Ta tilbake LØRDAGSkosen!

Vi fikk et spørsmål her på bloggen om vi ikke kunne skrive litt om godteri, kaker og sånt. Om vi aldri tillot oss slik mat, eller hva vi egentlig mente om dette. Here it comes!!

Selv om vi alle innad i teamet nok praktiserer noe ulikt, er vi alle av den formening at godterier og kaker ikke bør ta stor del, eller hyppig del av, det sunne hverdagskostholdet. Jeg personlig er alltid meget nøye med at jeg etterser de basale ernæringsbehov, og lar evnt kaker og godis komme som en ekstra bonus i kostholdet - aldri som en erstatning! Sukker får ikke ta plassen for proteiner, omega-3, jern, kalsium....ja, you name it!

Det blir altså et ekstra kcal-inntak som man må ta høyde for når det gjelder vektregulering, men det spiller i grunn liten rolle om man velger å ta sjokoladeplaten sin spredt utover uken, eller samle hele opp til kun lørdagen. Dog er jeg personlig av den formening at kun siste måte å gjøre det på; sette av én kosedag pr uke, er det mest korrekte. Dette fordi et daglig søtinntak i større grad øker søtbehovet, hvilket kan medføre at det kan bli vanskelig å kontrollere seg. Spesielt utfordrende er det om man har "en dårlig dag". Altså - en dag der alt har gått på "trynet" og man føler for å trøstespise, eller en dag der alt har stått på hodet og du er utslitt (da føler man ofte for "bare å spise"), eller kanskje også pga "den månedlige syklusen". Smartere vil det da være å unngå å ha et lager av søtsaker i huset, og kun kjøpe inn det man ser som fornuftig å unne seg en avsatt dag pr uke (lørdag er vel oftest naturlig for folk flest). Da har man begrenset tilgang til søtsakene, og en begrenset evne til å putte i seg unødvendige kcal (det begrenser seg gjerne hvor mye man orker å spise på en dag når man også spiser ordinær mat, samt at man kan begrense inntaket ved å kjøpe inn begrenset/fornuftig mengde søtsaker).

Hvor mye som er en fornuftig mengde, avhenger ikke bare av kroppsstørrelse og treningsnivå, men også hva ditt fokus i hverdagen er. En som holder seg greit vektstabil og er fornøyd kan unne seg litt ekstra, enn en som jobber hardt med vektreduksjon!

Over ser dere min godteskål for lørdagen (som jeg deler med mannen min!); sjokolade er min stoooore nytelse :)

 

Her kommer forresten første del av "Kvinnetrening viser deg slyngetrening". I dag har jeg lyst å vise dere en av mine egne nylig-blivne favorittøvelser; TRX Pike. Den krever noe styrke i skuldre/armer for å fullføre, og er kanskje ikke den slyngeøvelse du starter med som nybegynner/utrent. Dette må derfor bli bonusen til de av dere som alt er godt trente og ønsker utfordringer :)

4 kommentarer

Mia

22.01.2012 kl.09:29

Ja til lørdagskos med god samvittighet:-D gulltipset er vel å spise en sunn middag før man jafser i seg - da får man dekket behovet for proteiner og sunne stoffer og samtidig blir man forsynt før man har tømt hele skålen;-)

Natalie

22.01.2012 kl.13:13

Flott innlegg, som kanskje ikke alle tenker over at er veldig logisk i grunn. Selv er jeg ikke flink til å begrense meg når jeg først er i gang med å spise, kan spise selv om jeg er kvalm (les:godteri).

Ellers lurte jeg på om du kunne hatt ett innlegg om utdanningen din som ernæringsfysiolog, da dette er et område jeg har lyst til å bevege meg innenfor :-)

Oda

22.01.2012 kl.18:04

:) tusen takk for at dere tok opp dette!

tidfortrening - kristin

22.01.2012 kl.21:48

Digger TRX'en! Står fortsatt på ønskelista, sammen med så mye annet..

Skriv en ny kommentar

kvinnetrening

kvinnetrening

33, Fredrikstad

Kvinnetrening.no er DIN hjelp til et bedre og lenger liv! Vi gir deg alle verktøy du trenger for å leve litt sunnere; tilrettelagt treningsprogram, kostholdsprogram, følger deg opp OG du har tilgang til et team av lege, ernærngsfysiolog, personlig trener, sexolog og motivator :) På denne bloggen vil vi dele litt av vår hverdag, både fra gründeren bak kvinnetrening, Kine, og fra ernæringsfysiologen Therese.

bloglovin

Kategorier

Arkiv

hits