Hvor ofte bør du veie deg?

Vel...først burde man vel parere et slikt spørsmål med å si "aldri". Og videre påpeke hvor viktig det er å finne en trivselsvekt som handler om hvorvidt du trives med deg selv og fungerer bra i hverdagen, og at vi "jenter" bør snart slutte å være så opptatt av siffer. Litt i tråd med hva vi skrev om i et nylig blogginnlegg; Er du opptatt av vekten din!

Men det er ikke til å komme bort i fra at noen jobber med vektreduksjon - ganske mange egentlig. Og har du en vekt som ikke helt passer høyden din (sjekk BMI-kalkulatoren), bør du jobbe med å stoppe økningen og muligens ta av noe. Da er det jo nødvendig å holde et lite øye med akkurat vekten da.

Så hvor ofte skal man veie seg?

Å veie seg daglig kan ikke annet enn å føre til stor frustrasjon og ofte panikkgrep i kosthold og/eller trening. Vi kan variere i vekt med 1-2 kg pr døgn, fordi:

  • væskebalansen er endret (du har feks spist litt salt mat og holder på mye vann - ergo gått opp, eller feks trent hardt dagen i forvegen og svettet mye væske ut - ergo gått ned)
  • menstruasjonssyklusen og hornomelle endringer påvirker også væskebalansen, slik at man kan oppleve å gå opp 1-2 kg i løpet av måneden pga mer væske i kroppen

Væske er jo ikke det som skal ut av kroppen for å gå ned i vekt; det er fettmassen. Så å veie seg og se at man har gått opp 1 kg i løpet av natten, betyr IKKE at du har blitt mer overvektig - men at du sannsynligvis holder på mer vann enn i går. Dersom du opplever å se at du har gått ned 1kg på et døgn er det heller ingen grunn til jubel; du er mest sannsynlig dehydrert og har kanskje også mistet noe muskelmasse (rask vektreduksjon tærer på muskelmassen).

 

Du bør veie deg regelmessig dersom vektendring er ditt mål; men ikke oftere enn ukentlig. 

  • Velg en fast ukedag, slik at daglig variasjon ikke gir deg feil inntrykk (man veier kanskje mer på en mandag pga væskeretensjon etter helgens utskeiielser, og mindre på en torsdag dersom man er flink med trening og hverdagskost)
  • Velg et fast tidspunkt på dagen å veie deg (veier man seg om morgenen, veier man alltid mindre enn om kvelden - på kvelden får du med deg resultatet av matinntak gjennom dagen, og vekt av tarminnhold og salt/væskeretensjon).
  • Vei deg også alltid i identisk bekledning; helst i undertøy eller naken. Slik slipper du å fange opp vekten av jeansene dine, eller genseren ;)

 

Én kommentar

christinestrening

28.08.2011 kl.00:16

Årh, jeg liker dere altså. Er så glad for at det finnes blogger med et sunt og fornuftig fokus.

Jeg har fulgt med dere siden juletider sirka, og jeg liker det jeg leser! Tusen takk for en flott blogg :-)

Skriv en ny kommentar

kvinnetrening

kvinnetrening

33, Fredrikstad

Kvinnetrening.no er DIN hjelp til et bedre og lenger liv! Vi gir deg alle verktøy du trenger for å leve litt sunnere; tilrettelagt treningsprogram, kostholdsprogram, følger deg opp OG du har tilgang til et team av lege, ernærngsfysiolog, personlig trener, sexolog og motivator :) På denne bloggen vil vi dele litt av vår hverdag, både fra gründeren bak kvinnetrening, Kine, og fra ernæringsfysiologen Therese.

bloglovin

Kategorier

Arkiv

hits