viktig at du finner ut hva som driver deg.

En annen årsak til at motivasjonen brister er ?skulle, burde, må?.

?Jeg skulle så gjerne gått ned i vekt? har en helt annen mening enn ?Jeg burde gå ned i vekt? og en helt annen mening enn ?Jeg må ned i vekt?. Forskjellene her kan man forklare ved å se på han som gjerne ønsker å gå ned i vekt fordi det ville vært bedre, kontra han eller hun som burde gå ned i vekt av eksempelvis en helserisiko og i ytterste posisjon han eller hun som må ned i vekt. Forskjellene i ord er ikke så store, men forskjellen i handling på han eller hun som bør fordi det ville vært fint, og han eller hun som utsetter seg slev for en ekstrem helserisiko, mister sin livskvalitet eller sin fremtid er veldig store.

Gjør dine grunner til MÅ!

Alle eksperter på endring har en ting til felles; de forsøker å gjøre prisen ved å fortsette din nåværende handling så negativ at du ikke lenger føler at du burde, men du må.

Se på kvinnen som dersom hun ikke går ned i vekt vokser ut av garderoben, aldri mer vil ønske å ta av seg klærne på stranden eller foran en nåværende partner, aldri mer vil kunne leke med sine barn eller barnebarn, eller i ytterste konsekvens kanskje ikke engang kunne får barn. Se på mannen som dersom han ikke slutter å jobbe så mye, stresse så mye, spise så dårlig og trene så lite mister sitt sexliv, sover dårligere, aldri mer vil kunne gå på fisketur med gutta eller spille en kamp med de andre på bedriftsfotballaget. Han som ikke lenger vekker lyst hos sin partner og som aldri mer vil kunne handle klær ?rett av hengeren?, men som må gå i ?butikken for de store? og skamme seg når han går dit.

Vi har alle våre ?skulle, burde og må?. Gjør dine mål til dine MÅ. Før det vil det være vanskeligere å finne lysten og drivkraften til å gjøre det du skal.

Uansett hvor perfekte vi mener vi er; vi har alle områder vi ønsker å forbedre, som vi ønsker å bli mer stolt av oss selv på, som vi ønsker å kunne få til, være eller gjøre.

Hvilket område er ditt og hva skal til for at det å gjøre endringen blir ditt MÅ?





4 kommentarer

Eva

16.08.2011 kl.22:11

Hei,

det var noen som sa til meg for en stund siden at i steden for MÅ, skal jeg bruke VIL. MÅ skaper automatisk motvilje, siden hjernen oppfatter det som en slags ytre tvang. Mens VIL uttrykker en aktiv innstilling til noe.

Jeg MÅ ned i vekt.... eller jeg VIL gå ned i vekt...

Men jeg er enig med deg i at BURDE, SKULLE og PRØVER fører i mindre grad til endring.

kvinnetrening

16.08.2011 kl.22:50

Eva: ABSOLUTT! flott tilbakemelding ;)

Villblomsten

17.08.2011 kl.09:03

Er litt misunnelig på alle som har nok energi til å trene :-)

Men en gang , blir det nok min tur også :-)

( får ikke lov av legen nå )

Mathilde

17.08.2011 kl.14:58

Jeg motiveres av å konkurrere mot meg selv...Jeg bryr meg lite om å konkurrere mot andre, men det å overgå meg selv, mine tidligere prestasjoner, se utvikling, progresjon er helt utrolig motiverende :) Ikke minst å kjenne jeg har en kropp som FUNGERER. Det er ikke en selvfølge av diverse grunner. Trening har blitt min beste mestringstrategi, og jeg trenger ikke lengre presse meg til å gå på trening. Det er mer slik at jeg må tvinge meg selv til å bli hjemme når jeg kjenner kroppen trenger restitusjon...

Skriv en ny kommentar

kvinnetrening

kvinnetrening

33, Fredrikstad

Kvinnetrening.no er DIN hjelp til et bedre og lenger liv! Vi gir deg alle verktøy du trenger for å leve litt sunnere; tilrettelagt treningsprogram, kostholdsprogram, følger deg opp OG du har tilgang til et team av lege, ernærngsfysiolog, personlig trener, sexolog og motivator :) På denne bloggen vil vi dele litt av vår hverdag, både fra gründeren bak kvinnetrening, Kine, og fra ernæringsfysiologen Therese.

bloglovin

Kategorier

Arkiv

hits