Lurer du barna når det gjelder mat?

Det gjør jeg! Yep, jeg serverer små, hvite løgner i hverdagen ;)

Er det rett av meg? Ja, det synes jeg. For jeg tror neppe en 4 åring skjønner at det er viktig å spise grønnsakene sine fordi det styrker immunsystemet hans, eller at kjøttet må spises fordi det gjør at bla jernlagrene vedlikeholdes og sikrer optimal mental utvikling - eller at makrell-i-tomat, den fete fisken, gjør at det kløende eksemet hans blir bedre!

Så i dag, da brokkolien var vanskelig å få ned, gjorde vi en avtale: bare en liten bit til, fordi øyet hans (peker da på det høyre øyet!) trenger den! Det var nok en grei avtale syntes han; slipper unna med bare en til. Og mens han tygger og svelger, ser mamma godt etter på øyet...neeeeei, ser den ikke enda...hmmmm, neeeeei...JO! DER kom den! Nå er den på plass!

-Men - stakkars andre øyet da!! Vi må gi en til den også!! Ja, det høres jo fornuftig ut, så han hiver inn en bit selv (-denne gangen uten hjelp av mammas ivrige hånd..). Og jammen ser vi ikke at den også kommer seg på rett plass!

-Da bryter pappa ut (som plutselig fattet leken): men nesa da?? Og sånn fortsatte det; en til høyre øre, og en til venstre øre - og en til rumpa!!! (det er SKIKKELIG kult når man er 4 år...)

 

Vel, det er i grunn ikke løgn at grønnsakene går til øynene da, slik vi startet det hele. For karotenoider i grønnsaker (vitamin-A) er nemlig med å styrke (natte-)synet vårt! Og dette ble formidlet på en enkel, forståelig måte for en liten grønnsaks-nekter - som i grunn viser stor evne og vilje til egentlig å kunne spise disse kjedelige, grønne.

 
Og da smaker det ekstra godt, med et saftig, stort eple etter middag, lett avslappet i mammas fang på kjøkkenbenken!


Har du noen tips for å få barn til å spise sunnere?

7 kommentarer

Marte

29.11.2011 kl.08:17

jeg er SÅ glad for at mine foreldre "tvang" meg grønnsaker som liten. Vår regel var at alt måtte smakes på, men ikke nødvendigvis spises opp hvis en ikke likte det. Men vi fikk ikke noe istedetfor, slik at det ikke lønnet seg å "Heller få noe bedre".

Paprika f.eks - husker at det var grusomt, bittert og vondt. Den dag i dag elsker jeg paprika, og faktisk alle andre grønnsaker også! Synes det er trist når jeg hører voksner si "jammen, jeg liker ikke grønnsaker!".... :O)

tirb

29.11.2011 kl.11:02

Hehe..morsom lek det der:)))

hjemme hos oss har også alle måtte smake selv om de ikke liker. Ikke krav om å spise alt, men iallfall litt.

Noen ganger lurer jeg grønnsaker inn i ulike andre retter. Kjøttboller med mais og gullerotbiter. Fargeboller sa minsten da han var liten. hjemmelaget tomatsaus med mosede grønnsaker smaker godt. Moset blomkål i potetstappen. mange sånne små ting kan gjøres for å "lure" barna til å spise mer grønnsaker.

Men også viktig å la de vite hva de spiser uten å skjule det. Små blomkål trær, gulrotfingre eller monstertenner (kålrotbiter) har jeg brukt mange ganger når jeg vet at barna er sultne. Om de kan plukke disse selv og gjerne sette navn på dem så kan dette være kule mellom måltid eller snacks når maten er litt sein:)

kvinnetrening

29.11.2011 kl.11:22

tirb: Smart :) Jeg har prøvd å trykke ut små figurer fra kålrotskiver med pepperkakeformer...men de lot seg ikke lure!

Smil fra Therese

Jeanett- mamma til Emil

29.11.2011 kl.11:27

Kjempe smart! Det er jo vuktigt at barna får i seg mest muleg av frukt og grønt. Å det høyrest jo ut som barna synst det var kjekt i tilegg! :)
hahaha genialt. jeg syns det er lurt å kamuflere grønnsakene i gryteretter osv

29.11.2011 kl.20:08

Hvor har det blitt av kine? Veldig bra nå også, men savner hennes personlige videoblogging fra løpeturer osv :)

Mathilde

30.11.2011 kl.20:27

Smoothie!

Finnes massevis av smoothier hvor man kan lure oppi diverse grønnsaker, men som likevel unger syns smaker deilig. Kan tilogmed få i unger spinat med smoothie ;)

Skriv en ny kommentar

kvinnetrening

kvinnetrening

33, Fredrikstad

Kvinnetrening.no er DIN hjelp til et bedre og lenger liv! Vi gir deg alle verktøy du trenger for å leve litt sunnere; tilrettelagt treningsprogram, kostholdsprogram, følger deg opp OG du har tilgang til et team av lege, ernærngsfysiolog, personlig trener, sexolog og motivator :) På denne bloggen vil vi dele litt av vår hverdag, både fra gründeren bak kvinnetrening, Kine, og fra ernæringsfysiologen Therese.

bloglovin

Kategorier

Arkiv

hits