Adventstid, julebord - tar julekosen overhånd?

Nå stormer vi inn i desember, og har alt "tjuvstartet" adventstiden i november. I handelsstanden har julen startet for lengst, med pynt og julekaker i alle hyller og vinduer - og nå starter den også hjemme. Og med festligheter hjemme, adventstiden (familiekos og tilstelninger) og ikke minst julebordsesongen i gang, starter også forberedelsene for neste års fortvilelse for mange...

Ja, for starter du julefeiringen nå, hvilket ofte vil innebære et annet kosthold, mer kosemat, og midnre tid (!) til trening, så kan du raskt oppleve at formen raser (utholdenhetsevne, styrke) og at vekten øker (ca 2-5 kg).

Jul er bra - da kan man kose seg. Men jul er i grunn 3 dager da... og kanskje litt romjul - men da kan man også benytte fritiden/fridagene til å røre seg litt mer. Da er det jo ikke noe problem. Utfordringen starter i det du ikke klarer å sette noen retningslinjer og begrensninger.

KONTROLL OVER INNTAKET
Dersom man holder igjen på måltidene sine for å styre energiinntaket når man vet man skal spise litt ekstra godteri/julemat, gjør man seg selv en bjørnetjenste. Blodsukkerfall og sultfølelsen gjør da sitt til at man inntar unødvendig mye snacks som attpåtil er meget energirikt i forhold til ordinær mat (lite volum, metter lite, men full av kcal). Hold deg til den anbefalte måltidshyppighet. Spis regelmessig, hold kontroll på sultfølelse og blodsukkerregulering og ikke minst; dekke næringsstoffbehovet ditt (jern, magnesium, folat....mm!). Da er det også lettere å styre det totale inntaket av ekstra snacks, eller for store porsjoner til julebordet!

Av de ulike tradisjonelle julerettene følger det mye energirike innslag. Til jul skulle man jo ikke spare på noe; det var familiens festtid og bare det beste var bra nok. Og slik er det enda.....selv om vi nå nærmest har slik festtid året rundt. Vit din porsjonsstr av de ulike innslagene på middagstallerkenen, og bruk gjerne tallerkenmodellen som en guide. Jobber du med vektreduksjon og samtidig ikke trener svært mye og intensivt, trenger du ikke så mye energi. Velg derfor å "dekke" ½ av tallerkenen din med grønnsaker (kokte grønnsaker, frisk salat, kål av ulike varianter etc), ta ett par poteter og velg de magreste partiene av kjøttet. Det er ofte i skjyen, sausen og tilbehøret at det store kcal-innholdet finnes. Medisterpølser, bacon og pinnekjøttets skjy bør m.a.o. begrenses/styres unna.

INNTAK MÅ TILSVARE UTTAK
Det er nå slik at julehøytiden fører med seg økt inntak, som nevnt ovenfor. Formelen inntak mot uttak gjelder uansett årstid :) Så for å "kompansere" for det økte inntaket må vi øke uttaket! Legg til treningsøkter som vanlig, kanskje finner du tid til mer i romjulen også -men hold i alle fall fast i de øktene du normalt har! Kanskje kan ekstra turer også være lurt, for all bevegelse teller! Slik holder man i større grad også formen gjennom julen (kondis og styrke).

 

Ser du juletiden framover som en utfordring, eller ren glede og store muligheter for også trening?


2 kommentarer

mm

28.11.2011 kl.21:22

En ting som gjør jula vanskelig for mg er at i vår familie blir det sett på som frekt å takke nei...! Jeg har et noe anstrengt forhold til mat, mn er med i familieselskapene og spiser det som serveres mn takker nei til kaker og dessert. Synes det er slitsomt å skulle trenge å forklare seg! Holdningene til de man har rundt seg er dermed også avgjørende

tjukkebollefeita

01.12.2011 kl.15:59

Jeg ser på jula som en artig utfordring:D

Skriv en ny kommentar

kvinnetrening

kvinnetrening

33, Fredrikstad

Kvinnetrening.no er DIN hjelp til et bedre og lenger liv! Vi gir deg alle verktøy du trenger for å leve litt sunnere; tilrettelagt treningsprogram, kostholdsprogram, følger deg opp OG du har tilgang til et team av lege, ernærngsfysiolog, personlig trener, sexolog og motivator :) På denne bloggen vil vi dele litt av vår hverdag, både fra gründeren bak kvinnetrening, Kine, og fra ernæringsfysiologen Therese.

bloglovin

Kategorier

Arkiv

hits