Slik blir trening en del av din hverdag!

Jeg føler litt for å følge opp gårsdagens innlegg, som handlet om mennesker som enten ALLTID klarer å finne mulighet til trening, og de som ALDRI klarer å finne anledning i en travel hverdag.

For mange er treningen en så viktig og sentral, eller kanskje til og med naturlig del av hverdagen, at rutinene er der helt av seg selv. Uke for uke gjennomføres og vedlikeholdes treningsrutinene på autopilot. Men hva de andre - kanskje også deg...?! Hvorfor klarer man ikke å få treningen like naturlig inn i hverdagen, til tross for at man faktisk ønsker det? Hvorfor fremstår hverdagslige utfordringer og forpliktelser så vanskelige å komme utenom; som gjør treningen til et FOR stort tiltak... Hvordan kan man gjøre treningen så forpliktende óg fristende, at man ikke lenger ønsker å sno seg unna?

 

TRE FORPLIKTENDE AVTALER MED DEG SELV!

Frank Abrahamsen er idrettspyskolog ved Olympiatoppen, og jobber med våre beste idrettsutøvere - som også trenger sterk, indre motivasjon til å stå imot når det føles som tøffest. Han har, i et intervju med Fit Living, satt fokus på tre sentrale regler for å klare å gjennomføre treningsøkter rutinemessig:

Attraktivt: du må føle målet du setter deg som attraktivt; noe du virkelig har lyst å få til, slik at du ikke mister motivasjonen undervegs.

Målbart: Målet ditt må være av en målbar karakter; du skal kunne svare ja eller nei på om du har oppfylt målet ditt. Altså ikke "jeg skal bli i bedre form", men "jeg skal kunne jogge 5km på 40 minutter".

Realistisk: Målet må være realistisk både mht den fysiske karakter, men også utfra tidsperspektivet. Du bør altså tidsbegrense målet ditt, slik at du ikke kan skyve det framfor deg når det føles ubehagelig til tider. Det kan være at du sier at du innen nyttår skal kunne løpe sammenhengende i 30 minutter uten å måtte stoppe. Videre kan det være greit å gjøre målet realistisk mht hva du virkelig skal klare: løpeturen bør skje i et tempo som er reellt å få til (feks i et tempo på 9 km/time, eller å klare å løfte 5 kg mer i benkpress innen nyttår/ 2 mnd).

Deretter må strategien legges; hvordan skal du komme fra A til B - eller: hvordan skal du nå målet ditt utfra dagens standpunkt? 

  • Beskriv dagens situasjon; hvordan er du i dag? Hvor godt løper du i dag? Hvor godt løfter du i dag? Hvordan er vekten i dag? Du velger selvfølgelig fokus utfra hva slags mål du ønsker jobbe deg mot!
  • Beskriv ønsket situasjon: Hvordan skal du nå målet ditt: hvordan ser en ideell treningsuke ut? Hva er det som er viktig med målet ditt; hva betyr det for deg? Hvordan kommer du til å se ut, eller føle deg, når du har nådd målet?
  • Lag en plan som får deg til målet: hvor mange økter pr uke? Hvilke aktiviteter? Hvilken variasjon (feks om du skal løpe 3 ganger pr uke; hvordan skal tempo og varighet være i de ulike øktene)?, Hva slags matvarer skal du spise, hvor ofte osv!

Å lage realistiske mål og fremgangsmåten for å nå de kan være vanskelig å løse selv. Med hjelp fra en erfaren PT kan du få hjelp til å lykkes med treningen og målsetningene dine. Vi i Kvinnetrening.no kan tilby gode avtaler med kvalitetssikrede personlige trenere; ta en titt på våre tilbud!


 

KILDER:

Innlegget er basert på en artikkel fra magasinet Fit Living; Tre kjennetegn på effektive treningsmål

7 kommentarer

Twooss

02.11.2011 kl.19:21

Fin blogg du har! <3

Komentere tilbake?

alexandra

02.11.2011 kl.19:24

kjempe fin blogg,ta gjerne en tur innom meg også:)

styrkenilivet

02.11.2011 kl.19:30

bra innlegg:)

legg gjerne inn en kommentar på bloggen min også ;)

May-Teresa

02.11.2011 kl.19:32

:-D

combination

02.11.2011 kl.19:59

nydelig blogg :D

Sara

02.11.2011 kl.21:44

Utenfor temaet: Hva er forskjellen på Tines Cottage Cheese og Arlas Cottage Cheese/Keso, annet enn konsistensen? Synes den svenske smaker MYE bedre. Om de bare kunne solgt den her i Norge også..!

kvinnetrening

02.11.2011 kl.22:09

Sara: Jeg er enig med deg, men har også hørt andre som mener det motsatte. Min erfaring er at den svenske er mer saftig og har mer salt smak.

Jeg skulle gjerne hatt den i Norge også; spesielt den ekstra magre (Keso mini)!

MVH Therese

Skriv en ny kommentar

kvinnetrening

kvinnetrening

33, Fredrikstad

Kvinnetrening.no er DIN hjelp til et bedre og lenger liv! Vi gir deg alle verktøy du trenger for å leve litt sunnere; tilrettelagt treningsprogram, kostholdsprogram, følger deg opp OG du har tilgang til et team av lege, ernærngsfysiolog, personlig trener, sexolog og motivator :) På denne bloggen vil vi dele litt av vår hverdag, både fra gründeren bak kvinnetrening, Kine, og fra ernæringsfysiologen Therese.

bloglovin

Kategorier

Arkiv

hits