Start en ny uke...i dag!

Jeg håper du har hatt en fin helg?
Har du gjort noe som har gitt deg overskudd og energi til å ta fatt på en ny uke?
Har du ønske om at uken som kommer skal bli en god en, med tanke på trenng og kosthold? 

Det kan du nemlig gjøre noe med... allerede I DAG!

Det er fremdeles en del timer igjen av søndagen. 
Dersom du ønsker å starte neste uke litt ekstra bra, legger du inn en treningsøkt i dag, holder deg unna altfor mye godis og gjør følgende;

Hvordan ser drømmeuken din ut mtp trening og kosthold?
Om du ikke har en oversikt på dette eller har tenkt i de baner så bør du ta grep om det først (vi har utallige tidligere innlegg om mål og målsetting her på bloggen :))
Hvor mange økter skal du ha? Hva slags trening skal disse øktene inneholde? (og igjen, husk å outte inn styrketrening, jenter :))

Ta frem kalenderen din, om du er så gammeldags som meg og bruke filofax eller om du har kalender på pc eller mobil.

Se over uken som kommer, du har helt sikkert en god pekepinn på hva som venter deg av arbeid/skole, overtid, sene kvelder, sosiale treff osv.

Legg alle øktene inn i kalenderen din nå.
Om det er fire økter du ønsker, se hvor du kan "plassere" de inn og skriv de inn og la de stå der med lik viktighetsgrad som andre ting på kalenderen, som feks møter på jobben osv. For de er jo nettopp det! Om DU ikke prioriterer trening for deg selv, hvem ligger da det ansvaret på?

Lagt det inn? BRA!

 

Så over til kosthold; 
Hva er utfordringen mtp kosthold? Er det å spise frokost? Er det å ha sunn mat i lunsjen? Er det antall måltider som er vanskelig? 
Start uansett nå med å forberede uken "matmessig".
Bli enig med deg selv om hva dagsmenyene dine består av.
Hva skal du spise til alle måltider? Etter å ha skrevet ned alle måltidene du skal ha har du en oversikt på hva du trenger, ikke sant? Nå tar du turen bort til kjøleskapet ditt, har du alt du trenger? HVa mangler du? 
Skriv alt du trenger på en handleliste slik at du i dag eller i moregn får fylt på med det du har behov for.
I dag, altså nå (!) forbereder du mat til i de første dagene. Stek opp kylling/kjøtt, skjær opp salat og grønnsaker, gjør det du trenger for at du får en god start på uken i morgen, med alt du trenger av matbokser slik at du er "alltid beredt" :) Tipper det tar det maks 30 minutter i dag, jeg :) 
Det er 30 minutter VEL VERDT når du i slutten av neste uke sitter med den gode følelsen, nettopp fordi uken din har gått som du ønsket, som du planla... Er ikke det den følelsen vi ønsker å ha da?
Så hva da bedre enn å sette i gang nå?
God planlegging, god matlaging og riktig god ny uke i morgen ! 

5 kommentarer

Anna

04.09.2011 kl.22:06

Kan du legge ut tips om krydring av kylling, slik at den smaker god varm og kald?

Anna

06.09.2011 kl.19:05

Ingen svar å få? :-)

kvinnetrening

06.09.2011 kl.19:38

Anna: Hei Anna, beklager sent svar :)

Ofte bruker jeg kyllingindrefilet (sverige) og den er marinert før innfrysning; så det behøves ofte ikke noe annet krydder. Ellers er generelt piffikrydder/grillkrydder/kyllingkrydder ok, og du får også gode marinader som man kan tilsette rett før steketiden er over (-om du ikke har marinert kjøttet i den på forhånd): feks de ulike smaksvariantene til Blue Dragon serien).

MVH Therese

Anna

06.09.2011 kl.22:05

Takk for svar! :-)

Disse blandingskrydderne, har ikke de mye glutamat og sånt i seg?

kvinnetrening

06.09.2011 kl.22:38

Anna: Hei Anna; og selv takk for gode spørsmål :) Dette er ett av de som gjør at jeg selv må søke litt og utvide mine horisonter ;)

Vel - ja, dette brukes ofte i slike krydderblandinger , samt også i en rekke ulike andre produkter (og forekommer også naturlig i mat). Kort fortalt er MSG (en form av glutamat) brukt som smaksforsterker i mat, og omtales også som "Umami" - den 5.smakssans (som kan få stor betydning i mat, når man ønsker å redusere forbruk av søtt, salt og fett..). Motargumenter til glutamat er at noen mener det kan øke risiko for migrene, allergireaksjoner, overvekt, og skader på nerveceller. Jeg synes Toro har en fin gjennomgang av det vi vet pr i dag om dette (og så det er sagt: Toro har selv valgt å fjerne dette fra sine produkter nå, selv om de vitenskapelig ikke ser spesiell grunn til dette -derimot pga et påtrykk fra forbrukere).

se Toro sin omtale og vurdering; http://www.toro.no/index.php?mapping=344

se omtale av forbrukerportalen; http://forbrukerportalen.no/Artikler/2008/svensk_skepsis_til_glutamat

se omtale av umami hos wickipedia; http://no.wikipedia.org/wiki/Umami

mVH Therese (som selv velger å innta smaksforsterkere via de produkter hun bruker - uten helseplager overhode forbundet til dette ;) ! )

Skriv en ny kommentar

kvinnetrening

kvinnetrening

33, Fredrikstad

Kvinnetrening.no er DIN hjelp til et bedre og lenger liv! Vi gir deg alle verktøy du trenger for å leve litt sunnere; tilrettelagt treningsprogram, kostholdsprogram, følger deg opp OG du har tilgang til et team av lege, ernærngsfysiolog, personlig trener, sexolog og motivator :) På denne bloggen vil vi dele litt av vår hverdag, både fra gründeren bak kvinnetrening, Kine, og fra ernæringsfysiologen Therese.

bloglovin

Kategorier

Arkiv

hits