Hva, har du ikke mensen??

 

Er du også en av de som synes at uteblitt menstruasjon bare er greit; så slipper man dét peset liksom? Som skjønner at "siden jeg trener så mye, så har jeg mistet mensen" (-og lever videre i den oppfatning at det er helt normalt!)? Jeg håper jeg får deg på bedre tanker nå:

Det har faktisk lenge vært en generell oppfatning at det er "normalt" å miste menstruasjon når man trener mye, og at dette ikke har så mye å si. Dersom du også holder vekten din unormalt lavt nede, eller har en stor total påkjenning for kroppen din (trening, streng kost, stress etc), kan også menstruasjonen utebli.



En kvinne bør ha fått sin første menstruasjon før hun er 15 år; skjer ikke dette, bør man søke konsultasjon hos lege eller gynekolog for å undersøke om det foreligger grunn til oppfølging. Etter at menstruasjon har inntrådt, skal den komme regelmessig hver måned; det er noe individuelle forskjeller på hvor mange uker det går mellom, og hvor lenge den varer, men den skal for DEG alltid forholde seg regelmessig!

 

Du BØR føre en liten oversikt i almanakken/planleggeren din for å fange opp evnt forsinkelser eller uregelmessigheter raskt!

 

 HVORFOR MÅ JEG MENSTRUERE?

Når menstruasjonen uteblir er det et tegn på endringer i ditt normale hormonbilde. Stress, lavt energiinntak eller for mye trening (-i forhold til matinntak og restitusjon) kan påvirke hormonbalansen din. Når østrogennivået faller, skjer det uregelmessigheter i menstruasjonsrytmen; etterhvert kan den bortfalle helt. Dette betyr at østrogennivået er unormalt lavt. Østrogenhormonet har flere effekter i kroppen, og en av de er å beskytte skjelettet ditt. Skjelettet er et dynamisk vev som stadig brytes ned, og stadig bygges opp. Det er ulike hormonelle, ernæringsmessige og fysisk relaterte faktorer som påvirker om skjelettet brytes mest ned eller bygges mest opp.

 Dersom man har for lavt østrogennivå i kroppen (menstruasjons forstyrrelser!) vil ben nedbrytningen få et overtak i forhold til oppbygningen. Dette vil med andre ord kunne forårsake stort mineraltap fra skjelettet og tidlig inntreden av benskjørhet. Benskjørhet er tidligere omtalt som en kvinnesykdom (fordi den forekommer mest hos kvinner) og forbindes kanskje med eldre damer. Dette er dog en høyst relevant situasjon for unge jenter som "pusher" det for langt (spesielt mht trening og kosthold). 

Utvikler man benskjørhet, er det "ingen veg tilbake". Du kan ikke reparere skadene som er skjedd på skjelettet; men i beste fall stoppe videre progresjon!


Bildet viser innvendig i en normal knokkel, og i en benskjør/osteoporotisk knokkel. Det tydelige frafallet av benvev gjør knokkelen sprø og mindre motstandsdyktig mot feks slag, fall eller andre harde krefter som angår knokkelen. Den brekker lettere; og bruddene kan heles sakte og være smertefulle!

 

FOREBYGG!

Du kan unngå altså slike komplikasjoner dersom du passer på å ivareta normalt hormonbilde; bla ved å etterse at du følger din egen syklus normalt (og kommer i pubertet/menstruasjon innen normalt forventet alder). Trener du mye, kan det være at kroppen ikke klarer å sette igang puberteten; man bør da ha hjelp til å vurdere næringsinntaket og restitusjon i forhold til treningsmengder.

Sterkt skjelett bygger du dessuten med fokus på følgende faktorer:

  • Vektbærende aktivitet som jogging, gåturer, aerobics timer og ikke minst STYRKETRENING
  • "3 om dagen" (3 meieriprodukter pr dag for å få nok kalsium)
  • tran eller annet vit-d tilskudd
  • Stabilisering av vekt (vektreduksjon er ikke heldig for skjeletthelsen)

 

Også Tena har gode, ordinære produkter for aktive kvinner - de sitter godt selv under trening!

 

 

Jobber du som PT, kostholdsveileder eller tilsvarende, bør faktisk spørsmål relatert til menstruasjonsalder og -helse være like naturlig, som spørsmål om treningsrutiner, kosthold etc! 

 

 

12 kommentarer

MentaltSlank

26.08.2011 kl.13:43

Interessant :) ikke at jeg har hatt noe problemer med mensen, men er det slik at når jeg nå går ned i vekt, så vil det uansett gå negativt utover skjelettet..?

kvinnetrening

26.08.2011 kl.15:16

MentaltSlank: Heisan; den viktiste faktoren for å holde på skjelettmasse/øke den (-hvilket man kan gjøre inntil fylte 25-30 år), er vektstabilitet. En hver negativ energibalanse, som medfører vekttap, vil virke negativt inn på skjelettet. Man vet for lite pr i dag mht langtidskonsekvenser, men ting tyder på at det i alle fall KORTSIKTIG kan motvirkes bentap, dersom man spiser tilstrekkelig protein, kalsium, vitamin-D og gjør vektbærende trening (som styrketrening) når man går ned i vekt!

MVH Therese

frisksomenfisk

26.08.2011 kl.15:20

Jeg mistet mensen i fjor. Har vært i kontakt med legen, som oppfordret meg til å øke et par kilo i vekt. Skal jeg være ærlig synes jeg det er litt vanskelig å vite hva vedlikeholdsnivået mitt er, og lurer på om jeg velger å spise i overskudd. Altså en hel del mer enn jeg gjør nå, og satser på å legger på meg i hovedsak muskler. Vil mensen forsatt komme tilbake naturlig da tror du? Mtp at jeg trener mest styrke. Er det kun en økning i fett % som vil føre den tilbake?

kvinnetrening

26.08.2011 kl.15:52

frisksomenfisk: Kroppen til kvinner responderer på fettprosent, ja. Så dersom din fettprosent er for lav, vil din kropp registrere at du ikke har energi tilstrekkelig til å bære fram et barn. det medfører at hormonbildet endres, og du mister fruktbarhet/menstruasjon. Som regel ligger denne grensen et sted mellom 10-16% fett, men dette er høyst individuelt fra kvinne-til-kvinne.

Du bør altså regulere enten matinntak eller nedregulere treningen, slik at du har energioverskudd nok til å legge litt på deg, og få tilbake menstruasjonen!

MVH Therese :)

Amina

26.08.2011 kl.19:25

At en kvinne SKAL ha fått mensen innen hun er 15 år? Nei det er bare tull, noen kvinner for faktisk ikke mensen før de har fylt 18 år, dette er heller ikke unormalt. Det er helt individuelt, hvor har du funnet den faktaen fra? :P

kvinnetrening

26.08.2011 kl.19:57

Amina: Heisan; klart at det finnes individuelle forskjeller, og man bør også vurdere hvordan "historien" til mor og evnt andre nære kvinner i familien har vært. Tidligere opererte man med en alder på 16 år, nå går man utfra 15 år; og det er ikke snakk om at det nødvendigvis er noe feil om menstruasjon ikke er inntrådt da, men man skal gjøre oppfølging hos lege for å avdekke evnt kliniske endringer (hormonnivå etc).

MVH Therese
viktig dette! jeg har ikke mens, og gynekologen finner ingenting rart med meg og ikke legen heller. tar p-piller da :p

Madeleine

27.08.2011 kl.08:26

Takk for et interessant og viktig innlegg! Jeg går på p-piller, men har det siste halvåret blitt ganske undervektig (pga for lite mat med svært lite fett ifht treningsmengde), så vet ikke om jeg ville hatt ordentlig menstruasjon dersom jeg ikke hadde gått på p-pillene. Er i utgangspunktet relativt tynn, men har altså gått ned ytterligere noen kg. Prøver å komme meg opp 3-4 kg, og trener styrke 3 ganger i uka. Må jeg øke matinntaket generelt, eller er det fortrinnsvis mengden fett jeg bør spise mer av? Syns det er vanskelig å vite hvor mye fett som normalt bør inngå i kostholdet.. ;) på forhånd takk! Mvh Madeleine

Marte

27.08.2011 kl.14:53

jeg har alltid sterke smerter 2 dager før og tre av dagene under mensen. Trening hjelper, men er litt slappere enn vanlig så det blir litt lettere trenig. Lett jogging eller dansing. Men har merket at Yoga er ofte det beste.

Marte

27.08.2011 kl.14:55

har selv gått i ca 18 mnd uten mens, og legens respons har kontinuerlig vært "jaja.. vi venter noen mnd til..! Det går seg sikkert til" Ikke en eneste gang har han spurt om vekt ifht høyde, matvaner eller trening. Blodprøver viste veldige lave østrogennivåer. Gikk på p-piller i 4 mnd, og da opplevde jeg blødninger nesten hver uke, så ga dem opp til slutt. P-piller gir vel uansett ikke en "ekte" mensturasjon??

kvinnetrening

27.08.2011 kl.14:57

Madeleine: Jeg synes du skal gjøre begge ting; øke mengden mat, og gjerne i form av fett. Dette vil gjøre at du ikke behøver å øke så svært mye på volumet av mat, ettersom fett gir flere kcal pr gram. Legg til litt fett i hvert måltid; feks alltid fet fisk til pålegg ett av dagens måltier (makrell, laks, ørret, sild), avocado i salater eller som del av brødpålegg, en liten neve nøtter i løpet av dagen, og steke kjøtt/fisk i olje til matlaging :)

Mht skjeletthelse bør du be legen om å rekvirere feks DEXA-scan til deg; der du får målt bentettheten din. Da kan du få et godt svar på om du bør ha hjelp til ytterligere tiltak, eller om alt er ok :)

MVH Therese

kvinnetrening

27.08.2011 kl.17:48

Marte: P-piller ble tidligere brukt i bla behandling ved spiseforstyrrelser, for å "beskytte" skjelettet. Men dette har vært omdiskutert mht effekten, og jeg er usikker på hva praksis er i pr i dag. Jeg synes det virker høyst merkverdig at din lege ikke har fulgt deg opp bedre enn dette; dette er svært lenge å gå.

Jeg vil anbefale deg å oppsøke en annen lege, evnt gynekolog!

MVH Therese

Skriv en ny kommentar

kvinnetrening

kvinnetrening

33, Fredrikstad

Kvinnetrening.no er DIN hjelp til et bedre og lenger liv! Vi gir deg alle verktøy du trenger for å leve litt sunnere; tilrettelagt treningsprogram, kostholdsprogram, følger deg opp OG du har tilgang til et team av lege, ernærngsfysiolog, personlig trener, sexolog og motivator :) På denne bloggen vil vi dele litt av vår hverdag, både fra gründeren bak kvinnetrening, Kine, og fra ernæringsfysiologen Therese.

bloglovin

Kategorier

Arkiv

hits