Sunnhet - på barnas nivå!

Når man som barn vokser opp i en sunn og aktiv familie, går en del sunne vaner inn med morsmelka. Her i huset, hvor mor er ernæringsfysiolog, vet nok ikke barna nødvendigvis sååå mye mer om maten enn andre, men de har forstått at ; kjøttet må vi ha for å bli sterke, pasta må man ha for å løpe raskt, grønnsaker må vi ha for å være friske og blant annet se like bra som Bjarnepusen vår om natta (ok, en liten hvit løgn, men grønnsaker er viktig for godt syn!), og om vi spiser godteri hver dag, blir vi slappe og slitne. Og at mamma og pappa trener hver dag, stilles det ingen spørsmål ved - sånn er det jo bare (og eldstejenta trener faktisk selv også).

Men vi har samme episoder her hjemme vi også; hvorfor kan vi ikke få nugatti på brødskiva, hvorfor får vi ikke godteri hver dag, hvorfor kan jeg ikke få is etter middag osv. Jeg har vært innom biblioteket og sett etter bøker som forklarer sammenheng mellom mat og helse på en forståelig måte, men ikke vært fornøyd med det jeg har funnet. Det bør jo også se spennende ut i illustrasjoner og bilder.. Derfor ble jeg litt glad da jeg hørte ord som "sunnhet", "helse", "balanse", og "gulrøtter" trillet ut av laptopen på kjøkkenbordet (!) under frokosen i dag. Jeg måtte snu meg fra kjøkkenbenken, og der sitter 7 åringen og ser på video med Petter Schjerven på NRK-netttv mellom munnfullene av havregryn og biolamelk.

Og ved en nærmere titt: dette er jo korte filmsnutter som kan forklare litt om helse og mat for både liten og for stor. Ta en titt selv da ;)

 

Om balanse - og litt om tanker rundt begrepet helse:

 

 Om ungdommers syn på ansvar for egen helse - og litt om at mange leger ønsker å forskjellsbehandle oss (enig!):

 

Om sukkerbehovet, forklart på en enkel måte:

 

3 kommentarer

Lise

08.11.2011 kl.12:00

Hei :) Jeg har et spørsmål som ikke har noe med dette innlegget, men spør her alikevel...

Jeg har begynt å trene regelmessig de siste ukene. Trener ca 4-5 økter i uka, både styrke og kondisjon. Jeg presser meg selv ganske hardt, og har ofte opplevd å bli kvalm under styrke øktene.. Blir skikkelig kvalm, føler nesten at jeg må kaste opp.. Må sette meg ned og ta en litt lengre pause.. Noen ganger blir det litt bedre etter noen minutter, og jeg klarer å fortsette.. Mens andre ganger må jeg avslutte økta.. Dette er veldig kjedelig og ubehagelig.

Lurer på hva dette kan skyldes?? Presser jeg meg for hardt?

Hva bør jeg spise før trening, hvor mye og hvor lenge før?

Takknemlig for svar :)

kvinnetrening

08.11.2011 kl.14:06

Lise: Hei Lise, dette er vanskelig å svare skikkelig på, uten å se på bla kostholdet ditt. Det kan være at du spiser for lite i forhold til ditt behov, eller at timingen av måltider før trening er for dårlig. Gi deg 1,5 -1 time før trening, til å fordøye maten (altså spise ikke nærmere enn 1 t før trening), og spis alltid etter treningsøkten. Drikk også nok vann både før/under/etter trening.

Utover dette er det normalt å føle kvalme/ubehag på trening dersom man presser seg hardt. Du bør finne en balansegang der du føler du får noe igjen for trneingen, men samtidig ikke presser så hardt at det ødelegger for økten. Kanskje ved å gi deg bedre pauser mellom settene, eller å dempe intensiteten mer til et moderat nivå.

MVH therese

Lise

08.11.2011 kl.17:46

Takk for svar :)

Jeg er litt usikker ang. timingen av måltider før trening. Skal være litt obs på dette. Idag f.eks, så spiste jeg frokost ca kl 09. Da spiste jeg litt havregryn med melk. Spiste en skyr til mellommåltid ca 11 og 3 knekkebrød med egg til lunsj kl 13. Jeg trente litt styrke (bare prøvde noen øvelser fordi vi skulle finne noen nye øvelser til meg) mellom 13.45 og 14.15. Så var jeg med på gruppetime med zumba + litt styrke på slutten fra 14.30-15-30. Da jeg kom hjem spiste jeg en banan og drakk et glass oboy med skummet melk (som proteindrikk). Spiste middag kl 17.15.

Ser dette greit ut??

Drikker mye vann under trening og ellers også (ca 2 liter om dagen). Kjente litt på kvalmen idag, men ikke så mye.. Bare litt uvel, mye verre under harde styrkeøkter...

Skriv en ny kommentar

kvinnetrening

kvinnetrening

33, Fredrikstad

Kvinnetrening.no er DIN hjelp til et bedre og lenger liv! Vi gir deg alle verktøy du trenger for å leve litt sunnere; tilrettelagt treningsprogram, kostholdsprogram, følger deg opp OG du har tilgang til et team av lege, ernærngsfysiolog, personlig trener, sexolog og motivator :) På denne bloggen vil vi dele litt av vår hverdag, både fra gründeren bak kvinnetrening, Kine, og fra ernæringsfysiologen Therese.

bloglovin

Kategorier

Arkiv

hits