Ditt vektproblem: et problem relatert til kontekst!

(Kontekst, def: «sammenveving», er begrepet for omstendighetene omkring en hendelse eller en tilstand. Konteksten virker inn på hvordan vi tolker denne hendelsen eller tilstanden, og den kan også virke inn på hvordan hendelsen forløper.)

Vi snakker mye om motivasjon her i Kvinnetrening: for ikke så lang tid tilbake skrev Kine om indre og ytre motivasjon, og hvor viktig det er å identifisere hvor DIN motivasjon ligger. Nå er det slik, for oss alle, at tross stor motivasjon, vil det stadig være utfordringer som bringer tilbake gamle, mindre gode vaner. Feks det å falle for å stikke på det lokale gatekjøkkenet og bestille en meny til kvelden, enda du har lovet deg selv å velge sunne, magrere og mer næringsrike måltider i tiden framover.. 

"Gammel vane er vond å vende"

De gamle vanene vi har levd med de siste årene er vanskelig å bli kvitt i en håndvending; de ligger der ofte som ryggmargsreflekser i en travel eller utfordrende hverdag. Så mange opplever at forsøket på en sunnere livsstil må gi tapt for de sterke, gamle vanene. Gang på gang. MEN - fortvil ikke: det viser seg at selv vaner har et svakt punkt!

Hovedforfatteren i en ny, spennede studie fra University of Southern California forteller; 

- Når vi gjentatte ganger har spist en spesiell type mat i et bestemt miljø, begynner hjernen vår å assosiere maten med det miljøet. Det gjør at vi fortsetter å spise så lenge de miljømessige faktorene er tilstede.

For mange er fx matinntak på bensinstasjon automatisk relatert til valget av pølsemeny

 

Han observerte i sin studie at kinogjester som normalt velger popcorn på kino, ikke tok notis av at de fikk servert én ukes gammelt, seigt popcorn, mens de som normalt ikke velger popcorn, spiste merkbart mindre av slik dårlig vare.

Dette viser i grunn at det ikke bare er hvordan maten smaker som motiverer oss til å spise denne: ingen liker jo gammelt, kaldt popcorn. Men så snart vi har dannet en spisevane, bryr vi oss ikke nødvendigvis om hvordan maten smaker.

De gjorde det samme studiet i en situasjon der de serverte popcorn under filmvisning i et ordinæt møterom: og da ble det spist lite av det gamle popcornet. Forklaringen ligger i at spisemønsteret tilknyttet popcornet ikke relateres til møterom, så her spilte smaken av popcornet en mer sentral rolle! Resultatene viser hvor viktig miljøet er for våre spisevaner, og at en sterk viljestyrke tilknyttet en ønsket, endret spiseadferd ikke alltid er nok!

Har vi tapt kampen da? Det er jo ikke alltid så lett å ENDRE MILJØET vårt da!! Vel; det viser seg at man kan styre denne prosessen ved aktivt å bryte etablerte mønstre relatert til de ulike miljøene. Feks viste popcornstudien at dersom deltagerne ble bedt om å spise med den andre hånden enn de vanligvis velger, så ble de mer observant på smaksforskjellen på nytt og gammelt popcorn, og spiste mindre!

 

Tanker rundt hvordan du kan aktivt endre ditt spisemønster:

  • Alltid spise mat med kniv og gaffel, og legge bestikket ned på bordet mellom hver munnfull (mens du tygger). Tanken bak, er at du bruker lengre tid på å spise maten, og dermed rekker å føle mettheten før du har spist for mye. Evnt kan tiden tilgjengelig for matinntak (feks lunsjpause) begrense hvor mye du rekker å spise totalt sett.
  • Spise med ikke-dominant hånd (som i nevnte studie): det er vanskeligere å spise, tar lengre tid og du går lei, har ikke mer tid til måltidet, eller rekker å bli mett før du spiser for mye.
  • Drikke en munnfull vann for hver bit du tar av maten (som over; det tar tid, du rekker å føle metthet, vannet metter også)
  • Hvert måltid skal skje på kjøkkenet (evnt definert spiseplass); aldri foran pc, foran tv eller på senga. Tanken er at du skal ha kontroll på hvor mye du spiser og ha oppmerksomheten rettet mot måltidet (du registrerer metthet lettere, samt at dette også har vist seg å være sentralt for å bevare metthetsfølelse lengre fram til neste måltid), dessuten unngå å knytte kos og avslapning (på sofa eller seng) med matinntak.

 

Studien som refereres, er tidligere omtalt hos Forskning.no

 


5 kommentarer

lovelyliller.com -

18.09.2011 kl.22:03

interessant innlegg. jeg har begynt med å ikke se på tv/pc når jeg spiser. det har hjulpet masse!

kvinnetrening

18.09.2011 kl.22:05

lovelyliller.com: Ja, ikke sant?! Jeg merker slikt godt på barna mine jeg da; som ikke har noe slik kunnskap eller forhold til mat, vekt, helse etc. De ber om betraktelig mer mat og påfyll foran tv'n, sammenlignet med når de spiser ved kjøkkenbordet (-kjedelig!)... :)

Reidun

18.09.2011 kl.22:46

fin blogg!

Lene

19.09.2011 kl.18:18

Interreserer meg veldig for ernæring og har et ønske om å bli ernæringsfysiolog. Lurer på hva som kreves for å bli det sånn i forhold til utdanning. Om man har generell studiekompetanse, er det noen ekstra fag man ha i tillegg for å komme inn på studiene? :)

kvinnetrening

19.09.2011 kl.20:56

Lene: Det er kjempe spennende studie og arbeidsfelt, og jeg vil jo selvfølgelig (inhabil som jeg er) anbefale deg å ta dette studiet. Det finnes nå flere alternative studiesteder, men jeg kan bare uttale meg om institutt for ernæring hvor jeg selv har tatt min utdannelse. De krever generell studiekompetanse (med fysikk og kjemi, 2 årig). Kanskje står det mer her om studiet: http://www.med.uio.no/imb/studier/

MVH Therese

Skriv en ny kommentar

kvinnetrening

kvinnetrening

33, Fredrikstad

Kvinnetrening.no er DIN hjelp til et bedre og lenger liv! Vi gir deg alle verktøy du trenger for å leve litt sunnere; tilrettelagt treningsprogram, kostholdsprogram, følger deg opp OG du har tilgang til et team av lege, ernærngsfysiolog, personlig trener, sexolog og motivator :) På denne bloggen vil vi dele litt av vår hverdag, både fra gründeren bak kvinnetrening, Kine, og fra ernæringsfysiologen Therese.

bloglovin

Kategorier

Arkiv

hits