Har du hatt en god treningsstart på det nye året?

Vi har fullført nok en 500-kcal time sammen og nå sitter jeg helt kjørt etter den intensive 30 minutters økta. Leggene er stramme etter all hoppingen, men samvittigheten er goooood!

..omtrent her tenkte jeg at jeg kom til å kaste opp...

At det er en tøff time, er det ingen tvil om. Jeg stusser litt på at det nesten bare er damer på disse timene, for dette er da virkelig en time for gutta også. Og det bekrefter også de tøffe gutta som stiller opp: det er en utfordring de sjeldent har møtt!

Men - for å ikke skremme deg: timen passer alle, for her er det bare du selv som bestemmer smerten (eller velbehaget!). Du kjører selv intensiteten opp...eller ned. Evne til å presse seg, gjør at man evner å få en bra kcal-omsetning og puls på denne timen.

På nyttårsaften satt jeg step på øverste hakk for virkelig å utfordre meg (angret!), i dag satt jeg den ned et lite hakk. Målet var å få opp frekvensen på bena - og forhåpentligvis nærme meg målet for kcal-omsetning på denne timen. For det er jo det det er snakk om: timen du kan forbrenne kcal på!

  • Nyttårsaften: 419 kcal
  • I dag: 407 kcal

 

Jeg mangler 100 kcal på å nå salgsargumentet for denne timen. Elixia sier selv at dette må være et mål for den enkelte; å trene seg opp til å evne å omsette 500 kcal. Jeg sier bare "lykke til!". Det er en enklere sak for en tyngre og veltrent person, enn en lettere person. Kcal-omsetinng er nemlig ikke bare avhengig av treningsform, men også av vekten til den som trener (jo tyngre du er, jo flere kcal omsetter du på samme intensitet!).

Det kjennes ikke ut som jeg evner å hente ut de ekstra 100 kcal, men muligens har jeg et potensiale for forbedring..?! 400 kcal er uansett ikke til å være skuffet av. Men 4*4-intervaller på 30 minutter gir meg bedre uttelling :)

 

14 kommentarer

ida

02.01.2012 kl.21:36

ja:) trent noen timer i dag

Medina og Camilla

02.01.2012 kl.21:36

Kjempefin blogg!

Agnethe

02.01.2012 kl.21:36

nei,har ikke trent i år, uff.. .

Tonje

02.01.2012 kl.21:41

Nope.. har ikke trent siden 20. desember noe som er alt for lenge å gå uten trening for en toppidrettsutøver. Tror ikke trenerene mine kommer til å bli henrykt over å høre det når jeg reiser tilbake til skolen min i morgen..

Niina

02.01.2012 kl.22:02

Den timen høres spennende ut! Synd jeg er medlem på et annet treningssenter, men kommer vel noe lignende snart :) Ble en to-timers økt på meg i dag, godt å starte det nye året med trening! :)

Lene Nilsen

02.01.2012 kl.22:09

Skal begynne å trene nå til uka :-)

kvinnetrening

02.01.2012 kl.22:19

ida: bra ida! Men - NOEN timer? ikke ta ut overskudd og treningsglede første uka ;) hver økt bør begrenses til ca 90 min, for ikke å virke mer nedbrytende i forhold til oppbyggende/ formforbedrende!

Stå på videre!

kvinnetrening

02.01.2012 kl.22:25

Agnethe: hehe, enda godt det bare har gått to dager ut i året da! Vi gjør en deal: du trener i morgen! Studio, joggetur, sykling, hjemme-styrke økt eller hva? Lykke til!

kvinnetrening

02.01.2012 kl.22:27

Tonje:Hehe, men kanskje var ferien det denne toppidrettsutøveren nettopp trengte for å komme sterkere tilbake og overbevise trenerne? Stå på!!

tidfortrening - kristin

02.01.2012 kl.22:31

Full fres inn i det nye året - Corebar og Spinning innendørs, Power Walk utendørs!

★MK★

03.01.2012 kl.07:51

Kuli, sykt moro og utfordrende! Minner om pumpstep timene som er på senteret mitt, men de kan vart en time eller 45 min. Jeg har vært flink til å holde igjen nå, tror det gjorde underverker for kroppen som ikke har hatt treningsfri på et år. Har dere rabattavtale med Mitchi i år også forresten?

Marte

03.01.2012 kl.16:13

Har trent noen dager i julen.. men i går var det tilbake på skikkeligvis. Varmet opp med litt løping.. som var litt tungt.. og så ble det 55 min styrke&core. Det var ingen kjære mor der ;o) ... Kjenner det over alt i dag!

jernhelse

03.01.2012 kl.18:17

syntes det er forkastelig at antall kalorier skal være lokkemiddel til en time. Elixia hadde nettopp en annen reklame også "Godt nytt lår"... SYntes det er dumt at fokuset havner på utseende. De aller fleste tenker allerede for mye på nettopp dette. Store kjeder som elixia bør heller bruke den makten de faktisk har til å fokusere på andre sider av trening enn kun utseende - hva skjedde med trening for å oppnå noe - økt styrke, kjappere løpstider, skadeforebygging og trivsel generelt?!

Forstår at 500 kcal - konseptet er forlokkende og motiverende for mange, men som tidligere spiseforstyrret synes jeg det er fælt at dette brukes som dramiddel for treningsdeltakelse.. fokuset bør ligge andre steder.!!

kvinnetrening

03.01.2012 kl.19:38

jernhelse: Vet du; dette synes jeg er kjempe flotte tanker om treningsbransjen! Jeg har selv også reagert på en del av rekrutterings-oppleggene, markedsføring etc.. som feks å komme å veie seg, og få antall kilo trukket fra i beløp i medlemsprisen...

Men det er nok ikke til å komme bort i fra, at selv om både ansatte og "vi som alt trener" skulle ønske man fokuserte på helse, prestasjon, formforbedring, styrke etc, så er det ord som slanking, kcal, forbrenning o.l. som virkelig selger til den store massen...

-therese

Skriv en ny kommentar

kvinnetrening

kvinnetrening

33, Fredrikstad

Kvinnetrening.no er DIN hjelp til et bedre og lenger liv! Vi gir deg alle verktøy du trenger for å leve litt sunnere; tilrettelagt treningsprogram, kostholdsprogram, følger deg opp OG du har tilgang til et team av lege, ernærngsfysiolog, personlig trener, sexolog og motivator :) På denne bloggen vil vi dele litt av vår hverdag, både fra gründeren bak kvinnetrening, Kine, og fra ernæringsfysiologen Therese.

bloglovin

Kategorier

Arkiv

hits