Alt-i-ett-trening; du kommer til å se mer til dette!

Slyngetrening er en ny treningsfarsott som farer over landet i disse dager. Du har kanskje ikke hørt så mye om det enda; men det skyldes at sertifisering av instruktører har pågått først det siste året, og senterne er i ferd med å teste ut konseptet og tilpasse seg med egnede lokaler og utstyr. Slyngene har du nok sett i bruk blant PT'er og noen sentere har også hatt de tilgjengelig i treningslokalene for alle kundene også. Men nå kommer gruppetreningstimene!!

MEN - den store fordelen er altså at det krever lite rom og utstyr om du skal trene med slynger. I en gruppe trenger man klart mer plass, men gjør du det alene, trenger du bare et festepunkt (krok/stang el.l. i vegg eller tak, en dør, et tre, et lekeapparat - eller annet som står fast og kan være en forankring for en slynge med karabinkrok!).

Trening med slynger kan være svært enkelt - men også veeeeldig tungt. Det blir hva du gjør det til selv! Akkurat som å gå på spinning; alle kan delta på timen, for du endrer bare belastningen på tråkkmotstanden selv.

 

Fordelen med slyngetrening:

  • Styrketrening
  • Utholdenhetstrening
  • Bevegelighetstrening/smidighet
  • Balansetrening
  • EFFEKTIVT - trener store deler av kroppen SAMTIDIG.

 

I går var jeg på sertifiseringskurs for kommende instruktører; her brukte vi en hel dag på å gå gjennom øvelser (teknisk utførelse), samt å trene oss gjennom to ulike økter. Meget sentralt i alle øvelser er hvordan du bruker "core musklaturen", altså mage-buktrykk og stabilisering av rygg. Det var en tøff, lang dag, men KJEMPEGØY!

Jeg er blitt veldig glad i TRX-slyngene fordi de er så enkle å bruke; svært enkle å justere i lengde, slik at man får ønsket lengde til aktuell øvelse man vil trene. Gode håndtak å holde i, og enkle å pakke sammen i et lite netting-nett som kan bli med i hånda på joggeturen ;)

Visste du at TRX slyngene ble til da en amerikansk marineoffiser så etter kreative måter å holde form og trening i gang selv på de mest langvarige eller "ødeliggende" oppdrag. Han brukte sin fallskjerm og effekter fra en verktøykasse fra en gummibåt, til å lage den første, enkle varianten av TRX-slyngene?!

Jeg må jo gi dere en del tips på øvelser man kan kjøre i slynge framover, men for deg som også selv ønsker å bli bedre på dette - og evnt også ønske å jobbe som instruktør, så anbefaler jeg å sjekke kursoversikten til TRX Gymline Norge.


Sjekk gjerne videosnutten med innblikk fra kurset i går:

4 kommentarer

MentaltSlank

20.01.2012 kl.10:55

Har stor tro på slik trening! Skal så absolutt skaffe meg det!

Linda Andresen

20.01.2012 kl.14:10

har en trx liggende som jeg bruker altfor lite, men satser på litt inspirasjon herfra da :)

Nina

21.01.2012 kl.21:35

TRX er veldig gøy og en kjenner godt at en bruker kroppen. Er glad vi har fått det på Elixia :)

★MK★

22.01.2012 kl.20:04

Supertøft!

Skriv en ny kommentar

kvinnetrening

kvinnetrening

33, Fredrikstad

Kvinnetrening.no er DIN hjelp til et bedre og lenger liv! Vi gir deg alle verktøy du trenger for å leve litt sunnere; tilrettelagt treningsprogram, kostholdsprogram, følger deg opp OG du har tilgang til et team av lege, ernærngsfysiolog, personlig trener, sexolog og motivator :) På denne bloggen vil vi dele litt av vår hverdag, både fra gründeren bak kvinnetrening, Kine, og fra ernæringsfysiologen Therese.

bloglovin

Kategorier

Arkiv

hits