Hva er NOK drikke?

Drikker du nok? Jeg har akkurat satt meg ned med frokosten etter en morgenjoggetur :) På turen fikk jeg oppleve konsekvensen av å ikke drikke nok; noe jeg i grunn er klar over at jeg er dårlig til.

 

Kaffe-oholikeren må bli flinkere med vanninntaket!

 

Hvor mange liter trenger vi pr dag? Dette er faktisk omdiskutert, men jeg kan gi deg en sikker anbefaling; kroppen sier fra! Med både tydlige og synlige tegn. Dersom man er dehydrert (lite væske i kroppen) presterer du dårligere både mentalt og fysisk. På trening vil du merke at det er tungt å trene, at pulsen er høyere enn normalt og at melkesyra kommer raskere (tunge og stive ben!)

 

VEKT OG DOBESØK..

Du kan enkelt ha en oversikt på om kroppen har fått nok væske eller ei. Dersom din kroppsvekt svinger 1-2 kg fra dag til dag, er det rett og slett væskebalansen din som er "ute av kontroll" - drikk mer!

Du kan også sjekke urinkvalitet (!); yes, for dersom urinen din har sterk farge og lukt gjennom dagen, "skriker" kroppen din etter væske. Du skal ha behov for å gå hyppig på do gjennom dagen, og det er kun om morgenen det kan være sterk lukt og farge. Resten av dagen går vi for klar væske og lite lukt :)


På trening bør du innta 0,5 - 1 liter vann pr time. I første timen etterpå bør du etterfylle med 1/2 liter, og deretter holde på drikkefrekvensen gjennom dagen!

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

kvinnetrening

kvinnetrening

33, Fredrikstad

Kvinnetrening.no er DIN hjelp til et bedre og lenger liv! Vi gir deg alle verktøy du trenger for å leve litt sunnere; tilrettelagt treningsprogram, kostholdsprogram, følger deg opp OG du har tilgang til et team av lege, ernærngsfysiolog, personlig trener, sexolog og motivator :) På denne bloggen vil vi dele litt av vår hverdag, både fra gründeren bak kvinnetrening, Kine, og fra ernæringsfysiologen Therese.

bloglovin

Kategorier

Arkiv

hits