Jenter bør trene mer styrketrening!

Jenter trener generelt for lite styrketrening, og når de først gjør det, er det uten mål og mening, og ofte preget av at de "surfer gjennom lokalet" uten tilstrekkelig belastning eller repitisjon av hver enkelt øvelse. Det har også Puls-Yngvar satt fokus på i en nylig mediauttalelse; "Kvinner trener for lite styrke".

Du blir ikke "stor som en okse" av å legge på vekter; vi jenter må jobbe HARDT for å få musklene til å vokse markant. Så tyngre vekter på treningen vil ikke bare gi bedre resutlater i form at ren styrke; du får en mer tonet, stram og markert figur. DET er det som skjer når du trener tungt nok som jente!

Skulle du har ritkig genetisk potensiale, trene strukturert over flere år og også tungt nok: ja, da kan det hende at muskelveksten virkelig tar til. Liker du det ikke, er trøsten at de forsvinner raskt når du trapper ned på treningen igjen (-hvilket også anses som en "forbannelse" for de som desperat prøver å beholde muskelmassen. Det krever mye trening å opprettholde muskelmasse!)

NOK BELASTNING FOR RESULTATER

Kvinnetrening utfordrer deg til å velge ut 6-8 faste øvelser som du bruker fast 1-2 ganger pr uke i ca 3 mnd periode. Tren hver øvelse ca 3 serier med minst 2 minutters pause mellom hver serie. Pausen skal føles nødvendig dersom du trener bra nok: klarer du derimot å fortsette å gjøre alle 3 seriene kontinuerlig, må du LEGGE PÅ vekter!

Velg en belastning som gjør at du maks klarer å løfte 8-12 repitisjoner. Om du feiler på ett par repitisjoner, så gjør det ikke noe. Det er verre om du kunne klare å gjøre 5-8 repitisjoner ekstra om du virkelig prøvde...

 

EN ROKKA ØKT!



I går kom jeg over et supertilbud på trenings-rokkering på Coop Obs butikken. Rosa var den også. Bare måtte ha den ;) Jeg har brukt den mellom settene på styrketreningen i dag, og den får virkelig opp varmen i kroppen - og jammen smerter det litt i magen også...For denne veier 1,2 kg og kjennes virkelig når den slår deg rytmisk over magen...potensialet for blåmerker er absolutt tilstede. Men det er også potensialet for stram mage før sommeren! Jeg er hekta :)

5 kommentarer

Tine.

04.01.2012 kl.23:13

Hvorfor blogger aldri kine lenger? savner videobloggene hennes :) med cap'n såklart..
styrke er veldig populært blandt jenter nå , er det ikke? :D

kvinnetrening

05.01.2012 kl.09:31

Tine.: Hehe, ja de gode,sprudlende motivasjonsinnleggene rett fra løpstreningen til Kine er det lenge siden vi har sett noe til :) Men hun er innom til stadighet, nå sist med to motivasjonsinnlegg; http://kvinnetrening.blogg.no/1325285895_nytt_r_nye_muligheter.html og http://kvinnetrening.blogg.no/1324416653_kine_tester_nisseboot.html

Men jeg vet Kine stadig er på mølla om morgenen, så vi bør få til noen video-inspirerende innlegg fra henne igjen :)

-Therese

kvinnetrening

05.01.2012 kl.09:32

Lovelyliller.com: Åh jo - blant oss som har endelig "skjønt det" :) Men majoriteten er nok enda på gruppetimer og kondis-apparater!

-Therese

Mathilde

07.01.2012 kl.18:07

Anbefaler RYP Grunnprogrammet for "nybegynnere" i styrkeverden. Veldig enkelt og greit konsept der det er lett å se progresjon :)

Skriv en ny kommentar

kvinnetrening

kvinnetrening

33, Fredrikstad

Kvinnetrening.no er DIN hjelp til et bedre og lenger liv! Vi gir deg alle verktøy du trenger for å leve litt sunnere; tilrettelagt treningsprogram, kostholdsprogram, følger deg opp OG du har tilgang til et team av lege, ernærngsfysiolog, personlig trener, sexolog og motivator :) På denne bloggen vil vi dele litt av vår hverdag, både fra gründeren bak kvinnetrening, Kine, og fra ernæringsfysiologen Therese.

bloglovin

Kategorier

Arkiv

hits