Trenger du vitamintilskudd? Cross-check-lista!

Kjøper du B-vitamin tilskudd for å få bedre hud og hår? Eller tar du magnesium mot kramper? Eller hva med generelle vitamin-mineral tilskudd? Er du sikker på at du faktisk trenger de? Og kan de gjøre skade om du tar for mye?

 

Ta en advarsel: når næringsstoffer høydoseres og konsentreres i tilskudd viser de ofte større helseskade enn -gevinst. Det er nesten et risikoløp å ta sjansen på at det går bra. Vi har sett røykere som fikk mer kreft av å ta høydoserte antioksidanter, vi har sett idrettsutøvere som får dempet treningsrespons pga høydoserte antioksidanttilskudd, vi har sett pasienter få økt infarkt-risiko ved å ta "forebyggende" b-vitamin tilskudd - og det er bare noen av eksemplene!

 

Jeg kan gi deg følgende cross-check liste som grunnlag til å vurdere om du virkelig trenger vitaminer/mineraler tilført via tilskudd, eller om det er "waste of money" og heller en risiko for helse. Om du sjekker ok for alle punkter, kan du være rimelig sikker på at du klarer deg med mat alene!

  1. Spis nok! Yes, for om du slanker deg, eller bevisst holder tilbake kcal-inntaket ditt er det mindre sjanse for at du faktisk får i deg nok vitaminer og mineraler. Jo mindre mat man spiser, jo dårligere mulighet har man for å dekke sine behov. Men om du holder deg vektstabil og vet at du spiser tilstrekkelig, er sjansen for at du får dine vitaminer og mineraler stor. Personlig erfaring fra kostholdsanalyser er at et kcal-inntak på over 2200 kcal gir god mulighet for å dekke de ulike behov!
  2. Spis variert! Alle pålegg (fisk eller kjøtt, ost eller egg), alle grønnsaker, all frukt, alle kornarter osv - de har alle hver sine styrker og svakheter. Sammen utfyller de hverandre! Du behøver ikke frykte at du spiser ensidig om du har makrell-i-tomat 2 dager på rad; men over en ukes tid bør det skje en variasjon!
  3. Spis minst to grove kornmåltider pr dag! Yes, vi nordmenn spiser for lite kostfiber, vi spiser for lite jern, for lite folat, og noen sliter med nok b-vitaminer. Det er klart man gjør det om man ikke spiser kornprodukter, eller ikke spiser grovt nok. Så inn med havregryn og grovbrød!
  4. Spis 5 om dagen! To frukt- og tre grønnsaksporsjoner hver dag gir kroppen det den trenger av antioksidanter, og bidrar dessuten med sentrale vitaminer og mineraler - det skal feks godt gjøres å få nok vit-C eller karotenoider uten frukt og grønt!
  5. Spis 3 om dagen! Dette handler om nok kalsium til skjelettet; 3 meieriprodukter hver dag. Melk, hvitost, cottage cheese eller yoghurter. Dessuten får du både proteiner, jod og feks b-vitaminer samtidig!
  6. Unngå søtpålegg og søtsaker i hverdagen! Rett og slett fordi det gjør at muligheten for å spise jernrikt, kalsiumrikt, proteinrikt eller fx få nok omega-3 er begrenset. Der det ligger sjokade på brødskiven (sukker!), burde det feks ligge hvitost (proteiner og kalsium!).
  7. Ta tran! Det skal godt gjøres å få nok vitamin-D eller omega-3 uten tilskudd - derfor står dette som eneste tilskudd jeg virkelig vil anbefale. Men for all del - om du bruker 2 porsjoner fet fisk til middag hver uke, så hører du til unntakene!

 

Om du fortsatt er i tvil: kombiner en blodprøve hos legen med en kostholdsanalyse for å sjekk om inntak er lavt og om nivå i kroppen er lavt. Først da er et tilskudd tilrådelig!

5 kommentarer

Sumeyye & Abroo

15.12.2011 kl.21:46

Kjmepe fin blogg :)

Kommenter gjerne tilbake :)

Julia Vegetarianer

15.12.2011 kl.21:49

Veldig bra skrevet :)

Janne

16.12.2011 kl.06:20

Spennende blogg dere har! Her kommer jeg til å følge ivrig med:)

Natalie

16.12.2011 kl.21:48

Bra innlegg! :-) jeg lurte på om Therese kunne hatt et innlegg om styrketrening? Siden du har trent styrke veldig aktivt en gang tilbake i tid :-) Hadde vært gøy å høre om din erfaring og hva fordelene med styrketrening er. Flere jenter trenger å pumpe litt mer jern, men de er jo redde for å se ut som noen muskelbunter.

kvinnetrening

17.12.2011 kl.23:06

Natalie: hehe, gøy å høre at man er "observert" ;)

Joda, dette kan jeg komme tilbake til i flere innlegg! Vi har alt hatt noen innlegg med div tips om styrketrening, men kan jo også ta opp temaet du er innom her! Takk for kommentar!

mvh therese

Skriv en ny kommentar

kvinnetrening

kvinnetrening

33, Fredrikstad

Kvinnetrening.no er DIN hjelp til et bedre og lenger liv! Vi gir deg alle verktøy du trenger for å leve litt sunnere; tilrettelagt treningsprogram, kostholdsprogram, følger deg opp OG du har tilgang til et team av lege, ernærngsfysiolog, personlig trener, sexolog og motivator :) På denne bloggen vil vi dele litt av vår hverdag, både fra gründeren bak kvinnetrening, Kine, og fra ernæringsfysiologen Therese.

bloglovin

Kategorier

Arkiv

hits