Er det greit med pepperkaker?

Ja, så klart det er greit med pepperkaker, julemenn, serinakaker - eller ribbe. Når det er høytid skal vi kose oss! 

Men hvor lenge varer din høytid da? Og hvor MYE høytid lager du? Det er jo til syvende og sist dette som avgjør hvor sunn julen blir. For i juletid skal man kose seg; dette er jo en stor familie- og tradisjonstro tid. I helgen bakte vi pepperkaker her i huset. Til stor glede for barna. Det skal bli pepperkakehjerter i vinduene, det skal bli pepperkakeslott (!) - og litt til kakeboksen. Og i stedet for sjokoladekalender har vi her i huset playmo-kalender, så da kan det vanke litt pepperkake til julekalender-barne tv'n! Stas!

 Det er jo mengder det avhenger av; og det må gjerne stå i stil til behovet. Altså det fysiske behovet da. Og du kan godt påvirke behovet, ved å være mer aktiv. Da kan man unne seg noe ekstra! Så derfor er det viktig å gjøre julen aktiv. Vi uttalte oss om dette i Dagbladet i fjor, og fikk kommentarer tilbake om at de forslag vi gav, ikke ville ha effekt på utholdenhet og styrke. Det stemmer nok; men her var jo intensjonen nettopp å øke forbruket; og jo mer du beveger deg, jo mer forbrenner du. Ingen kan si i mot dette. Har du derimot tid og anledning til å gjøre skikkelig styrketrening eller utholdenhetstrening, der du har mulighet til å gi kondisjonen eller styrken en effekt, må du jo svært gjerne gjøre dette også!

Et spurtoppgjør i akebakken (klikk på bildet)

Men altså; er det så farlig med disse pepperkakene da? Det kommer altså an på da. Uansett kan man helsemessig ikke forsvare et stort inntak av sukker, sirup og margarin (som er hovedingredienser, ved siden av melet), men man kan forsvare et lite inntak som høytidskos så lenge man er litt bevisst. Og bevissthet handler om å holde seg til sine måltider (slik at næringsbehovene dine dekkes!), og holde formen ved like ved å opprettholde treningen gjennom desember også, og ved å kjenne sin pepperkakeporsjon.
Pepperkaker har gjerne den effekten at man higer etter mer i det man starter å smake på litt... Men tar vi utgangspunkt i 5 små hjerter, så har du tatt en fin dagsporsjon á 115 kcal. Altså passende som et lite mellommåltid i kcal mengde, eller tilsvarende det du omsetter på kveldens lille gåtur á 30 minutter!
Vi har lagt ut en liten artikkel på kvinnetrening om slik bevissthet rundt juletradisjoner. Vi vet at mange føler julen ødelegger mye for form og vekt, så derfor gir vi i tiden framover noen gode tips for å både kose seg og mestre julen på en god måte!

 

2 kommentarer

det der visste jeg ikke , nyttig info:)
alt med måte :D

Skriv en ny kommentar

kvinnetrening

kvinnetrening

33, Fredrikstad

Kvinnetrening.no er DIN hjelp til et bedre og lenger liv! Vi gir deg alle verktøy du trenger for å leve litt sunnere; tilrettelagt treningsprogram, kostholdsprogram, følger deg opp OG du har tilgang til et team av lege, ernærngsfysiolog, personlig trener, sexolog og motivator :) På denne bloggen vil vi dele litt av vår hverdag, både fra gründeren bak kvinnetrening, Kine, og fra ernæringsfysiologen Therese.

bloglovin

Kategorier

Arkiv

hits