Tv'n gjør deg fet!

Ser du mye på tv? Hvor mange timer tilbringer du egentlig foran en SKJERM hver dag? Ja, når du teller med pc'n, mobilen, tv'n og alle de andre skjermene vi omgir oss med? En studie fra Storbritannia viser at de fleste ungdommer tilbringer mer enn 14 timer pr dag foran en slik skjerm!!

 

Det er skremmend tall, når man da også får følgende funn presentert (fra 2004):

Mer enn 2 timer tv-titting pr dag i barneårene kunne forklare 17% av overvektsutviklingen i ungdomsår/voksenliv

  • Blant barn som tilbrakte mindre enn 1 time pr dag foran tv, var forekomsten av overvekt 25%, mens for individer som tilbringer 2-3 timer foran tv-skjermen pr dag, var forekomsten nær 50%!

 

Og vi ser jo sammenhengen selv, gjør vi ikke? I stedet for å "røre på rumpa", så setter vi den passivt plassert i sofaen: og dét innebærer jo ikke særlig stort energiforbruk pr time da!


Figuren viser antall minutter pr dag (horisontal linje) som brukes til å se på tv fra 2004-2008 (vertikal linje)

 

Tall fra Norge viser at vi bruker mer og mer tid foran Tv'n. Dette skyldes dog at det finnes flere og flere tv-kanaler so tilbyr gode tv-programmer og -serier, men også store arrangementer som VM og OL.

 

Jeg synes følgende lille tegneserie (fra facebook venner!) viser en artig (dog tilfeldig) utvikling de siste årene:

 

PST! Det føles mye bedre, både mentalt og fysisk, å se tv når kroppen har slitt litt først - ta treningsøkten før kveldens tv-show starter :)

 

Én kommentar

Frisksomenfisk

29.09.2011 kl.22:39

I dag kvalifiserer jeg meg ikke da for kategorien ''dagens ungdom''. Har vel suttet 3 timer til sammen i dag forran en slik skjerm. (30 min i morges, 1 t på skolen, 1,5 t nå på kvelden) - Og tv'n her i huset står sjeldent på;) Bra dere setter det i perspektiv. Mange 4-kantede øyne rundt omkring!!

Skriv en ny kommentar

kvinnetrening

kvinnetrening

33, Fredrikstad

Kvinnetrening.no er DIN hjelp til et bedre og lenger liv! Vi gir deg alle verktøy du trenger for å leve litt sunnere; tilrettelagt treningsprogram, kostholdsprogram, følger deg opp OG du har tilgang til et team av lege, ernærngsfysiolog, personlig trener, sexolog og motivator :) På denne bloggen vil vi dele litt av vår hverdag, både fra gründeren bak kvinnetrening, Kine, og fra ernæringsfysiologen Therese.

bloglovin

Kategorier

Arkiv

hits