Når du skal gi noe til... DEG SELV!

...ja, det går faktisk an å gi til seg selv også :)

Jeg snakker ikke om en ny veske, en time hos frisøren eller en shopping tur...

Jeg snakker om den gode følelsen.




Hva er så det?
Hva er det som gir deg den gode følelsen? 

Vi er alle forskjellig skrudd sammen.
Ingen av oss har helt lik oppfattelse av ting, som feks hva som gir den gode følelsen.

Et godt eksempel er å spørre fem av dine venner om hva de hadde gjort dersom de nå fikk kr 10 000,-  i handa.
Hva hadde de brukt de på?
Veske? Reise? Nye klær? Spare?
Tipper du hadde fått fem ulike svar.

Så dette med den gode følelsen er individuelt.
Du må finne hva som gir deg den gode følelsen.

For mange er det å leve sunt en viktig ting, noe som ofte bidrar til denne gode følelsen.
Er du en av de så er jo saken enkel... eller?

Jeg stusser litt på at jeg egentlig nå hadde tenkt til å skrive at det er kjempe enkelt å leve sunt i hverdagen.
Det er jo ikke alltid sånn!
Det kommer dager hvor man bare ikke klarer å holde seg fra å spise kaken som ble servert i lunsjen, eller ikke lar sjokoladen ligge i skapet..
Jeg opplever jo dette selv og skriver gjerne under på at det er ripe i lakken i etterkant når "skaden" har skjedd.

Derfor velger jeg å skrive dette;

Dersom det er å leve sunt som bidrar til din gode følelse.. så gi deg selv gleden av å lykkes med det!
Det handler om å legge listen der man faktisk kan lykkes! 

Det kan du gjøre ved å følge noen enkle tips

Bruk 15 minutter på søndag til å gjøre følgende;
Lag en plan over uken som kommer.
Bruke gjerne kalenderen din, på mobil, pc eller som meg (the old fashion way) filofaxen.
Se over hvordan uken ser ut. Hva er arbeids/studie tidene? Hvilke dager har du sosiale treff? Er det noen dager som blir lange?
Når du har oversikten og du sikkert også er klar over hvilke utfordringer du har i hverdagen (altså hvilke situasjoner "skader" skjer, som å spise kake, ta et raskt måltid på bensinstasjonen, hive seg over godteriskålen osv) legger du inn disse i kalenderen. Et eksempel; dersom du har en lang dag på torsdag, og du ikke har tilgang på maten du ønsker å spise (den sunne typen :) ), så vil dette være en god dag for å ha med seg mat hjemmefra slik at du ikke faller for fristelsen eller ser deg nødt til å handle på bensinstasjonene/kiosken.
Planlegg uken din mtp kostholdet. Du vet sikkert hva du bør og ikke bør spise, da også hva du ønsker og ikke ønsker å spise... Om du planlegger uken din etter hvordan den ser ut i forkant er det mye lettere å gjennomføre som du faktisk ønsker å gjøre... ! = den gode følelsen.

Når du har oversikten har du også svart på hvitt hva som bør befinne seg av mat i huset for å gjennomføre samt også hva du må gjøre for å forberede uken mtp mat (altså, hva du skal lage av mat i forkant av de ulike dagene)

Jeg kan bruke meg som eksempel;
Jeg bruker i disse dager et arbeidssted som ikke har noen form for kjøkken. Det nærmeste jeg kommer er en MENY butikk.. :) det funker årlig om man ikke er steinrik, eller? :)
Så jeg vet at i morgen må jeg lage opp mat jeg kan ha med meg til et par dager, det samme gjør jeg på tirsdag.

OK?

Det samme gjelder trening.
Når du har oversikt over uken så vet du også hvor du kan ha dine ønskede treningsøkter.
Jeg hører noen si "jeg har ikke tid til å trene, kalenderen er full!" 
Da våger jeg meg ut på glattisen og sier... Njjjaaaaaa, ikke så sikker på det!
Jeg er helt inneforstått (av egen erfaring) av dagene er fulle..vi lever i 2011!
Samtidig så er det faktisk sånn at vi får til det vi ønsker, og til de som mener at de ikke finner noe tid what so ever til å trene så tør jeg påstå at de ikke ønsker det nok og at trening ikke står så høyt på prioriteringsslisten.
Som sagt, jeg er enig i at noen uker er verre enn andre, at noen har mer å gjøre enn andre, men likevel handler det i min verden og planlegging og et sterkt ønske om, og ingenting annet. 
Så se over uken din, legg treningen inn på kalenderen. Både dagen, klokkeslettet og hva du faktisk skal trene.
Eksempel;
mandag: trening kl 18.30 -løpetur med en venninne
onsdag: trening kl 07.00 -gåtur før jobb
torsdag kl 16.30 -styrkeøkt på senteret etter jobb

Igjen..dersom det er sunn livsstil som gir deg den gode følelsen så er dette et godt tips.. (om ikke så kan tipset brukes til å få tid til det som faktisk gir deg den gode følelsen:) )
Det handler om at du må finne hva som gir noe for deg, ikke for venninnen eller kollegaen din.
Det er du som vet hva som gi deg noe, ingen andre.
Om du ikke er helt sikker på hva som gir deg den gode følelsen så anbefaler jeg deg å ta en dykketur i hodet ditt og finne ut av det -det gjør godt! 

Så, tilbake til starten;
Når du skal gi noe til deg selv -som du fortjener (og alle rundt deg :)) så er dette tipset verdt å ta med seg inn i ny uke.

Jeg ønsker ingenting annet enn å bidra til at nettopp du får det litt bedre med deg selv og din hverdag :)




Jeg heier på deg, som alltid!

Kine 

7 kommentarer

Bare innom for å ønske deg en fin Lørdagskveld videre,og håper du har hatt en fin helg så langt :D

Det glutenfrie liv

02.10.2011 kl.11:54

Hmm, pengene hadde nok gått med til regninger! Men hvis jeg ikke fikk bruke de til regninger ville jeg tatt med alle på en liten ferie tur..

HegeKristin

02.10.2011 kl.20:19

smart:)

Lisa

02.10.2011 kl.20:20

fint blogg!

kristinøstevik

02.10.2011 kl.20:39

Godt å se at Kvinnetrening holder koken, mange der ute som trenger deres gode råd og inspirasjon!

Hege Christine Sørensen

02.10.2011 kl.20:50

Takk, jeg heier på dere også ;-)

-Hege helsesøster-

Anniken Bye

06.10.2011 kl.13:32

Jeg hadde fryktelig lite lyst til å ta fatt på dagens treningsøkt og da er det kun en ting å gjøre: Ta en rask titt på bloggen deres. Og vips så klarte jeg å kave meg opp av sofaen og ut, så takk skal dere ha! :) Ha en fin dag!

Skriv en ny kommentar

kvinnetrening

kvinnetrening

33, Fredrikstad

Kvinnetrening.no er DIN hjelp til et bedre og lenger liv! Vi gir deg alle verktøy du trenger for å leve litt sunnere; tilrettelagt treningsprogram, kostholdsprogram, følger deg opp OG du har tilgang til et team av lege, ernærngsfysiolog, personlig trener, sexolog og motivator :) På denne bloggen vil vi dele litt av vår hverdag, både fra gründeren bak kvinnetrening, Kine, og fra ernæringsfysiologen Therese.

bloglovin

Kategorier

Arkiv

hits