Nordic walking - kanskje noe for deg likevel??

Jeg har tidligere publisert et innlegg som omhandlet hvorvidt jogging omsetter flere kcal enn gåturer, så lenge distansen er den samme. Jeg var så frimodig å påstå at energiomsetningen er den samme så lenge distansen er den samme, men at fordelen ved å jogge, er at det tar kortere tid. Og da kan du jo strengt tatt ta en lengre tur - hvilket resulterer i større energiomsetning!

Jeg fikk noen kommentarer på dette, hvor det ble stilt spørsmålstegn ved min påstand. Og henvist til andre kilder der man sier at hopp-og-landings fasen ved å jogge gjør at man omsetter mer energi. Den ideen er jeg i grunn enig i, og følte at min første påstand falt litt i grus...

 

Men så bestemte jeg meg for å teste dette. Og fordi jeg ble overrasket av resultatene, gjorde jeg re-tester også, for å se om jeg virkelig så riktig. Jeg har en fast treningstur her hjemme, og den har jeg nå testet 6 ganger (!) med pulsklokken min. Jeg har brukt staver (nordic walking), gått tur og jogget tur. Jeg anser meg som godt trent, men gjør jo ikke joggeturen mer krevende (feks intervaller) enn å gjennomføre sammenhengende i moderat tempo. Det føltes faktisk litt tungt å gjennomføre i det tempo, og uten testen å gjennomføre, hadde jeg nok trolig brutt med noen gåetapper undervegs. Nivået lå på 82% av makspuls skal jeg tro pulsklokka. Gåturene er også i meget godt tempo, ettersom jeg selvfølgelig er ute etter å få maks ut av turen.

Jeg er glad i gode gåturer (gjerne om morgenen før frokost), men foretrekker joggeturer når jeg virkelig vil trene. Og jeg må innrømme at Nordic Walking (gåstaver) hverken føltes bra ut (ser jo litt merkelig ut da..eller?) eller fremgikk umiddelbart som et godt treningsalternativ for meg.

Etter å ha gjort testen, ser det ut som jeg har grunn til å tenke meg litt om mht prioriteringer av, og oppfatninger av, de ulike treningsmåter! Er du spent på hvordan resultatet fra testen ble? Logg inn hos Kvinnetrening.no og sjekk resultatene!

Tommelen opp for trening - uansett variant!

 

2 kommentarer

it's training

09.11.2011 kl.14:02

En ting er kcal omsetningen, enn anne ting er oksygen opptaket og virkningen på hjertepumpa, som utvilsomt blir bedre ved løping

kvinnetrening

09.11.2011 kl.14:04

it's training: Det har du helt rett i; pulsen vil gjenspeile hvor stor effekt treningen har på kondisjonen din (som altså kan økes ved bedre slagvolum). Dette er også nevnt og tatt hensyn til i artikkelen jeg henviser til. Verdt en titt ? ;)

MVH Therese

Skriv en ny kommentar

kvinnetrening

kvinnetrening

33, Fredrikstad

Kvinnetrening.no er DIN hjelp til et bedre og lenger liv! Vi gir deg alle verktøy du trenger for å leve litt sunnere; tilrettelagt treningsprogram, kostholdsprogram, følger deg opp OG du har tilgang til et team av lege, ernærngsfysiolog, personlig trener, sexolog og motivator :) På denne bloggen vil vi dele litt av vår hverdag, både fra gründeren bak kvinnetrening, Kine, og fra ernæringsfysiologen Therese.

bloglovin

Kategorier

Arkiv

hits