Aktive barn blir smartere!

Vel, potensialet er i alle fall svært tilstede, etter at det nå fremkommer at aktive barn gjør det bedre på skolen.

Det er fremdeles uklart hvordan aktivitet konkret gjør skoleprestasjonen bedre, og man kjenner heller ikke til hvor nivået for optimal sammenheng går (hvor mye/ofte må man trene for å få maks utbytte?).

 

AKTIVITET TAR UT SPENNINGSNIVÅET

-En ting som naturlig kan gi gode skoleresultater, er evne til konsentrasjon. En kropp full av energi (barn er ikke akkurat født til å sitte stille...) har vanskelig for å sitte stille lenge om gangen; men med jevnlig aktivitet, kan overskuddet av energi brukes konstruktivt. Videre reduserer fysisk aktivitet stress og uro, og bedrer humøret. Uroen i klassen kan altså reduseres, og den enkeltes konsentrasjonsevne bedres!

- Oppdrar vi dem til fysisk latskap, tar vi fra dem viktige dimensjoner i livet: Gleden over bevegelser og lek og over å utvikle alle deler av seg selv. -Sigmund Loland (professor ved NIH)

Bildet er fra fra Aftenpostens reportasje; For lite hopp og sprett i skolen!

 

Førstelektor i kroppsøvingsfaget, Tove Brita Eriksen fra høyskolen i Oslo, mener at skoledagen heller bør forlenges, for å få til 60 minutters kroppsøving hver dag!

 

ORGANISERT IDRETT GIR DISIPLIN

Regler som man må følge for å være med i et spill eller annen organisert idrett, lærer barna disiplin og evne til å lytte og ta beskjeder.

- Barn som lærer seg å forholde seg til regler, er mer disiplinerte og konsentrerer seg bedre i timene, sier forskningsleder Amika Singh til BBC.

 

FYSISK AKTIVITET GIR OVERSKUDD

Regelmessig trening gir økt overskudd, og bedrer blodforsyning og oksygenleveranse til både hjerne og annet vev i kroppen. Dette er generelle effekter av trening, og gjelder selvfølgelig også barn. Slike effekter kan også være med å forklare en økt konsentrasjonsevne og bedre skoleresultater.

 

HVOR MYE AKTIVITET ER NOK?

Jo mer aktiv du er, jo bedre er det selvfølgelig. Som et minimum bør barn være i fysisk aktivitet som oppleves moderat anstrengende (andpusten og klam) i 60 minutter hver dag. Dette kan selvfølgelig deles opp i flere økter gjennom dagen, men også tas sammenhengende.

 

Hva gjør du for å være tilstrekkelig aktiv, evnt tilrettelegge for at dine barn er aktive nok?

(minner også om vår lille konkurranse!)

 


2 kommentarer

06.01.2012 kl.15:53

Allidrett! Aktiviteter som barna selv synes er gøy, som de kanskje også velger selv. Barn synes det er veldig gøy å leke med foreldrene også, uansett hva det er stortsett.

Ski, sykle, bade og masse mer! :-)

Godt at barna også leker i barnehage/skole.

På vei

06.01.2012 kl.16:54

Jeg er egentlig litt uenig, men det får så være.

Som liten var gym mitt livs største mareritt; det var da mobberne kunne "skyte meg" fysisk uten å bli tatt for det.

Bedre konsentrasjon og evnen til å lytte og sammarbeide fikk jeg derimot fra et korps, der det ikke blir musikk uten samarbeidet med å lytte. Og det var aldri konkurranse der heller, det var trygt.

Men jeg skjønner nå greia, siden jeg NÅ (2 vgs) føler meg absolutt mye bedre og motivert på skolen om jeg har fått trent litt først. Jeg elsker tening! Altså muskeltrening. Ballspill er desverre fortsatt like mye krigssone i mine øyne som for 10 år siden, og det er tris at gym i skolene stort sett består av ballspill.

Skriv en ny kommentar

kvinnetrening

kvinnetrening

33, Fredrikstad

Kvinnetrening.no er DIN hjelp til et bedre og lenger liv! Vi gir deg alle verktøy du trenger for å leve litt sunnere; tilrettelagt treningsprogram, kostholdsprogram, følger deg opp OG du har tilgang til et team av lege, ernærngsfysiolog, personlig trener, sexolog og motivator :) På denne bloggen vil vi dele litt av vår hverdag, både fra gründeren bak kvinnetrening, Kine, og fra ernæringsfysiologen Therese.

bloglovin

Kategorier

Arkiv

hits