Stram opp magen!

Visste du at sit ups ikke er nok for å trene alle (!) magemusklene? Og at akkurat dén øvelsen kanskje ikke alene er best for å trene magen godt nok? Kanskje bør du også tenke på progresjon for å få resultater ut av alle sit ups'ene du tar?

Du kan trene både den rette magemuskelen (rectus abdominis) og de skrå magemuskler og tverrgående magemuskler, avhengig av hvilke mageøvelser du gjør. Noen "velmente" mageøvelser kan dog påføre deg mer hengemage enn du i utgangspunktet hadde, og ensidig fokus på bare den rette magemuskelen likeså. Den rette magemuskelen gir riktignok magerutene, men for å stramme inn magen, må også de øvrige magemusklene trenes (og kanskje også noen spesielle mageøvelser unngås).

Jeg tenkte ikke gå i detalj om disse faktorer og øvelser, men vil gjerne henvise til Gunnar Bråthens blogginnlegg om magetrening.

Det kan også være verdt å nevne, som vi tidligere har blogget om, at skal du ha "flat" mage, er det ikke bare musklaturen som må strammes opp, men fettlaget over denne må også reduseres. Dette gjør du mest effektivt med litt forbrenningstrening og et bedre kosthold: i grunn ting vi ofte jobber med sammen våre kunder i kvinnetrening.

  • Du kan feks kjøpe e-boken "Basic fettforbrenning" som kan hjelpe deg å bli kvitt bla magefettet
  • Du kan gjerne se videoen fra Kvinnetrening tester 4*4, eller bruke løpsprogrammet vårt (10 ukers program) eller en av våre treningsvideoer på våre nettsider: alt tilgjengelig for våre kvinnetrening medlemmer

 

Her viser jeg noen av mine favoritter fra magetreningen min i dag (-som kan gjøres hjemme uten stort krav til utstyr):

Sit ups med ytre belastning - så slipper man å gjøre "hundrevis" før det kjennes (trener den rette magemuskelen, men kan involvere de skrå om man vrir diagnoalt albue-mot-kne)


Hoftevipp gjøres ved å crunche magen så hofta vipper litt opp- ikke ved å kaste bena opp og ned i lufta (trener den rette magemuskelen, men kan involvere de skrå om man løfter med twist/vridning opp)


Planken trener de tverrgående magemuskler (blant annet..) og kan gjøres i et utall variasjoner. Her bruker jeg slynge til bena (tungt!), men man kan også sette bena i bakken i stedet.

 

Mange tror at man kan trene den nedre del av magen seperat fra den øvre, men ettersom vi snakker om én hel, sammenhengende muskel som strekker seg fra brystbenspissen og ned til skambenet, kan den ikke deles opp under treningen. Du kan dog velge øvelser som i større grad først rekrutterer muskelfiber nederst eller øverst, og dermed føles mest intens i nettopp disse områder. Som feks situps (som ofte kjennes i øvre del av magemuskelen) og hoftevipp (som ofte kjennes best i nedre del av magemuskelen)

 

4 kommentarer

lovelyliller.com -

20.09.2011 kl.15:46

Takk for fine tips og link :3

Emilie

20.09.2011 kl.19:51

Kjempe fine tips!

siljenaavik

20.09.2011 kl.19:54

fine tips og smart og fin blogg!

Gunnar Bråthen

30.09.2011 kl.00:01

Det er kjempefint at dere tar opp dette temaet slik at kvinner får kunnskap om hva magetrening egentlig handler om. Menn også, for den saks skyld :-)

Kanskje vi ses på NIH Fitness Convention i November ?

mvh Gunnar og Marit

Skriv en ny kommentar

kvinnetrening

kvinnetrening

33, Fredrikstad

Kvinnetrening.no er DIN hjelp til et bedre og lenger liv! Vi gir deg alle verktøy du trenger for å leve litt sunnere; tilrettelagt treningsprogram, kostholdsprogram, følger deg opp OG du har tilgang til et team av lege, ernærngsfysiolog, personlig trener, sexolog og motivator :) På denne bloggen vil vi dele litt av vår hverdag, både fra gründeren bak kvinnetrening, Kine, og fra ernæringsfysiologen Therese.

bloglovin

Kategorier

Arkiv

hits