Finner du anledninger eller unnskyldninger?

Jeg snakket med en av mine studenter under et kurs nå nylig, og hun satte ord på en situasjon jeg er meget enig i:

Noen mennesketyper finner aldri tid til trening; det er så mye som forhindrer de til å finne anledning, og så går dagene uten mulighet til å starte en treningsrutine (eller fortsette). ANDRE mennesketyper finner ALLTID en mulighet for trening, uansett hvor travelt det er eller hvor presset man er på tid. De leter etter anledninger, tenker gjennom hva som skal skje den dagen, og putter treningen inn i det nødvendige tomrommet (som evnt kan skapes aktivt!). Hvem av disse er du? Ser du bare utfordringer, eller ser du flere anledninger?



Kine'n vår er et godt eksempel: hun finner ALLTID tid til trening - gjerne kl 5.30 om morgenen! Vil man,så får man det til. DERFOR la jeg meg med dels dårlig samvittighet i går, dels god, fordi jeg hadde planer:

Jeg er i en travel arbeidsperiode og har vanskelig for å finne både tid og ro til å gjøre treningen. Men jeg VIL jo egentlig! Så jeg leter; ser etter muligheten. I går ble det ikke trening: mest fordi kvelden jeg hadde avsatt til trening ble for sen og utmattende. I dag reiste jeg tidlig inn til Oslo for å undervise, skulle deretter i et møte, for så å haste hjem for å hente barn fra skole og barnehage, lage mat og hive oss i bilen for å nå svømmeundervisningen. Da er vi hjemme igjen kl 19, og vi er alle varme, slitne, sultne og sløve - jeg kommer garantert ikke til å trene etter dette, og dessuten venter MYE overtidsarbeide nå i kveld. 

DERFOR satte jeg på vekkerklokken en halvtime tidligere enn nødvendig i dag tidlig. Den ringte klokken 6. Og så ringte den jammen meg ti over seks også....og ti på halv syv...og *kremt* - DA tok jeg meg endelig sammen for å fullføre planen fra gårsdagen. På med joggesko og opp på tredemølla!

Det tok 5 minutter før kroppen var i gang, og 10 minutter så var jeg så svett at superundertrøya ble hevet av, og etter 30 minutter var jeg supervåken, superfornøyd og supersprek (!). Da jeg en times tid senere satt i bilen og kjørte inn til Oslo, var følelsen SUUUUPER god - SÅ FLINK JEG HADDE VÆRT!!!

Og nå, nå sitter jeg med overtidsjobben min, akkurat så sliten etter badingen som jeg antok, men med god samvittighet her sammen te-koppen min. For jeg fant tid til trening!!

 Du kan lese et slikt godt innlegg av Kine fra en av våre første blogguker i fjor. Den er riktignok skrevet for ukestart, en mandag, men budskapet og tipsene i innlegget kan brukes I DAG : Skal vi lage en avtale?


3 kommentarer

kamerasilje

01.11.2011 kl.20:59

Kjempe fin blogg ! Digger designet ;)

Ha en fin kveld ;)

Natalie

01.11.2011 kl.23:26

Jeg har heldigvis god tid til trening, og finner heller unnskyldninger for å trene istedenfor å gjøre noe annet. Derimot gruer jeg meg til å få et hektisk voksenliv, for jeg er ikke flink til å planlegge og prioritere vel å merke!

Skulle ønske jeg kunne dra meg opp kl.6 BARE for å få tid til å trene. Her snakker vi viljestyrke :-)

tjukkebollefeita

01.11.2011 kl.23:47

Jeg finner anledninger:) Har ikke en altfor travel hverdag enda, da jeg ikke jobber fullt. MEN jeg skal nok klare å finne anledninger da og:D For et år siden hadde jeg aldri stillt klokka tidligere for å trene, det har skjedd opp til flere ganger nå i høst, når jeg har sett at jeg ikke rekker å trene hvis ikke jeg trener før avtaler.

Skriv en ny kommentar

kvinnetrening

kvinnetrening

33, Fredrikstad

Kvinnetrening.no er DIN hjelp til et bedre og lenger liv! Vi gir deg alle verktøy du trenger for å leve litt sunnere; tilrettelagt treningsprogram, kostholdsprogram, følger deg opp OG du har tilgang til et team av lege, ernærngsfysiolog, personlig trener, sexolog og motivator :) På denne bloggen vil vi dele litt av vår hverdag, både fra gründeren bak kvinnetrening, Kine, og fra ernæringsfysiologen Therese.

bloglovin

Kategorier

Arkiv

hits