For kroppens beste!

I dag skal jeg treffe min mamma for å shoppe sko. JOGGESKO!

Husker du at vi skrev om løpsutfordring-deltager Heidi, som hadde litt utfordriner med leggen sin da hun staret løpstreningen sin? Dersom du trener mye løpstrening eller gruppetrening med mye hopp og bevegelser, bør du være sikker på at kroppen din beveger seg over, og lander på, et underlag som ikke belaster kroppen din negativt over tid. Vi er alle skapt litt forskjellig, og noen har ett lengre ben, noen har en skjev hofte, noen har større q-vinkel over hofte/knær og løpssteget vårt varierer stort (om du feks lander på tærne eller hælene, eller om du ruller godt over foten, om bevegelsen skjer over ytterste del av foten, midt på eller innsiden) osv. Foten din møter en stor kraft i bakken hver gang du tar ett nytt steg; hele din kroppsvekt "raser" gjennom benet og ned i foten, og møter nøyaktig samme kraft tilbake som den møter bakken og underlaget med (kraft er lik motkraft). Denne kraften vil forflytte seg fra fot, ankel og legg videre til knærne, opp gjennom hofta og inn videre i ryggen. 

 

Dere ser tegningen? En del av våre "vondter" kan skyldes ensidig og litt gal belastning, og å sikre et godt fottøy kan være første steg på vegen til et bedre treningsliv. Fottøyet bør ikke bare passe din fot bra, men gi den støtte og komfort som din fot trenger, basert på ditt individueller bevegelsesmønster. Hvor ligger hovedtrykket i foten? Hvordan beveger du deg over foten? Du har sikkert lagt merke til, etter en tur på stranda, at fotsporene dine kan se helt annerledes ut enn fotsporene til vennen din. Kanskje ser du bare avtrykk fra hælen og tærne, mens han ser avtrykk av den ytre fotbuen også?

Mange skobutikker tilbyr i dag en enkel test av foten din; du står på en speilkasse som viser hvordan du fordeler trykket over foten, og ofte gjøres det også en liten løpstest på en tredemølle, for å se hvordan du beveger deg over foten. Vi i Kvinnetrening brukte fysioterapeutene på Frisk Klinikken i Fredrikstad, og i dag møter jeg min mamma på "halvvegen", i Oslo, og stikker innom velrenomerte løpslabbet . De har holdt på lenge med slik testing, og med nær sagt utelukkende fysioterapeuter i teamet, kan de sine saker bra!

 

I går fikk jeg meg nye treningsklær BTW: jeg elsker Mitchi for sine søte, feminine detaljer i klærne. Forrige sesong (som du ser linker på under her) hadde de masse sprekt tøy med sølv/glitter trykk, blomster trykk etc. Her ser dere en av de nye jakkene for sesongen; denne blir god å ha på mørke høstkvelder også :) Bare trykkdetaljene på ermene hever denne jakken flere hakk i design og utseende spør du meg :) Fasongen er lett tettsittende (ikke for tight, så du føler deg "fri" likevel) og ermeavslutningen er bred og myk. Me like!!!

 

 

Du kan se oss i stilige Mitchi klær fra fjorårets kolleksjon i disse blogginnleggene også:

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

kvinnetrening

kvinnetrening

33, Fredrikstad

Kvinnetrening.no er DIN hjelp til et bedre og lenger liv! Vi gir deg alle verktøy du trenger for å leve litt sunnere; tilrettelagt treningsprogram, kostholdsprogram, følger deg opp OG du har tilgang til et team av lege, ernærngsfysiolog, personlig trener, sexolog og motivator :) På denne bloggen vil vi dele litt av vår hverdag, både fra gründeren bak kvinnetrening, Kine, og fra ernæringsfysiologen Therese.

bloglovin

Kategorier

Arkiv

hits